BTN Orinoco til Juwel 240

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kronjuvel
    • June 2005
    • 19

    BTN Orinoco til Juwel 240

    Fungerar det med Orinoco 120x47 till ett Juwel 240 L med yttermåtten 121 * 41 *55 ? Det kommer ju att fattas 55-47 cm = 8 cm.
    Eller gör det inget pga bottenlager med grus som beräknas täcka.


    Kollade sortimentet på hemsidan, och de verkar väldigt snygga. Dessutom bygger man ju in Juwels innerfilter på ett smidigt sätt.
    Aquador
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

    #2
    Kan bara säga vilken erfarenhet jag hade av en aquael som var för "låg". fattades väl iofs bara en 4cm. Men i mitt kar, som är ett ramkar, gjorde det att det inte blev några problem att få ner den i ett stycke, trots mittstaget. Och nu när där är sand i, inget som syns. 8cm skiljer i yttermått säger du, ptja lite försvinner i glastjocklek, och 8cm grus/sand i bakkant känns inte som ENORMT mycket
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det juwelkar du nämner är bara 47 cm inuti.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • kronjuvel
        • June 2005
        • 19

        #4
        Ok, I såna fall är det ju inga problem, men är det verkligen säkert att de bara är 47 cm inuti. När jag kollar måtten på Herkules Zoo:s hemsida är det:
        Juwel - Rio 180 Liter 101 X 41 X 50 2299 Kr
        Juwel - Rio 240 Liter 121 X 41 X 55 2995 Kr

        Skiljer det alltså 8 cm på angiven höjd och verklig ???

        Jag har nämligen beställt ett 180 liters, men ännu inte hämtat karet, och jag funderar nu på att istället försöka ändra ordern till att få ett 240 liters, b.la pga att jag gärna vill ha ett scalare par också tillsammans med tetrorna och fjärilsparet+Corrydoras jag vill ha i. Scalarerna behöver ju ha ett högt kar för att utvecklas bra.
        Med ovannämda logik skulle ju 180 liters vara 5 cm lägre (=42 cm inuti ??!!)

        Ett Sydamerika kar med BTN bakgrund, och nämnda fisk besättning tror jag blir väldigt snyggt.
        Mvh
        /Roger
        Aquador

        Kommentar

        • fluander
          • October 2003
          • 276

          #5
          Enligt Juwels hemsida så är det 55 cm.
          fluander
          zoonen.se

          Kommentar

          • kronjuvel
            • June 2005
            • 19

            #6
            Precis, så då kvarstår frågan. Passar bakgrunden, eller blir glappet på 8 cm stort.
            Om den inte passar, vad är alternativen för att dölja/bygga in Juwels filter ?
            /Roger
            Aquador

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Literantalet är rätt angivet - i höjden är rampen inräknad.
              121x41x55 blir ju i så fall dryga 270 liter

              Med ovannämda logik skulle ju 180 liters vara 5 cm lägre (=42 cm inuti ??!!)
              Helt riktigt konstaterat
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • kronjuvel
                • June 2005
                • 19

                #8
                Tusen tack. Svaret har övertygat mig om att jag vill ha ett 240 Liters med BTN Orinoco bakgrund. (42 cm är alldeles på tok för lågt)

                Mvh
                /Roger
                Aquador

                Kommentar

                • Bulaan
                  • June 2005
                  • 208

                  #9
                  juwel räknar nettoliter , dvs efter du satt i sand/grus å sten och växter,
                  volymen är egentligen 272 liter..
                  men akvariet är lite lägre än vad dom anger eftersom man inte kan fylla vatten till det högsta..
                  så man kan räkna med att det är 50cm högt kan jag tro ?.
                  Pics @: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=470676

                  Kommentar

                  • vitter
                    • August 2010
                    • 219

                    #10
                    Återuppväcker den här uråldriga tråden eftersom jag undrar över samma typ av bakgrund (fast med annan färg) till samma typ av akvarium...

                    Jag går med på att karet är 47cm i innermått, men däremot blir jag lite förvirrad över att bakgrunden ska vara lika hög - hur ska jag då kunna använda mittstaget, som sitter 4-5 cm ner i karet? Och får man plats med lysrampen ner i karet om den ska sticka ända upp till kanten? Någon som har nån erfarenhet av hur det blir i praktiken? Vill ju inte lägga över 2000:- på en bakgrund som gör att ingen annan utrustning passar i karet!

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #11
                      kan du inte göra ett litet "hack" ner i bakgrunden där mittstaget ska vara?

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        BTN-bakgrunden är byggd för att precis passa under staget.
                        Även om den inte hade gjort det så hade det ju bara varit att sågan av den någon cm på höjden.

                        Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med att du skall ha en annan färg - denna bakgrund finns inte i någon annan färg
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • vitter
                          • August 2010
                          • 219

                          #13
                          Det är det jag inte får ihop. Mitt stag sitter 42cm över botten, och kanten på utrymmet där rampen ska hänga börjar 43cm upp. Visst, antar att det går att modda den, men det verkar ju hyfsat avigt att man ska behöva göra det för en bakgrund som ska vara specialgjord för just den modellen... Särskilt när man pungat ut summor i den storleken. :P Måste jag börja såga känner jag att det är lika bra att spara nån dryg tusenlapp och bygga eget av slimline istället, eller nåt sånt.

                          Kanske formulerade mig lite knasigt - det är den här jag tänker på: http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=215&page=2 Dvs inte Orinoco, men en annan bakgrund med samma mått som är anpassad efter Juwelkarets inbyggda filter, men ser ut som sten istället för trä.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Den bakgrunden är byggd för ett akvarium som var 47 cm upp till staget och du har väl helt enkelt köpt en annan modell av Juwelakvariet - men som sagt det är ju lätt att såga av. Så får man ju göra med de flesta bakgrunder så det är ju inga problem och om du är född med tummen mitt i handen så får du väl be affären där du köper bakgrunden och akvariet göra det. Det är snabbt gjort och kommer ju inte att synas
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • vitter
                              • August 2010
                              • 219

                              #15
                              Måste fått tag i nån slags avart som är en korsning mellan 180-an och 240-an - 120 cm lång men 42 cm hög. :P Oh well.

                              Själv är jag hopplöst handikappad på "träslöjdsgrejer", mer lagd åt att pyssla med garn. Men tack och lov har jag en fantastiskt händig sambo.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...