Enormt stor rot införskaffad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin B
    • March 2006
    • 112

    Enormt stor rot införskaffad

    Har långt gågna planer på att skaffa ytterligare ett akvarie, denna gång på antingen 900 eller 1120 liter. (Det jag har idag är på 310 liter).
    Har väl mer eller mindre bestämt mig för ett Aqualine med alu-ram.
    Var inne på det lokala Arken Zoo idag för att köpa lite växter och några Corydoras då jag fick se den största, snyggaste j***a rot jag någonsin sett. Det visade sig mäta 140 cm i längd och var 68 cm på bredaste stället, samt ca 50 ch hög som mest, med mycket utstickande delar, håligheter mm. Fick aldrig vägt den, men gissar på ca 30 kg...
    Blev som sagt ett impulsköp, gav butiken ett par hundra för att hålla den så plockar jag upp den om en vecka.

    Frågan är nu vad jag bör tänka på om jag skall placera en såpass stor rot i ett akvarium med botten "hängande i luften" som det ju blir med alu-ram. Behöver jag t ex lägga frigolit under eller kan jag lägga roten rätt på bottenglaset?? Vill ju ogärna riskera att få en kubikmeter vatten på vardagsrumsgolvet.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Inga problem, väger du in karet "riktigt" kan du fylla hela karet med rötter om du vill!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Martin B
      • March 2006
      • 112

      #3
      Nu tänker jag iofs snickra en egen bänk till karet, men antar att samma gäller här. Dvs bara bänken är i lod överallt så är det ok...?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det viktigaste är att det inte blir några vridningar diagonalt på karet...då kan man få problem. Jag vet, 960 liter och en sprucken bottenruta.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          Du lodar först in karet, sen känner du om du kan lyfta nån av de 4 hörnen med fingertopparna (stoppa in fingertopparna i överkanten på karets insida) ..kan du det så får du höja den hörnan.
          Senast redigerad av rödtoppen; 26 February 2012, 15:57.
          / dtoppen /

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Ursprungligen postat av rödtoppen
            Du lodar först in karet, sen känner du om du kan lyfta nån av de 4 hörnen med fingertopparna (stoppa in fingertopparna i överkanten på karets insida) ..kan du det så får du höja den hörnan.

            ett 900/1120 är nog ingenting du lyfter med fingertopparna hur som helst.. vattenpass och "träkilar".. enklast för att snickra en egen bänk är nog att du lekablock och en masonitskiva.. masonitskivan är ungefär 6mm.. skär bitar ur den som du använder att kila med om det är rå-snett och en frigolitskiva som sista touch.. ska du ge dig in på att verkligen snickra en bänk rekommenderar jag att du antingen har tummen på rätt ställe eller betalar de extra hundralapparna för att få virket färdigkapat.. det är ett billigt sätt att förhindra att du skickar ut skiten genom fönstret i vredesmod.. inte för att du nu inte nödvändigtvis är en dålig snickare men det är rätt billigt i jämförelse med tiden det tar om du inte äger en kap och ger, kanske bordssåg, en vettig sticksåg osv.. bara ett paket av den skruv du behöver kostar mer än att få det färdigkapat..

            mitt lilla bygge så kan du se hur jag gjorde bänken..

            http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=331861


            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Martin B
              • March 2006
              • 112

              #7
              Tack för alla tips och råd!
              Jag har pluggat på ämnet "bygga akvariebänk" rätt rejält och även om jag anser mig vara en kompetent hobbysnickare så kommer jag definitivt att ta fram en kapnota till brädgården. Om inte annat så spar det en massa tid. Jag har övervägt Lecablock men bestämt mig för att bygga i trä.
              Jag kommer inte att lägga frigolit under karet då det har alu ram, inser inte vad det skulle vara för fördel, däremot riskerar man ju att trycka upp bottenglaset om man har otur

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                En rot på 30 kg? Den roten vill vi verkligen se på bild!
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Martin B
                  • March 2006
                  • 112

                  #9
                  Plockar upp roten efter skidresan vecka 10, bild kommer. Blir även en projekttråd då jag köpt det stora karet.

                  Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #10
                    något i stil med den här kanske?
                    Köp och sälj Övriga akvarietillbehör enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av MrH
                      Tradera-roten var fin men den väger nog max 10-12 kg. (Jag har själv en 17-kilos rot här hemma och den är STOOOR).
                      Senast redigerad av petnym; 27 February 2012, 08:30.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        #12
                        Ursprungligen postat av petnym
                        Tradera-roten var fin men den väger nog max 10 kg.
                        mjo, men jäkligt maffig
                        synd att den va så långt ner i landet bara.
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • rödtoppen
                          • June 2006
                          • 3148

                          #13
                          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                          ett 900/1120 är nog ingenting du lyfter med fingertopparna hur som helst.. http://www.monsterfishkeepers.com/fo...d.php?t=331861


                          Det är inga problem för du lyfter bara hörnan och inte hela karet(och jag snackar om att lyfta den ca 1mm och det har jag själv gjort på ett 720-liters), går det inte att lyfta hörnan så är allt lungt.
                          / dtoppen /

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av rödtoppen
                            Det är inga problem för du lyfter bara hörnan och inte hela karet(och jag snackar om att lyfta den ca 1mm och det har jag själv gjort på ett 720-liters), går det inte att lyfta hörnan så är allt lungt.
                            Det är ett jäkligt bra sätt att väga in ett kar, men tex ett 960 liters kar väger ca 170 kg, så att lyfta i ett hörn för att loda in detta funkar tyvärr inte...jag vet, jag har provat.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Martin B
                              • March 2006
                              • 112

                              #15
                              Sådärja, då var roten hemforslad, fotograferad och invägd, visade sig väga 27,5 kg så min uppskattning på 30 kg var mer eller mindre "spot on"

                              Här är länk till några bilder:

                              Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                              Efter måttagning efter hemkomst visade sig roten vara 145 cm lång, 47 cm hög på högsta stället samt som mest 75 cm bred.
                              Då jag ogärna sätter sågen i den så får det mao bli ett 1120 kar vilket har ett djup på 80 cm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...