Hur ändra design kring en oväntad rot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    Hur ändra design kring en oväntad rot?

    Har under en månads tid planerat för hur mitt kommande akvarium skulle inredas. Åtskilliga timmar har spenderats framför bildhanteringsprogram för att få fram en design jag gillar.
    Det jag inte hade räknat med var att säljaren av karet som jag nu köpt skulle skicka med en rot som är så otroligt häftig, men inte alls passar in i någon design jag tänkt mig.
    Jag har blivit så blind på de inredningar jag tidigare målat upp för mig själv, att jag inte vet hur jag skall ta vara på den nya roten.
    För att få nya idéer har jag de senaste timmarna suttit och letat igenom AGA och aquabotanics sidor för att se om någon har använt sig av en rot i liknande utförande, men utan resultat.

    Att lägga till fler stora rötter i karet känns som ett måste, för den nuvarande roten tar för lite plats på bredden.

    bilder på rot och kar finns här
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=172505&gid=305678

    Karet kommer att stå med ena kortsidan mot en vägg för att agera rumsavdelare.

    Snälla hjälp mig att placera den nya roten och hur jag kan placera ytterligare rötter i karet. Ett par övergripande idéer är mkt uppskattade, inga detaljer behövs.

    Tack!
    "Failure does not require planning"
  • smulf
    • June 2004
    • 46

    #2
    Lägg roten ner med sidan som på bilden är ner mot glaset så får du någon som kan påminna om roten till ett stort träd som står en bit bort. Alternativt ställ den i ett hörn så den skymmer pump, värmare o dyl.

    Kommentar

    • Lucas_no1

      #3
      Vet ej om min rot kan ge någon idé men ta en titt. :-)

      http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=305640

      Kommentar

      • twistedfish
        • August 2003
        • 140

        #4
        Vadför inte ha den stående som är deär på bilden och plantera en Javaormbunke på den nertill så att man ser rotens över del.
        220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

        Kommentar

        • Neptun
          • March 2004
          • 719

          #5
          Jo jag vill ju gärna ha den stående, tycker man får fram den märkliga formen på roten bättre när den står.

          Men jag skall se om jag kan hitta någon form på en rot att kombinera med, som skulle kunna passa in om jag lägger den här roten ner.

          ... åter till ritbordet
          "Failure does not require planning"

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Näää... lägg den inte ned! Den är ju hur läcker som helst när den står upp!! Vad hade du tänkt ha för växter i karet? Nåt som "slingrar sig" upp längs den snygga roten hade ju varit snyggt! Tycker jag...
            Mvh Maria
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              Håller med Lenmar...
              Varför inte låt den stå upp och sedan plantera anubias i "sprickan" på roten som kommer att slingra sig upp mot ytan.

              /Glenn
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • Neptun
                • March 2004
                • 719

                #8
                Jag hade tänkt mig mycket växter i karet.

                De tidigare tankarna kring inredningen gick ut på en triangeldesign. Höga växter vid kortsidan inne vid väggen, lågt gräs längre ut i karet och bara ren sand i kortsidan längst från väggen. Med någon snygg stor rot mitt bland växterna.
                "Failure does not require planning"

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Vi har i vårt 200-liters en sån stående rot med javaormbunke planterad på sig, kanske inte det snyggaste men, men... I vårt 450-liters så har vi en annan rot stående, även den planterad med lite javaormbunke. Det snyggaste med den roten är spikbladet som "klänger sig" uppåt. Just den starka, ljusgröna färgen i kontrast mot den bruna, mörka roten tycker vi är jättesnygg! Skall bli spännande att se detta. (Man så ju karet när det åkte omkring i Gbg i lördags.)
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

                    #10
                    men om du köper en långsmal rot till och har den första stående och den andra liggande? Då har du en rot som leder blicken uppåt och en som kan leda in blicken mot tex nån växt du vill dra uppmärksamheten till.
                    Känns som slöseri att lägga roten ned när den är så snygg upprätt. Men med två rötter kanske du kan "dela av" designen i karet?
                    Det här blev förvirrat men jag får se om jag kan förklara bättre hur jag menar när jag är lite piggare *S*
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                    Kommentar

                    • Neptun
                      • March 2004
                      • 719

                      #11
                      Jag är helt inne på att jag måste köpa en rot till, men frågan är hur den skall se ut... sitter och ritar o flyttar runt, men jag lyckas inte hitta något som jag verkligen fastnar för.
                      Får ta och åka runt till butikerna i närområdet o titta vad som finns. Kanske får lite idéer då oxo.
                      "Failure does not require planning"

                      Kommentar

                      • Gluch
                        • September 2004
                        • 157

                        #12
                        Hej!
                        Var bor du?

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Neptun
                          Jag är helt inne på att jag måste köpa en rot till, men frågan är hur den skall se ut... sitter och ritar o flyttar runt, men jag lyckas inte hitta något som jag verkligen fastnar för.
                          Får ta och åka runt till butikerna i närområdet o titta vad som finns. Kanske får lite idéer då oxo.
                          Den andra roten bör vara i samma stil som den första. Om du inte hittar någon sådan så skippa den första och köp två nya. Två rötter i olika material ser oftast väldigt obalanserat ut.
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • smulf
                            • June 2004
                            • 46

                            #14
                            Ta med roten när du skall titta. Då kan du ställa dem brevid varandra och se på ett helt annat sätt en bara ur minnet.

                            Kommentar

                            • Neptun
                              • March 2004
                              • 719

                              #15
                              Var iväg till en butik idag och kollade på ytterligare rötter till karet.
                              Det fanns ju inte så många i lämplig storlek, men en hittade jag som kanske skulle kunna gå. Tänkte bara dela med mig av en bild på dem bredvid varandra. Skall ge det några dagar innan jag bestämmer mig. Måste se om det går att kombinera dem på ett bra sätt.

                              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=172505&gid=305678
                              "Failure does not require planning"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...