Vilken mat matar ni era fiskar med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #16
    det jag ser framför mig är en påser 8-10cm långa frystorkade småfiskar, en påse hikari cichlid gold, en påse hikari sinking, en systemkasse med koifoder.. rör jag mig till frysen finns pangasius-filé, xl frysta räkor med skal och strömmingsfiléer.. annars små hundar och barn..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • malawijanne
      • October 2006
      • 504

      #17
      Ja du har rätt, jag har grunnat något, skoj att ni skriver för att detta är inte lätt , för efter vattnet som våra fiskar simmar i så är detta prio 2,Janne malawi
      Ursprungligen postat av karrokaja
      Sa inte att man måste variera kosten.
      Att variera kosten är ett säkert kort

      Om jag bara käkar pasta så kan man ganska snabbt räkna ut att min kropp hamnar i obalans.
      om jag däremot har lite kött av olika slag och grönsaker så kommer jag förmodligen må bättre i långa loppet.
      Nu säger jag inte att fiskar ska ha kött och sallad, men variation är bra, enligt mej

      Hur tänker du själv med fiskarna kost?
      Slår vad om att du grunnat fram nåt som man kan bolla med eller?
      forum24.se

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #18
        Ded är sällan jag svarar på dessa inlägg, på grund utav när jag svarar så göder jag dig, men okej vill du skriva dina kommetarer det är upp till dig,och du mår säkert bättre.
        Men säg så här istället ring mig, så kan vi ventilera, det är alltid lättare om man pratar, mitt tel nr är 0767843458 jag svarar dygnet runt på grund utav att det räddningstjänsten som betalar min telefoon.Janne

        malawi.forum24.se


        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        det jag ser framför mig är en påser 8-10cm långa frystorkade småfiskar, en påse hikari cichlid gold, en påse hikari sinking, en systemkasse med koifoder.. rör jag mig till frysen finns pangasius-filé, xl frysta räkor med skal och strömmingsfiléer.. annars små hundar och barn..

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av karrokaja
          Variera kosten är väl det säkraste kortet att fiskarna får allt dom behöver...
          Nja säkraste kortet för att fiskarnma skall få i sig allt vad de behöver är garanterat ett artanpassat kommersiellt foder (typ flingor, granulat etc).

          Sedan rent allmänt till frågan huruvida man skall variera kosten så skall man inte förmänskliga fiskarna och tro att de fungerar som vi. Dvs får de bara ett och samma foder så tröttnar de inte efter en tid på den kosten som vi människor gör. I naturen äter de flesta fiskar ungefär samma typ av foder året runt eller varirerar det på sin höjd beroende av årstiden (olika under torr- och regnperioden). Därför finns det av den anledningen egentligen inte något behov av att variera kosten om man ger dom ett fullvärdigt foder.

          Det finns dock en annan nackdel med att alltid köra med samma foder, nämligen att de då bara uppfattar just detta foder som något man kan äta och tar detta då slut så äter de sedan kanske inget annat
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • malawijanne
            • October 2006
            • 504

            #20
            Skoj att du är med Kjell, sen att jag inte håller med dig i denna frågan, jag tror inte att dom kommersiella foderna, är det mest optimala för våra små fiskar, vad får dig att tro det Kjell?

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Nja säkraste kortet för att fiskarnma skall få i sig allt vad de behöver är garanterat ett artanpassat kommersiellt foder (typ flingor, granulat etc).

              Sedan rent allmänt till frågan huruvida man skall variera kosten så skall man inte förmänskliga fiskarna och tro att de fungerar som vi. Dvs får de bara ett och samma foder så tröttnar de inte efter en tid på den kosten som vi människor gör. I naturen äter de flesta fiskar ungefär samma typ av foder året runt eller varirerar det på sin höjd beroende av årstiden (olika under torr- och regnperioden). Därför finns det av den anledningen egentligen inte något behov av att variera kosten om man ger dom ett fullvärdigt foder.

              Det finns dock en annan nackdel med att alltid köra med samma foder, nämligen att de då bara uppfattar just detta foder som något man kan äta och tar detta då slut så äter de sedan kanske inget annat
              Jag kanske går på det spåret att vanligt kommersiellt foder saknar vissa näringsämnen som te x frysfoder har.
              Men det är ju bara nåt jag fått för mej - då kör jag på variation för att täcka allt så att säga, hoppas ni är med mej

              Då plingar en fråga upp i min lilla skalle - Kan det skada fiskarna att variera fodret?

              Att fiskarna inte tröttnar på samma "maträtt" som vi gör, hajar jag
              Jag tog bara exemplet med pastan i näringssynpunkt, inte för att man gillar på maten eller ej!
              (iofs käkade jag nudlar varje dag i 2 år utan att tröttna - men ica slutade med den sorten så det fick bli "vanlig" mat)

              Allt som flyter i vattnet uppfattas som mat i mina kar (bortsett från diskusarna, som är ett kapitel för sej)
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Skoj att du är med Kjell, sen att jag inte håller med dig i denna frågan, jag tror inte att dom kommersiella foderna, är det mest optimala för våra små fiskar, vad får dig att tro det Kjell?
                Därför att de är sammansatta utifrån fiskarnas näringsbehov och t.ex. så tål inte många vitaminer som C-vitamin att frysas in.

