Behöver hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquatic
    • February 2012
    • 51

    Behöver hjälp

    Allt började med att jag för lite mer än en månad sen startade upp mitt 240 Liters SA. Jag valde att ha kattsand under blästersanden, men jag hällde i på tok för mycket av båda. Idag skulle jag börja ta bort sand men det gick åt helvete .. när jag gjorde detta kom kattsanden upp så jag kan liksom inte ta bort någonting för då blandas kattsanden och blästersanden vilket den redan gjort ..
    Vad ska jag göra är det värt att ta ut allt ur karet och börja om?
    Finns det något smart sätt att göra detta på, så man kan ha kvar mina fiskar?
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    jag skulle ha tagit ut allt och gjort om det. fiskarna kan du ju ha i plastbackar sålänge. om du sparar vatten blir det ju inte som en omstart utan bara som en kraftig ominredning eftersom du tar ut sanden där det finns vissa bakterier. tillsätter du "bakterier på flaska", typ nitrivec, efteråt ska det nog gå bra ändå
    själv hade jag inte haft kattsand under den vanliga sanden för det kommer upp så lätt.

    Kommentar

    • Aquatic
      • February 2012
      • 51

      #3
      tack för svaret! jag löste det så nu blev det bra tillslut

      Kommentar

      • Pierre67
        • November 2011
        • 321

        #4
        Ja, jag ångrar som fasen att jag hade i kattsand. Den kommer upp lite här och var och blandar sig med (i mitt fall) fogsanden och det ser för jäkligt ut. Har försökt ta upp kattsand med håven, men blir bara värre av det. Vill helst inte ur med allt, vet inte hur jag ska göra?

        Kommentar

        • david87
          • June 2005
          • 710

          #5
          Borde det inte gå att ta ett durkslag och sila med, Kattsanden borde ju då fastna och blästersanden fara tillbaka. Men jobbigt skulle det vara

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            jag har fin sand i en a kanten på mitt kar och för att få rent ytan så att det bara blir sand så brukar jag ta en grovmaskig håv och så så kör jag ner håven i sanden där jag behöver separera sand från grus och låter sanden rinna försiktigt genom håven ner på sin plats igen medans dom grova kornen är kvar i håven och kan läggas på rätt ställe
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            Arbetssätt...