Vilken mat matar ni era fiskar med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #76
    Ursprungligen postat av Tobbe R
    Det där tror jag när jag ser det, vad som finns är undersökningar som visar att frysta grönsaker har högre c-vitaminhalt än färska, just för att färska inte är så färska när de ligger i affären.
    Tobbe
    Möjligt att du har rätt - men om du nu har färska vetenskapliga undersökningar som visar på detta så kan du väl lägga in en länk till dom. Vore kul att läsa om det så man kan lära sig något nytt.

    Sedan om man matar mycket (enbart) med fryst så finns det ju faktiskt idag i handeln även vitaminpreparat som är avsedda att droppas på fryst foder innan matningen så detta med vitaminet är ju därför inte heller något större problem.

    Själv använder jag idag ungefär 50/50 torr- och frysfoder. Det frysta jag kör med är cyclops, dels för att det är billigt, dels för att det ger bra färg på fiskarna, dels för att det skitar ner minimalt, dels för att det är smått vilket gör att alla fiskar kan få i sig det.
    Att köra enbart med cyclops som foder tror jag dock inte riktigt på - då är det nog bättre med ett bra artanpassat räkmix.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 November 2011, 14:22.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #77
      C-VITAMIN??? Vad har det för betydelse egentligen? Är det inte bara oss och marsvin i stort sett som behöver det?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #78
        Ursprungligen postat av erikthur
        C-VITAMIN??? Vad har det för betydelse egentligen? Är det inte bara oss och marsvin i stort sett som behöver det?
        För fiskar inget. Dock är det ett bra och ofarligt konserveringsmedel och därmed har det ett visst existensberättigande även i fiskmat.

        Tobbe

        Kommentar

        • rasermusen
          • October 2011
          • 258

          #79
          Vanligt flingfoder några dar i veckan, svarta/vita/röda mygg dom dar jag inte ger flingfoder ca 2-3 gånger veckan. sen har jag gjort eget frysfoder av crabsticks och brysselkål
          /Rasmus

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #80
            Jag matar med hönsskit och pellets.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #81
              Brist på c-vitamin kan väl ge t ex missbildningar
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #82
                Jag har för mej att det i stort sett människa och marsvin som behöver askorbisyra som tillskott. Andra arter kan själva syntetisera ämnet.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • SarahE
                  • August 2011
                  • 199

                  #83
                  Jag matar mina fiskar (tetror, kampfisk, endler & äppelsnäckor) med Tetra Pro Color flingfoder, majs, ärtor, broccoli, Hikari Algae Wafers och div fryst foder. Alla äter av allt. Kampisen älskar inte flingfodret och grönsakerna (även om det slinker ner) så den matar jag ofta från handen med frysmaten så inte endlersarna ska äta ihjäl sig .

                  Kommentar

                  • Luddson
                    • August 2011
                    • 529

                    #84
                    Aquatic Nature Tropical Excel Color, vet inte så jätte mycket om det blev rekommenderad att köpa det.
                    Senast redigerad av Luddson; 26 November 2011, 20:32.

                    Kommentar

                    • vettew

                      #85
                      flingfoder och algtablett ger ja mina firrar.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...