hittade ett perfekt grus till sovrumskaret. räknade på att jag skulle behöva ca 5 liter sand till det. då är min fråga den : hur mycket väger gruset per liter? väger 1 liter grus 1kg?
Nej, 1 liter vatten väger 1kg, och eftersom grus sjunker väger det mer. Skulle nog snarare tippa på 2kg/liter. Men är inte säker...Du kan ju köpa en extra påse och fråga om du får lämna tillbaka den om den inte behövs
Nej, 1 liter grus väger mer än 1 kg. Det inses lätt om man tänker på Arkemedes princip, eftersom grus inte flyter. Vad väger det då? Grus har inte EN vikt, utan det beror på en rad faktorer tex kornstorlek och stenart. Men räkna med att det väger ganska mycket mer än 1kg per liter.
jojo det hade jag väntat mej. eftersom det är lösviktspris på det hela så tänkte jag bara ifall nån hade en lathund att slå i. kornstorleken är på 2-3mm om det hjälper nåt.
jojo det hade jag väntat mej. eftersom det är lösviktspris på det hela så tänkte jag bara ifall nån hade en lathund att slå i. kornstorleken är på 2-3mm om det hjälper nåt.
Det har inget med kornstorleken utan mer med tätheten att göra - dvs ett poröst grus väger mindre än ett kompakt grus.
Är det ett komapkt grus brukar jag dock räkna med ungefär 2 kg/liter som vance skriver fast det är nog lite i överkant
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
... inte den största utan jag tror att det är den mellersta storleken, att det finns en mindre... Grovleken är ca 5 mm... det vägde 1,6 per liter sa killen på affären...
Fast kornstorlek har visst med saken att göra, ju större korn desto mer luft kommer få plats emellan... I fin sand är det ju nästan inget mellanrum mellan kornen, men det är det när det är 2-3mm
Detta gäller för Rådasand 2-3mm : http://www.radasand.se/PublicFiles/P...ad/20-30mm.pdf
Dvs, Gruset i sig väger 2.610kg/l men iom att det är luft mellan kornen blir det 1.58kg/l (om jag nu tolkar faktabladet rätt)
Stämmer rätt bra med hur mycket plats mina ca 100kg Rådasand 1.2-1.8mm tog när jag tömde karet nyligen (ca 60l)
Kommentar