                Men visst det finns bra och dåliga torrfoder, men rent allmänt så är bra torrfoder bättre foder än frysfoder.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av karrokaja
                  Jag kanske går på det spåret att vanligt kommersiellt foder saknar vissa näringsämnen som te x frysfoder har.
                  det är i så fall snarare tvärtom
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    • October 2006
                    • 504

                    #24
                    Det är sammansatt utifrån fiskarnas näringsbehov.
                    Den förklaringen tar inte jag, visa lite bilder varför det är bättre eller lite statestik som säger att kommersiella foder är bättre än hemgjorda så kanske jag blir övertygad,Janne


                    malawi.forum24.se

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Därför att de är sammansatta utifrån fiskarnas näringsbehov och t.ex. så tål inte många vitaminer som C-vitamin att frysas in.

                    Men visst det finns bra och dåliga torrfoder, men rent allmänt så är bra torrfoder bättre foder än frysfoder.
                    Senast redigerad av malawijanne; 15 November 2011, 00:42.

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #25
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Det är sammansatt utifrån fiskarnas näringsbehov.
                      Den förklaringen tar inte jag, visa lite bilder varför det är bättre eller lite statestik som säger att kommersiella foder är bättre än hemgjorda så kanske jag blir övertygad,Janne


                      malawi.forum24.se
                      Nu vill jag inte direkt ge mig in i denna pajkastning. Men bara för diskussionen i sig så kan man inte bara begära att andra ska visa fakta på uttalande utan att kunna backa upp sina egna påståenden med fakta. Det brukar vara en allmän grej att ropar man efter fakta från andra så börjar man visa sin egen fakta.
                      Detta med fakta hit och fakta dit är ganska skönt att "slippa" tycker jag personligen, då mycket egna erfarenheter spelar in i akvariehobbyn. Men det är pga att jag läser en hel del på styrkeforum där varenda uttalande måste backas upp med studier osv för att räknas. Nu menar jag alltså inte att det är dåligt att komma med riktig fakta och självklart ska man kunna få fråga om det finns fakta bakom det. Men då ska man även veta att sina egna uttalanden även dom ska kunna backas upp. Och 100 år inom branchen behöver inte betyda att man gjort det mest optimala (återigen stor anknytning på styrketräning)

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        • October 2006
                        • 504

                        #26
                        Det är väl ingen pajkastning, jag kan lätt visa upp bilder på fiskar som är matade med en hemmagjord mix, utan dessa kommersiella foder.
                        Så jag tar skeden ur munnen och visar bilder, tycker du att mina fiskar ser sämre ut eller är sjukare eller inte leker lika bra.Fakta är ingen stor grej för mig , men det verkar stort för dig, så jag hoppas att du bortser för det ordet.
                        Sen som du säger bara för att, det verkar som du menar mig, har gjort det i 100 år, nej det är bara i 30 är, Kjell har gjort det i plus 40 år och vi har skilda åsikter vad man ska mata sina fiskar.
                        Ja självklart. annars hade nog denna tråden dött ut för länge sen.Janne
                        Ursprungligen postat av Vanish
                        Nu vill jag inte direkt ge mig in i denna pajkastning. Men bara för diskussionen i sig så kan man inte bara begära att andra ska visa fakta på uttalande utan att kunna backa upp sina egna påståenden med fakta. Det brukar vara en allmän grej att ropar man efter fakta från andra så börjar man visa sin egen fakta.
                        Detta med fakta hit och fakta dit är ganska skönt att "slippa" tycker jag personligen, då mycket egna erfarenheter spelar in i akvariehobbyn. Men det är pga att jag läser en hel del på styrkeforum där varenda uttalande måste backas upp med studier osv för att räknas. Nu menar jag alltså inte att det är dåligt att komma med riktig fakta och självklart ska man kunna få fråga om det finns fakta bakom det. Men då ska man även veta att sina egna uttalanden även dom ska kunna backas upp. Och 100 år inom branchen behöver inte betyda att man gjort det mest optimala (återigen stor anknytning på styrketräning)
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • melizza
                          • October 2011
                          • 2

                          #27
                          Ja själv ger jag massa olika men dagligen lite flingfoder samt en i tablettform till mina corydoras..sedan blir det varannan var tredje dag med oxhjärta/frysta räkor till min öronål men de andra är minst lika intresserade av det fast akvariet stått släckt ett par timmar..sedan blir det broccoli eller zuccini till mina äppelsnäckor ca 2 ggr i veckan då jag har ett gäng av de..fast alla invånarna i tanken äter gärna av det oxå :P så det kan hända att de får för mkt men är rädd att mina äppelsnäckor inte får i sig tillräckligt då jag har sett några döda men ska prova att dra ned på det lite då jag tyvärr har posthornssnäckor som jag mer än gärna vill bli av med vilket jag tror kommer att bli klurigt då jag ser att de även finns i slangarna till ytterfiltret :O Några tips på hur man kan bli av med de men utan att mina äpplen blir utan mat? Tackar för svar

                          Kommentar

                          • Vanish
                            • April 2011
                            • 900

                            #28
                            Jag syftade bla. på dig ja. Men jag tror inte du uppfattade min poäng riktigt. Jag kan träna styrketräning i 30 år och få bra resultat, det innebär INTE att jag behöver tränat optimalt.

