Ta bort leran?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sexycat
    • November 2002
    • 25

    Ta bort leran?

    Förra julen fick ja svart grus och lera att ha i mitt akvarium.. Utan att veta bättre så hedde ja i leran i botten vilket ja nu ångrar..
    Någon som vet om ja kan "skölja" ur leran? Alltså ta upp altt från karet och skölja gruset på samma sätt som innan ja hedde det i karet? Eller är ända alternativet att köpa nytt grus?
    /Secycat - för god för att kolsyras
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det går bra att skölja. Jag har sköljt både sand och grus genom att ha lite lerblandat grus/sand i en hink och kört runt duschmunstycket på fullt flås i hinken tills inte vattnet blir grumligt längre.

    Inget vidare jätteromantiskt tidsfördriv.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Morpheus
      • February 2003
      • 673

      #3
      Det går att göra rent. Gör som du säger, höll gruset i en hink med vatten och rör runt som en galning, sedan tömmer du hinken och gör så tills vattnet är klart. Det är jobb men Det blir bra till slut
      Mvh Anders

      Kommentar

      • Sexycat
        • November 2002
        • 25

        #4
        Tack för era svar =)
        Nu har ja hela helgen räddad
        /Secycat - för god för att kolsyras

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          >"Utan att veta bättre så hedde ja i leran i botten vilket ja nu ångrar.."

          Varför då?

          Peter
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Morpheus
            • February 2003
            • 673

            #6
            Varför då?
            För att hon trodde att det skulle var i kanske? hon kanske inte läst så mycket här eller någon annan stanns innan hon hade i det.
            Mvh Anders

            Kommentar

            • Sexycat
              • November 2002
              • 25

              #7
              Ursprungligen skickat av petnym
              >"Utan att veta bättre så hedde ja i leran i botten vilket ja nu ångrar.."

              Varför då?

              Peter
              Varför ja hedde lera i botten eller varför ja ångrar det?
              Leran hedde ja i botten för att ja fick det i julklapp.. Sen ångrar ja det eftersom man måste hälla i vattnet otroligt sakta för att inte leran skall komma upp på ytan.. Sen är det vääldigt lätt att få upp leran då man suger på botten.
              /Secycat - för god för att kolsyras

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                >"Sen ångrar ja det eftersom man måste hälla i vattnet otroligt sakta för att inte leran skall komma upp på ytan.. Sen är det vääldigt lätt att få upp leran då man suger på botten."

                Enkel lösning: Slamsug inte botten. Sätt en bit grov filtermatta på slangen när du fyller på med nytt vatten så att gruset inte flyger omkring.

                Peter
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Koma
                  • May 2003
                  • 189

                  #9
                  En annan nackdel med lera som jag fått erfara när jag tagit över ett akvarium med lera i gruset. Det är omöjligt att bli av med alger om man får dem, och trådalger är inte kul.
                  ¡Hasta la victoria siempre!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...