Slim line som bottenunderlag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikG81
    • October 2011
    • 29

    Slim line som bottenunderlag?

    Hej, jag tänkte höra om det går att ha ett par slim line skivor i botten på akvariet som underlag.
    Jag har letat överallt efter en 10mm frigolitskiva men inte hittat någon, slim linen är väl ungefär 1cm tjock?

    //Henrik
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    #2
    Snacka dyrt underlag. Annars finns ju biltemas svarta liggunderlag....
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      ja varför inte köpa ett liggunderlag`?! braaa mycket billigare o lättare att kapa till dessutom.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • HenrikG81
        • October 2011
        • 29

        #4
        Fungerar det med ett vanligt campingliggunderlag? Det blir inte sunkigt efter ett tag då?

        Kommentar

        • esoxlucius74
          • October 2009
          • 493

          #5
          Lite coolt att pimpa akvariet med en slimline i botten, lite som de där bilarna som har TV skärmar överallt, typ i bakluckan....
          360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
          16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            har haft slimlines i ett 600L på DM i jkpg.blev snyggt är troffarna grävt upp sanden. men dyrt var det :P

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Ursprungligen postat av HenrikG81
              Fungerar det med ett vanligt campingliggunderlag? Det blir inte sunkigt efter ett tag då?
              ja det funkar utmärkt. det jag har köpte jag nog för typ 100 spänn på stadium eller nått. har hållt bra länge nu utan några problem.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                ja det funkar utmärkt med Slimline på botten - jag har faktiskt själv använt det i ett akvarium där jag har grävande fiskar. Gräver fiskarna ner till botten så ser det bara ut som om det ligger en sten på botten istället för t.ex. en ful vit frigolitskiva.

                Liggunderlag går också bra förutsatt att det inte är för mycket sten som ligger på det - i så fall blir det för ihoppressat
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Grottbert
                  • November 2009
                  • 340

                  #9
                  Kan tänka mig att om man hittar sand i ungefär samma färg som slimlinen skulle man kunna göra en toksnygg scape med det.
                  Kanske är en ny trend på gång?

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    om man har en slimmis på botten så kan man ju nästan spara in lite cash på sanden.








                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      vet en kille som har modul-system på botten och det är skitsnyggt.. visserligen är bottenytan 120x250 så det är ju lite mer att leka med men har man pengarna år det ju ruskigt snyggt.. speciellt om man bara har lite sand också.. hmm.. idéer, idéer..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        #12
                        aningen svårt å plantera kanske i slimline? :P klart man kan ju ha sand ovan på men då synns den ju inte, de krävs ju en del sand för att plantera.
                        men de är klart, kör man nån fisk där det inte behövs just nå växter så kan de ju funka. kan nog till å med bli rätt snyggt.
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          eller lägga en distans under slimlinen på utvalda ställen och även göra hål där och plantera växterna i det.. (självklart rikligt med silikon för att täta där man har distanserna.. hmm.. I see a future project..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Min fråga är. Blandar vi inte äpplen och apelsiner här?
                            Vi kanske skall klargöra vad som skall mellan bottenglaset och bänken och vad man lägger ovanpå bottenglaset inne i akvariet. Använder ni liggunderlag eller frigolit mellan bottenglaset och sanden?
                            Konceptet att ha slimline eller BTN moduler på botten tror jag kan bli relativt snyggt.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              #15
                              kan nog bli riktigt snyggt, finns ju BTN woodrock system som jag sett vissa använder på botten istället för som bakgrund.
                              sen vare ju det där med planteringen. men man kan ju tänka sig att man lämnar visa ytor fria från slimline och bara bara sand eller grus där, på så vis kan man plantera växter i sanden och så kanske man kan få intrycket av en flodbotten med "klippor" och sand. klart värt att prova tycker jag. om man har möjlighet =)
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              Arbetssätt...