Slim line som bottenunderlag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ecco
    • November 2010
    • 500

    #16
    Ursprungligen postat av bossep
    Använder ni liggunderlag eller frigolit mellan bottenglaset och sanden?
    Jepp det gör jag (och många flera) då vi har grävande fiskar och mindre lust att vakna av att dom skapat en grop där en sten ramlade ner och spräckte glaset. Jobbigt att torka vatten (http://mizan3.bloggsida.se/okategori...-akvarists-liv) om det skulle hända.
    Sambons blogg om våra akvarium.
    http://mizan3.bloggsida.se/
    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Ursprungligen postat av ecco
      Jepp det gör jag (och många flera) då vi har grävande fiskar och mindre lust att vakna av att dom skapat en grop där en sten ramlade ner och spräckte glaset. Jobbigt att torka vatten (http://mizan3.bloggsida.se/okategori...-akvarists-liv) om det skulle hända.
      Jo jag förstår! Villa bara klargöra hur det var. Spräckt bottenglas kan hända den bäste det har även drabbat mig. 700 l på golvet är MYCKET vatten! Jag tror man skall vara lite försiktig med liggunderlag. Jag är inte säker på om materialet i en del inte kan vara giftigt. Frigolit och armaflex är inte giftigt.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • HenrikG81
        • October 2011
        • 29

        #18
        Jag hittade en 10mm frigolitskiva, har preparerat den med våtrumsspackel och kommer fästa ett lager med grus mha silikon. Hoppas det blir bra..

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #19
          du kunde ju gjort lite struktur i den, om du nu ska ha den som bottenskiva. typ gjort små stenhällar å kullar å lite sånt hade nog blivit fint. men det funkar absolut med bara sand på också, bara man lyckas få till det
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #20
            Våtrumsspackel låter som något som har gifter i sig i stil med antimögel, säker på att det är ok i akvarium?
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #21
              Ursprungligen postat av MrH
              du kunde ju gjort lite struktur i den, om du nu ska ha den som bottenskiva. typ gjort små stenhällar å kullar å lite sånt hade nog blivit fint. men det funkar absolut med bara sand på också, bara man lyckas få till det
              Ja jag har planer på att testa den inredningsmetoden, att med frigolik klädd i torv skapa en struktur som kommer upp från botten. Tänker mig att det skulle kunna bli läckert.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • HenrikG81
                • October 2011
                • 29

                #22
                Det lät inte bra att våtrumsspacklet kan vara giftigt. Det står på flaskan att "flytande spackelrester" ej får hällas ut i avloppet såg jag nu...
                Finns det något annat spackel man kan använda för att täcka frigoliten? Jag kommer ha en del grävande fiskar och vill slippa omkringflytande frigolitdelar i karet..

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #23
                  båtlack

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #24
                    Jag har inget att backa min undran på, vet bara att mycket som är till för våtrum brukar innehålla sånt. Så kolla upp det. Annars brukar husfix vara grejen folk använder till bakgrunder.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      #25
                      köp akvarielack å sen äre bara å lacka hela bakgrunden så ska det inte vara någon fara.
                      men som någon skrev så är husfix något dom flesta kör med, även jag själv.

                      akvarielack --> http://www.epotex.se/page/139/154/26/54
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • HenrikG81
                        • October 2011
                        • 29

                        #26
                        Det blir nog ett lager husfix.. Att lacka är väl överflödigt om det bara ska användas som bottenplatta?

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          #27
                          Ursprungligen postat av HenrikG81
                          Det blir nog ett lager husfix.. Att lacka är väl överflödigt om det bara ska användas som bottenplatta?
                          överflödigt vet ja väl inte, de minnemerar ju risken för att eventuella gifter kommer ut från frigoliten/fixet plus att de ökar ju hållbarheten med några år om det finns ett skyddande lager utanpå fixen. men det är ju absolut inget måste.
                          mest en extra "säkerhets" grej bara.
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #28
                            Husfix kan lösa ur en hel del kalk(?) som kan ge ruggigt hårt vatten med högt ph som kan vara rent skadligt. Med lack förseglar du den effekten annars är det bara att laka ur det ordentligt, gärna med torvvatten så går det snabbare.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            Arbetssätt...