pandaciklid/apistogramma nijsseni med finnar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • siimone
    • January 2011
    • 39

    pandaciklid/apistogramma nijsseni med finnar?

    för bilder tryck -> www.okandfisk.blogg.se

    Jag har aldrig tidigare i mitt 10åriga akvarieliv haft en fisk med någon sådan här sjukdom så jag är väldigt oerfaren och vädrar efter hjälp. Försökt ta reda på genom att läsa artiklar och googla men det känns hopplöst.

    På min nijsseni hane kunde jag en kväll uppmärksamma några små putar på rad på fiskens högra sida mellan ögat och munnen. På kinden skulle man kunna kalla det.

    Morgonen därpå hade put-sakerna växt till sig och blivit väldigt utstående och vita längst ut.
    Det ser precis ut som finnar i ansiktet.

    Jag har också kunnat uppmärksamma dålig aptit hos fisken.


    tacksam för all fakta och hjälp.
    Senast redigerad av siimone; 08 April 2011, 13:48.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    låter som vita prick. mycket smittsamt. du bör åka o köpa medicin på en gång.

    Kommentar

    • siimone
      • January 2011
      • 39

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      låter som vita prick. mycket smittsamt. du bör åka o köpa medicin på en gång.
      Jag tror inte att det är vita prick sjukan eftersom det här inte riktigt ser ut som sådana prickar. det här måste vara någonting annat..

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        bild skulle ju hjälpa

        Kommentar

        • siimone
          • January 2011
          • 39

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          bild skulle ju hjälpa


          där finns några bilder, bättre kunde inte fås tyvärr. Han verkar gilla att simma med den andra sidan till..

          Kommentar

          • siimone
            • January 2011
            • 39

            #6
            Ingen med aningar om vilken sjukdom det kan vara?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Troligen förstadiet till HIH, Hål I Huvudetsjukan. Det finns medicin mot detta, men kan vara lite svårbotat samt se över ev. orsak varför du fått det i karet, som tex vattenkvalitén.

              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • siimone
                • January 2011
                • 39

                #8
                Oj.. Är det smittsamt?

                Nyss gjort en flyttning på fiskarna till ett tredubbelt större kar, samt införskaffat fyra nya individer till karet deras. Om det kan ha gjort honom stressad och på så vis sjuk. Jag har annars bra koll på vattenkvaliten osv och tycker han borde ha alla möjligheter annars till att trivas bra, karet är inrätt lämpat för dvärgciklider och phvärdet är perfekt, vattenbyterna regelbundna och väl kontrollerade.

                Säljaren påstod att dom (en hane en hona) var vildfångade, kanske det kan ha något att göra med varför dom ändå inte riktigt verkar trivas fullt ut och hanen blev sjuk?

                Kommentar

                • siimone
                  • January 2011
                  • 39

                  #9
                  Ingen som vet något om sjukdomen? :P

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av siimone
                    Ingen som vet något om sjukdomen? :P
                    Vad är det mer du vill veta? Har du provat att göra en sökning tex här på Zoopet : http://www.zoopet.com/forum/search.php?searchid=491823 ?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • siimone
                      • January 2011
                      • 39

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Vad är det mer du vill veta? Har du provat att göra en sökning tex här på Zoopet : http://www.zoopet.com/forum/search.php?searchid=491823 ?
                      Smittsamt osv..
                      Gjort sökningar och läst artiklar har på zoopet samt googlat, men tycker fortfarande jag inte vet något mera om sjukdomen.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Oidoki.
                        Smittsamt vet jag inte om man ska kalla det, men ofta så brukar det drabba fler fiskar ungefär samtidigt. Så håll en koll på de övriga cikliderna, och det är inte bara runt huvudregionen som de kan få detta.
                        Det viktigaste motmedlet är givetvis medicin, men även att få upp vattenkvalitén då det ofta är en avgörande orsak plus en omväxlande kost. Att sedan vissa fiskar drabbas lättare än andra är inget man kan göra så mycket åt, utan det är bara att hålla en god koll på fiskarna.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • siimone
                          • January 2011
                          • 39

                          #13
                          Jaha på så vis

                          Du nämner att vattenkvaliten ofta kan vara en avgörande orsak. A.nijsseni trivs ju bäst mellan 5.0-7.0 och mitt vatten ligger på 6.0-6.5 så det borde ju inte vara några problem tycker man. Kosten varieras också med levande- fryst- och flingfoder. Jag gör verkligen allt jag kan för att få dom att trivas som "fisken i vattnet" så att säga, så jag förstår verkligen inte varför det här har hänt nu..

                          Vill ju så gärna lösa problemet så det inte uppstår något igen, men hur när man inte vet..

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #14
                            beror inte hål i huvudet-sjukan också på vitamin, mineral, näringsbrist eller vad man ska kalla det? tror jag läst att kroppen på fisken tar näring genom att ta av kroppsdelar så som vår kropp tar muskler när all näring och fett redan är förbrukat.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av siimone
                              Jaha på så vis

                              Du nämner att vattenkvaliten ofta kan vara en avgörande orsak. A.nijsseni trivs ju bäst mellan 5.0-7.0 och mitt vatten ligger på 6.0-6.5 så det borde ju inte vara några problem tycker man. Kosten varieras också med levande- fryst- och flingfoder. Jag gör verkligen allt jag kan för att få dom att trivas som "fisken i vattnet" så att säga, så jag förstår verkligen inte varför det här har hänt nu..

                              Vill ju så gärna lösa problemet så det inte uppstår något igen, men hur när man inte vet..
                              Om pH:t ligger bra innebär det inte att man har bra vattnekvalité, nu säger jag inte att det är ditt problem men det kan vara bra att komma ihåg.

                              Ursprungligen postat av freddi36
                              beror inte hål i huvudet-sjukan också på vitamin, mineral, näringsbrist eller vad man ska kalla det? tror jag läst att kroppen på fisken tar näring genom att ta av kroppsdelar så som vår kropp tar muskler när all näring och fett redan är förbrukat.
                              Jepp, och det uppehåller man med god vattenkvalité med tex regelbundna vattenbyten.
                              Nu är det inte generallösningen på HIH, men det är en god bit på vägen...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...