Behandling av stora rötter och drivved

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vinbok
    • November 2011
    • 147

    Behandling av stora rötter och drivved

    Ja är det någon som har bra förslag på hur man tar sig an rötter i storleken 170*50? Alltå rötter du inte får ner i en gryta men bra gärna vill ha ner i akvariumet, här tänker jag mest på att man brukar koka rötter för att försäkra sig om att man inte får med något ovälkommet.
  • vinbok
    • November 2011
    • 147

    #2
    Bikarbonaten används den bara för att färga ur det? Hur mycket skall man blanda i ?
    Ser att det nog får bli en barn pol mitt badkar var bar 140 långt och inte tillräckligt djupt heller. Men rejält med salt skulle ju kunna funka borde ju ta död på de flesta sötvatten relaterade parasiter och annat skit. Skulle det kunna funka att ångtvätta den, borde ju vara mer effektivt än att hälla kokande vatten på den.

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1028

      #3
      Ångtvätt bör fungera utmärkt.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Dom rötter (mangrove, redmoore) jag använt genom åren har jag bara spolat med vatten och skubbat. Aldrig varit några problem. Har aldrig kokat något inredningsmatr. överhuvud taget. Men har man plockat hem grejor från "ett lokalt vattendrag" så får man antagligen vara mera försiktig.

        Kommentar

        • Karl Holm
          • November 2011
          • 223

          #5
          Säger samma som ovanstående talare, har bara skrubbat av rötterna i duschen om jag köpt dem och det har fungerat fint.

          Betänk även att om du behandlar träet med kemikalier (bikarbonat, salt etc.) så absorberar roten även en viss del utav dem och släpper ut det i akvariet. Ska du ha mjukt vatten och saltkänsliga arter i karet bör du alltså vara försiktig.

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Att koka rötter ger endast en falsk trygghet, det är inte mycket en sådan behandling kan ta bort...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              I med grejerna i karet bara! Jag har aldrig någonsin kokat eller tvättat några rötter överhuvudtaget, och det har fungerat hur fint som helst i alla år!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                I med grejerna i karet bara! Jag har aldrig någonsin kokat eller tvättat några rötter överhuvudtaget, och det har fungerat hur fint som helst i alla år!
                Tycker ändå man skall vara ytterst försiktig med rötter man plockar i naturen.
                Visst de akvarierötter man köper i zooaffären är alltid Ok, men knappast de man hittar i naturen. Genom årens lopp har jag råkat ut för några "smällar" med "hitterötter". Håller annsr helt med Petnum etc. att det där med att koka är en falsk trygghet.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Tycker ändå man skall vara ytterst försiktig med rötter man plockar i naturen.
                  Visst de akvarierötter man köper i zooaffären är alltid Ok, men knappast de man hittar i naturen. Genom årens lopp har jag råkat ut för några "smällar" med "hitterötter". Håller annsr helt med Petnum etc. att det där med att koka är en falsk trygghet.
                  Absolut skall man vara försiktig! Jag har inte råkat ut för några "smällar", men också valt pinnar, grenar, stockar o.s.v. som kommer från fruktträd, hassel, ek och liknande. Det ligger ett helt nedsågat plommonträd och väntar i trädgården nu - det blir bara lite vatten på det från vattenslangen, och sedan skall det inredas... när karet är byggt!
                  Köperötter från zooaffären är det bara att skölja av lite lätt och sedan ner i baljan!

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Tycker ändå man skall vara ytterst försiktig med rötter man plockar i naturen.
                    Visst de akvarierötter man köper i zooaffären är alltid Ok, men knappast de man hittar i naturen. Genom årens lopp har jag råkat ut för några "smällar" med "hitterötter". Håller annsr helt med Petnum etc. att det där med att koka är en falsk trygghet.
                    Vad kan hända?
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Vad kan hända?
                      Fiskarna dör.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Fiskarna dör.
                        Ja, men av vad?

                        Om vi plockar bort barrträd från spekulationerna. Vad kan finnas i en rot som dödar fisken? Det måste ju finnas rena ämnen som är direkt skadliga i rötter/grenar, eller?

                        Det vore ju spännande att veta om en gren från äppelträd alltid fungerar eller om det finns förhållanden som påverkar? (ett träd som står vid E18 lär ju vara ganska onyttigt men jag tvivlar på att man väljer områden men biltrafik när det letas rötter) Vi ser ju att det fungerar på daglig basis, då vore det ju trevligt om vi kan fundera ut när det inte fungerar.

                        Om nu en varning utfärdas så bör vi ju få reda på vad vi varnas för, eller?
                        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 23 June 2012, 10:48.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Ja, men av vad?
                          Hur sjutton skall jag veta det
                          Dom slutar dö när jag tar upp roten så då gör jag det.

                          Kommer ihåg en snygg rot jag en gång köpte på en akvarieauktion i Örebro och den gillade inte fiskarna alls. När jag plockar rötter i naturen så är det rötter som är "döda" och har legat länge på en sjöbotten.
                          Sedan kan det också vara snyggt med döda kvistar och de är ju inte så stora så där händer det inget.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • vinbok
                            • November 2011
                            • 147

                            #14
                            Dom rötter/grenar är snygga saker som jag har hittat i sjön alltså drivved och gammal sån. Men för att sammanfatt ovan lite grann för det mesta räcker det med att tvätta och borsta av dom sen i med dom i akvariet och testa med enstaka billiga fiska först. Ja och så redan från början se till att det inte är barrträd jag har med att göra.
                            Såg ju det som lite omöjligt att ge sig på att koka dom när dom är i den storleken.

                            Kommentar

                            • vinbok
                              • November 2011
                              • 147

                              #15
                              Afrodite det är väl så att gravsyran gör vattnet väldigt surt och det är det som dödar fisken, hade själv en Ph dip ner till Ph 5. dog några malar men misstänker stark en av rötterna i det akvariumet ( en köpe rot).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...