Vilken mat matar ni era fiskar med?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    • October 2006
    • 504

Jag tvivlar inte på att fodertillverkarna har tester, skam vore annars.
    Jag skulle också självkart skrivit att mitt foder gör att fiskarna får mer färg än dom har i naturen, för så är det.Jag tycker även att fisken får rätt proportioner, den håller sig frisk och den leker regelbundet,det tycker jag är ett bevis på att fisken får i sig alla nödvändiga näringsämnen, det finns fler kriterier jag kan skriva, men summa summarum så tycker jag att mina fiskar har kommit upp i nästan samma klass som VF, fast med lite bättre färg, självklart så har min urvalsodling med inavel som verktyg,gjort att fisken har fått den bläs eller den färgen som jag tycker fisken skall ha, sitt till. Men det går säkert att utveckla det lite till
    Men samtidigt så måste du också inse att jag har kört mitt foder i 20 år , och endast det fodret, så jag tycker att jag har gjort en liten större test .
    Jag har dragit upp rätt så många tusen ciklider på detta foder.
    Men det bästa av allt, du lär inte inte hitta ett så billigt foder plus att det finns i din närmaste ICAaffär om vi nu ska prata vad som är viktigt för våran miljö.
    Och det är som du säger, du som introducerade mig till detta fodret, vilket jag är väldigt tacksam för, min gode Kjell.Janne

malawi.forum24.se

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Snälla Janne dina fiskar är oerhört vackra men dina foton är inte det minsta bveis för att de för den sakens skull har ett bättre liv.
    Det finns färgämnen som man kan tillsätta i maten som direkt färgar fisken men som inte är hälsosamma. Kommer t.ex. ihåg det gamla Wardley-fodret Spectra III som direkt gjorde att fiskarna blev kolsvarta. En del odlingar (främst i USA) tillsätter (eller åtminstone tillsatte) saker i fodret som gör att honorna färgar ut som hanarna. På den tiden importerade jag även fiskar som var bra mycket rödare än dina Aulonocaror är.

Så jag påstår absolut inte att dina fiskar får dåligt foder på något sätt (det kan de ju inte få eftersom du använder det foder (och har utvecklat det) som jag en gång uppfann). Vad jag menar är bara att man inte kan ta färgen på fisken som bevis för att fiskarna får ett så bra (näringsrikt) foder som möjligt.
    Om man bara skulle gå efter färgen på fisken för att utläsa att fiskarna utfodras maximalt så borde ju i så fall de målade fiskarna från Asien ligga i topp

Några vetenskapliga bevis har varken du eller jag. Jag kommer dock ihåg att på den tiden som jag var grossist och sålde det amerikanska fiskfodret OSI så hade de en stor forskningsavdelning med många anställda som utvecklade foder för att det i så hög grad som möjligt skulle efterlikna fiskarnas naturliga foder. På den tiden fick jag också ta del av deras vetenskapliga undersökningar och därför vet jag att det var oerhört seriöst. det var dock länge sedan och självklart har jag inte kvar dom papperen idag.
    Jag vet också att även andra större foderföretag (som t.ex. Tetra) också har egna forskningavdelningar.

För mig är det optimala fodret ett sådant som innehåller för fiskarna all nödvändiga näringsämnen så att de får ett så långt liv som möjligt, samt att de får en kroppsform som motsvarar den de har i naturen, samt även att de får en färg som även den motsvarar den de har i naturen.

Även om detta för mig är det optimla fiskfodret så har har jag för den delen absolut inget emot att andra föredrar superfärggranna fiskar (mer färger än de har i naturen) som de du odlar har. Jag kan gå runt på en utställning och kolla på alla sanslöst vackert färgade framavlade diskus, men lika förbaskat så föredrar jag naturformerna.

Fiskarna far dock absolut inte illa av att de ges foder som förstärker deras färger så det är definitivt inget fel i att ge ett sådant foder. Vad jag inte går med på är att kriteriet på ett bra foder - är ett foder som färgar fiskarna så mycket att de inte längre ser ut som de gör i naturen.

Kommentar

• Lövis
      • February 2011
      • 4

Ledsnar du aldrig på den här diskussionen janne? Räkmix vs pellets har du diskuterat på ganska många forum och det brukar alltid sluta på samma sätt

Kommentar

• bossep
        • March 2010
        • 4447

Varierad kost är något som vi människor älskar men inte alltid andra djur. Som bland annat Kjell påpekat.

Däremot så behöver alla djur ett näringsriktigt foder. Detta varier ofta från art till art och är en stor del av naturens mångfald. Jag äter alger så äter du mygglarver så slipper vi slåss om det.

Jag tror vi kan vara ganska enade om detta och att det i så fall inte finns någon patent mat för alla fiskar.

Vad man ofta inte nämner är att fiskar av samma art men i olika levnads stadier i bland behöver helt olika mat och närings sammansättning. Detta beror ofta på att matsmältningsorganen inte har utvecklats innan fisken har uppnått ett visst stadie i sin utveckling. Detta är ofta markant hos vegetarianska fiskar. Exempelvis är det vanligt att dessa lever på zoo plankton som små och alger och växter som stora.

Det är också relativt stor skillnad på om fisken växer fort som de gör i början och bara går på underhåll som när de blir vuxna.
        Det finns mycket man kan säga om kommersiella fiskfoder men ofta är de bra sammansatta. Att man sedan hittar en del som innehåller färgämnen och ibland även hormoner är en annan sak och faktiskt ganska vanligt i kommersiell fiskodling.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

Så, Janne. Vad är då viktigast för fiskens färger? Urvalsodlingen eller maten?