                            Men jag tror inte det är någon idé för mig att skriva vidare i tråden. Vill inte sätta mig allt för mycket på tvären. Du har fina fiskar, det vet du, jag och alla andra. Att dom har bra förutsättningar är ingen tvekan på, kunde dom haft ännu lite bättre - ja det vet vi kanske inte.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Det är väl ingen pajkastning, jag kan lätt visa upp bilder på fiskar som är matade med en hemmagjord mix, utan dessa kommersiella foder.
                              Så jag tar skeden ur munnen och visar bilder, tycker du att mina fiskar ser sämre ut eller är sjukare eller inte leker lika bra.Fakta är ingen stor grej för mig , men det verkar stort för dig, så jag hoppas att du bortser för det ordet.
                              Sen som du säger bara för att, det verkar som du menar mig, har gjort det i 100 år, nej det är bara i 30 är, Kjell har gjort det i plus 40 år och vi har skilda åsikter vad man ska mata sina fiskar.
                              Ja självklart. annars hade nog denna tråden dött ut för länge sen.Janne
                              Snälla Janne dina fiskar är oerhört vackra men dina foton är inte det minsta bveis för att de för den sakens skull har ett bättre liv.
                              Det finns färgämnen som man kan tillsätta i maten som direkt färgar fisken men som inte är hälsosamma. Kommer t.ex. ihåg det gamla Wardley-fodret Spectra III som direkt gjorde att fiskarna blev kolsvarta. En del odlingar (främst i USA) tillsätter (eller åtminstone tillsatte) saker i fodret som gör att honorna färgar ut som hanarna. På den tiden importerade jag även fiskar som var bra mycket rödare än dina Aulonocaror är.

                              Så jag påstår absolut inte att dina fiskar får dåligt foder på något sätt (det kan de ju inte få eftersom du använder det foder (och har utvecklat det) som jag en gång uppfann). Vad jag menar är bara att man inte kan ta färgen på fisken som bevis för att fiskarna får ett så bra (näringsrikt) foder som möjligt.
                              Om man bara skulle gå efter färgen på fisken för att utläsa att fiskarna utfodras maximalt så borde ju i så fall de målade fiskarna från Asien ligga i topp

                              Några vetenskapliga bevis har varken du eller jag. Jag kommer dock ihåg att på den tiden som jag var grossist och sålde det amerikanska fiskfodret OSI så hade de en stor forskningsavdelning med många anställda som utvecklade foder för att det i så hög grad som möjligt skulle efterlikna fiskarnas naturliga foder. På den tiden fick jag också ta del av deras vetenskapliga undersökningar och därför vet jag att det var oerhört seriöst. det var dock länge sedan och självklart har jag inte kvar dom papperen idag.
                              Jag vet också att även andra större foderföretag (som t.ex. Tetra) också har egna forskningavdelningar.

                              För mig är det optimala fodret ett sådant som innehåller för fiskarna all nödvändiga näringsämnen så att de får ett så långt liv som möjligt, samt att de får en kroppsform som motsvarar den de har i naturen, samt även att de får en färg som även den motsvarar den de har i naturen.

                              Även om detta för mig är det optimla fiskfodret så har har jag för den delen absolut inget emot att andra föredrar superfärggranna fiskar (mer färger än de har i naturen) som de du odlar har. Jag kan gå runt på en utställning och kolla på alla sanslöst vackert färgade framavlade diskus, men lika förbaskat så föredrar jag naturformerna.

                              Fiskarna far dock absolut inte illa av att de ges foder som förstärker deras färger så det är definitivt inget fel i att ge ett sådant foder. Vad jag inte går med på är att kriteriet på ett bra foder - är ett foder som färgar fiskarna så mycket att de inte längre ser ut som de gör i naturen.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Redlinefoto
                                • June 2011
                                • 104

                                #30
                                Jag brukar slänga i lite olika men oftast matar jag var tredje dag, då blir det frysta "kuber" 2st vita mygglarver, 2st svarta mygglarver, 2st oxhjärta, 1st musselkött, flingfoder, algtabletter, och 2st frysta räkor.

                                så får dom äta det dom tycker är godast
                                375L, 250L, 250L, 130L, 54L, 15L.
                                Öronål, Blackghost, Kulfisk:Fig8, Fahaka, Dvärg kulfisk, Gibbiceps, Zebraciklid, Malawi, Väderål, siamesisk algätare, guld gädda, Regnbågshaj, Hajmal, banjomal, Kinesisk algätare, Alligator gar, Krabbor, Ormhuvudfisk.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...