Anubias på bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NMA
    • July 2006
    • 125

    Anubias på bakgrund?

    Nu har jag testat allt utan framgång... hur tusan fäster man Anubias på en bakgrund (BTN-typ)? Jag kan ju inte gärna binda fast den, har testat att klämma fast den i "lämpliga springor" men den sliter sig alltid (eller så får den hjälp av mina Malawi)
    www.jonika.nu
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Misstänker att du får borra och sätta tråd mellan två skruvar för att fästa.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Tryck en grov stoppnål som du trätt en bit fiskelina igenom bakgrunden och tillbaks igen, lägg en kort grillpinne (typ bambu) som stöd på baksidan och knyt fast.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • NMA
        • July 2006
        • 125

        #4
        Nålar verkar vara det bästa tipset.. kan dom vara i vattnet utan att det gör någon skada?

        Eftersom bakgrunden redan är satt sedan länge blir det svårt att komma åt på baksidan... men lite nålar på väl valda ställen borde kunna hålla kvar växten tills den fått fäste tycker jag.

        Kom att tänka på sånna där U-formade spikar som i alla fall fanns förr... kanske finns någon ofarlig sådan man kan trycka fast runt rotstocken.
        www.jonika.nu

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Som föregående talare så tror jag att rostfria märlor skulle funka.
          Kanske tom rostfri häftklammer duger.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • NMA
            • July 2006
            • 125

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            Som föregående talare så tror jag att rostfria märlor skulle funka.
            Kanske tom rostfri häftklammer duger.
            http://www.spangajarn.se/jarn_verkty...r_rostfri_13_6
            Ja!! Självklart använder man häftklammer modell större! Jag visste väl att lösningen inte skulle vara så komplicerad... det gäller bara att komma på den

            Rostfritt är alltså OK att ha i ett kar? Vet att många är väääldigt skeptiska till metall i karet.
            Senast redigerad av NMA; 22 August 2008, 08:55.
            www.jonika.nu

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Min enda fråga är varför??? Det kommer ju knappast se naturligt ut med en Anubiasväxt fasthäftad på en konstgjord stenvägg.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • NMA
                • July 2006
                • 125

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Min enda fråga är varför??? Det kommer ju knappast se naturligt ut med en Anubiasväxt fasthäftad på en konstgjord stenvägg.
                Det ser jättebra ut med en Anubias på en "klippavsats" i bakgrunden. Blir som på vilken sten som helst.
                www.jonika.nu

                Kommentar

                • Grodlund
                  • January 2008
                  • 560

                  #9
                  Jag har fäst en anubias på min bakgrund och ja tycker de blev helt sjuuuuuuukt snyggt.
                  Jag gick igenom samma process som du innan.
                  Ja tänkte på linor och nålar och häftklamrar och spikar och fan och hans moster.

                  Men de enkla lönsingarna är oftast de bästa.
                  Jag sa innan att jag "har fäst" en anubias på min bakgrund, men det är en halvsanning. Jag "håller på att fästa" hade passat bättre.

                  Jag gjorde nämligne helt enkelt så att jag knatade ner till ICA och köpte ett packe vanliga grillpinnar, i trä alltså.

                  Sedna spetsade jag rotstocken på en grillpinne och tryckte ner andra ändan i sandbotten på akvariet, lutade anubiasen mot bakgrunden och sen e de bara att vänta tills rötterna fäster sig mot väggen.

                  Jag har haft de så i kanske 2 månader nu.
                  De flesta ja pratade med sa att den skulle behöva 2-3 månader för att fästa helt, men grillpinen syns knappt så den stör inte.
                  De kan gott och väl få vara så ett år om de skulle behövas.

                  Lycka till!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...