Man borde väl kunna urvalsodla och få fantastiska färger med flingfoder? Man borde väl på samma sätt kunna förbättra befintlig fisk med rätt foder?

Prova i en balja, samma kull men olika foder. Kör torrfoder i ena och räkmix i andra. Ser du en stor skillnad på detta sätt så skall jag se mig själv slagen. Jag tror mer på avelsdelen faktiskt, dock skulle jag bli glad om mina röd rubin blir sprutröda på ditt recept.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• Berserken
            • December 2005
            • 472

Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Så, Janne. Vad är då viktigast för fiskens färger? Urvalsodlingen eller maten?

Man borde väl kunna urvalsodla och få fantastiska färger med flingfoder? Man borde väl på samma sätt kunna förbättra befintlig fisk med rätt foder?

Prova i en balja, samma kull men olika foder. Kör torrfoder i ena och räkmix i andra. Ser du en stor skillnad på detta sätt så skall jag se mig själv slagen. Jag tror mer på avelsdelen faktiskt, dock skulle jag bli glad om mina röd rubin blir sprutröda på ditt recept.
            Har för mej att ha sett ett sånt test i nån bok

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av Berserken
              Har för mej att ha sett ett sånt test i nån bok
              Det var nog i Ciklidboken och jag skrev artikeln, eller?
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Berserken
                • December 2005
                • 472

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det var nog i Ciklidboken och jag skrev artikeln, eller?
                Kan nog stämma har den boken

Kommentar

• källebacken
                  • February 2006
                  • 574

Mina får fryst artemia,bosmider och räkmix för det mesta sen får dom flingfoder ibland inte ofta men ibland,sen matar jag lite olika efter vad jag sett att dom gillar bäst. tex får mina chokladguramis oftare bosmider eftersom dom verkar gilla smått foder som flyger omkring och inte sjunker så lätt, apistogramma får mest räkmix eller artemima
                  Annica

Kommentar

• Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

Källebacken, vad har man i räkmixen för apistogramma? Jag vill göra själv men finner inget bra tips..

Kommentar

• källebacken
                      • February 2006
                      • 574

Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Källebacken, vad har man i räkmixen för apistogramma? Jag vill göra själv men finner inget bra tips..
                      Jag brukar köpa min enkelt och smidigt är min melodi..
                      Annica

Kommentar

• malawijanne
                        • October 2006
                        • 504

Jag förstår frågan, men jag fattar inte svaret, ska man inte kunna diskuttera foder enligt dig.Janne
                        Ursprungligen postat av Lövis
                        Ledsnar du aldrig på den här diskussionen janne? Räkmix vs pellets har du diskuterat på ganska många forum och det brukar alltid sluta på samma sätt

Kommentar

• källebacken
                          • February 2006
                          • 574

Foder är hett som ämne till diskustioner vilka djur man än har kolla ett hund, kanin lr vilket djur relaterat forum som helst så kommer det alltid upp, tror det grundar sig i att alla vill göra det bästa för dom djur vi har, sen tror nån på en sak och en annan på en annan sak, osch alla vill övertyga om att just deras variant på foder är bäst, men själva grunden är samma alla gör det bästa dom kan för att djuren ska må bra
                          Annica

Kommentar

• Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

jag tror att maten de har i sin egen flod, sjö, hav eller å är den bästa

Kommentar

• Lövis
                              • February 2011
                              • 4

Jodå janne det går ypperligt att diskutera foder så länge man respekterar andras åsikter och erfarenheter, det är oftast där det har skitigt sig i tidigare diskussioner. Men skam den som ger sig nån gång ska det väll funka ska bli kul o följa den tråd

Kommentar

• malawijanne
                                • October 2006
                                • 504

Ett jättebra inlägg, du slog huvudet på spiken.
                                Jag som alltid har varit så engagerad i mina fiskar, det är få som har haft det engamanget i så många år som jag har haft.
                                Jag tycker självklart att jag har fått fram det mest optimala fodret, och det har jag fått bevis för, det finns ingenstans så färggranna malawiciklider och som mår så bra , det sista är min tolkning.
                                Jag vill ju att fler ska upptäcka vad detta foder innebär för sina fiskar.
                                Sedan att jag binder ris åt min egen rygg, för att jag odlar fortfarande och säljer fiskar, men jag berättar fortfarande hur man kan få fram kvalitetsfisk, jag måste var dum i huvudet, berätta för mina konkurrenter hur jag fått fram så fina fiskar.
                                Men sådan är jag, det är inte det viktigaste för mig att tjäna pengar, nej det viktigaste är att vi i Sverige kan få fram med riktigt bra fisk, vilket jag har lyckats med.Janne
                                Ursprungligen postat av källebacken
                                Foder är hett som ämne till diskustioner vilka djur man än har kolla ett hund, kanin lr vilket djur relaterat forum som helst så kommer det alltid upp, tror det grundar sig i att alla vill göra det bästa för dom djur vi har, sen tror nån på en sak och en annan på en annan sak, osch alla vill övertyga om att just deras variant på foder är bäst, men själva grunden är samma alla gör det bästa dom kan för att djuren ska må bra
                                Senast redigerad av malawijanne; 18 November 2011, 22:12.

Kommentar

Arbetssätt...