Vilken mat matar ni era fiskar med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    • October 2006
    • 504

    Vilken mat matar ni era fiskar med?

    Ja, som ruriken säger, vad matar ni era fiskar med?Janne


    malawi.forum24.se
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja, som ruriken säger, vad matar ni era fiskar med?Janne


    malawi.forum24.se
    fiskmat typ
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Levande foder enbart - men så har jag killis i små burkar - grindalsmask, moina och bananflugor främst och lite hoppstjärtar.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        Haha!! nee... så kan man inte skriva...
        En blandling av Tetra bits och frysfoder... gjorde egen räkmix förut, men det var bra knåpigt och slabbigt så jag köper Artemia (fryst) och ibland svarta mygglarver... Röda får dom aldrig då jag är allergisk
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • robidobban
          • March 2009
          • 652

          #5
          Tetras flingor till småfiskarna, maltabletter till malarna och botiorna, tropicals pellets till dom större cikliderna och lite röda mygg nån gång i veckan i alla kar.

          Kommentar

          • Anki L
            • August 2011
            • 606

            #6
            Flingor, vita mygg, artemia, maltabletter och nu även hemgjord räkmix!
            350 l

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Fryst artemia/räkmix/svarta å vita mygg/, flingfoder och pellets. Varför frågar du Janne

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                beror på vilken fisk det är som går i karet.

                just nu enbart endlers / ancistrus

                så det blir i praktiken bara flingfoder, små pellets, etc etc, ratio = 50% "grönt", 50% rovdjurs

                malarna får algea wafers, zucchini, broccolistänger, samt lite blött sjunkande diskuspellets någon gång ibland.



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Anki L
                  • August 2011
                  • 606

                  #9
                  Just ja! kom på när jag läste Kensas svar att de får ju även ärtor, gurka osv....
                  350 l

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    • October 2006
                    • 504

                    #10
                    Jag tycker att det är ett intressant ämne, man köper sina fiskar och man får förthoppningvis råd utav den man köper sina fiskar, vad dom matat med innan, eller också har man köpt en bok hur och vad man ska mata sina fiskar med.
                    Eller ännu bättre man har besökt vissa sajter.
                    Men hur vet man att man matar med rätt foder? det blir följdfrågan
                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Fryst artemia/räkmix/svarta å vita mygg/, flingfoder och pellets. Varför frågar du Janne

                    //Inger

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #11
                      Ja maltabletter (som innehåller 40% trä) ibland slänger jag ner lite grönsaker, typ broccoli och gurka (men det var längesen nu)
                      På sommrarna så jagar jag levande mygglarver med pil och båge i skogen.

                      Har även mandarinkrabbor och dessa matar jag ibland med Zoophobaslarver och ibland slänger jag ner en fet larv.
                      men det är inte så att alla fiskarna få tugg på dessa, lite mer "först till kvarn" som gäller...

                      Variera kosten är väl det säkraste kortet att fiskarna får allt dom behöver...
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        • October 2006
                        • 504

                        #12
                        Nja, jag håller inte med att man måste variera kosten.
                        Men utvecklar det vidare hur vet man att fisken mår bra utav kosten.Janne


                        malawi.forum24.se

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Men hur vet man att man matar med rätt foder? det blir följdfrågan

                          det vet man väl aldrig till 100%.

                          men om man går på vissa tumregler, ex animaliskt till rovdjur, grönt till grönsaksätare, samt försöker ge dom
                          nått som åtmisntone påminner dom om deras normala föda, ex lite levande/frysta mygg/kräftdjur till dom
                          som äter sånt enligt erkänd litteratur, så är man iaf hyfsat nära sanningen....tror jag.....



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #14
                            Sa inte att man måste variera kosten.
                            Att variera kosten är ett säkert kort

                            Om jag bara käkar pasta så kan man ganska snabbt räkna ut att min kropp hamnar i obalans.
                            om jag däremot har lite kött av olika slag och grönsaker så kommer jag förmodligen må bättre i långa loppet.
                            Nu säger jag inte att fiskar ska ha kött och sallad, men variation är bra, enligt mej

                            Hur tänker du själv med fiskarna kost?
                            Slår vad om att du grunnat fram nåt som man kan bolla med eller?
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Nja, jag håller inte med att man måste variera kosten.
                              Men utvecklar det vidare hur vet man att fisken mår bra utav kosten.Janne


                              malawi.forum24.se

                              fisken utvecklas till praktexemplar, och får stora hyfsade välmående kullar.........tror jag....


                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...