volym vikt på grus?

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrland
    • March 2007
    • 50

volym vikt på grus?

hittade ett perfekt grus till sovrumskaret. räknade på att jag skulle behöva ca 5 liter sand till det. då är min fråga den : hur mycket väger gruset per liter? väger 1 liter grus 1kg?

mvh anders
  • vance
    • December 2004
    • 872

Nej, 1 liter vatten väger 1kg, och eftersom grus sjunker väger det mer. Skulle nog snarare tippa på 2kg/liter. Men är inte säker...Du kan ju köpa en extra påse och fråga om du får lämna tillbaka den om den inte behövs
    Bara döda fiskar simmar med strömmen

Kommentar

• petnym
      • May 2002
      • 5028

Nej, 1 liter grus väger mer än 1 kg. Det inses lätt om man tänker på Arkemedes princip, eftersom grus inte flyter. Vad väger det då? Grus har inte EN vikt, utan det beror på en rad faktorer tex kornstorlek och stenart. Men räkna med att det väger ganska mycket mer än 1kg per liter.

EDIT: Vance var före...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Norrland
        • March 2007
        • 50

jojo det hade jag väntat mej. eftersom det är lösviktspris på det hela så tänkte jag bara ifall nån hade en lathund att slå i. kornstorleken är på 2-3mm om det hjälper nåt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Ursprungligen postat av Norrland
          jojo det hade jag väntat mej. eftersom det är lösviktspris på det hela så tänkte jag bara ifall nån hade en lathund att slå i. kornstorleken är på 2-3mm om det hjälper nåt.
          Det har inget med kornstorleken utan mer med tätheten att göra - dvs ett poröst grus väger mindre än ett kompakt grus.
          Är det ett komapkt grus brukar jag dock räkna med ungefär 2 kg/liter som vance skriver fast det är nog lite i överkant
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Norrland
            • March 2007
            • 50

okej. ska ner till affären i helgen. får ta med mej ett liter mått och kolla på vågen. tack för svaren.

Kommentar

• Katharina
              • December 2006
              • 4045

Sjösten...

... inte den största utan jag tror att det är den mellersta storleken, att det finns en mindre... Grovleken är ca 5 mm... det vägde 1,6 per liter sa killen på affären...
              Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• vance
                • December 2004
                • 872

Fast kornstorlek har visst med saken att göra, ju större korn desto mer luft kommer få plats emellan... I fin sand är det ju nästan inget mellanrum mellan kornen, men det är det när det är 2-3mm
                Bara döda fiskar simmar med strömmen

Kommentar

• heeke
                  • April 2003
                  • 5033

Detta gäller för Rådasand 2-3mm : http://www.radasand.se/PublicFiles/P...ad/20-30mm.pdf
                  Dvs, Gruset i sig väger 2.610kg/l men iom att det är luft mellan kornen blir det 1.58kg/l (om jag nu tolkar faktabladet rätt)
                  Stämmer rätt bra med hur mycket plats mina ca 100kg Rådasand 1.2-1.8mm tog när jag tömde karet nyligen (ca 60l)
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

Arbetssätt...