Svart bakgrund...för att?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

Svart bakgrund...för att?

Svart bakgrund verkar vara ganska populärt för de som inte kör 3D-bakgrunder i moduler/hemmabygge.

Varför just svart bakgrund och inte ex. blå eller vilken färg somhelst som inte ger ett brokigt intryck?
    Är det för att förstärka intryck av djup i tanken eller annan anledning?

Om man vill ha djupeffekt borde det väl helst vara en bakgrund som tonar mörkare mot centrum, alltså mörkare ju närmre centrum. Eller blir det inte bästa visuella djupillusionen med en helfärgad bakgrund?
  • Johanadhoc
    • April 2011
    • 377

Jag tror att de som har svart bakgrund har det för att framhäva växter och fiskar mera.
    MVH//
    Johan

Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

Kommentar

• hannesc
      • December 2009
      • 13085

mm absolut.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Svart ger ett intryck av att det liksom är en grotta i bakgrunden - speciellt om man har BTN-moduler eller liknande på bakrutan.
        Som Johanadhoc skriver så framhäver det också ofta det som är i akvariet bättre.

Dock det viktiga är (tycker jag i alla fall) som du skriver att bakgrunden inte gör ett brokigt intryck (t.ex. de färggranna affisherna är inte riktigt min grej) och jag har sett många riktigt snygga akvarier som haft en blå bakgrund - men jag skulle nog vilja påstå att det är svårare att få till ett riktigt snyggt akvarie med en blå bakgrund. Det ställer helt enkelt större krav på inredaren - svart är ett "säkrare kort ". En annan sak att tänka på är att alögerna syns lite mindre på en svart bakgrund än på en blå.

Men det är ju trots allt en ren estetisk fråga och vi alla har ju olika krav på vad vi tycker är snyggt så det finns ju inget fel (fiskarna bryr sig nog inte om bakgrunden är svart, blå eller en växtaffisch).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• freddi36
          • December 2010
          • 2882

en svart bakgrund + belysning endast med spottar eller i den främre delen av karet ger ett väldigt bra inntryck av djup.
          i mitt sex-kantiga kar har jag svart bakgrund på den bakre halvan av karet. sen har jag svag belysning i den främre halvan av karet. det ser väldigt snyggt ut tycker jag för karet ser så mycket större ut än om jag tar av bakgrunden.

Kommentar

• PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

Jag hör till dem som är glad för svart bakgrund. Som ovan, svart framhäver akvariet rätt bra och stör inte - bakgrunden "trollas bort". Både svart och en del andra mörkare färger gör att fisken känner sig lite tryggare också, många fiskar uppskattar en mörkare bakgrund (och definitivt en täckt ruta). En enfärgad bakgrund brukar också vara lätt att få till.

Är man ute efter en bagrund som ger djup hade jag däremot inte valt en enfärgad bakgrund. Visst, kör man med BTN-moduler så kan det svarta lägga till illusionen av en grotta (som Kjell nämnt ovan), men bakgrundslåda med olika varianter (sällsynt idag) ger en hel del mer i djupeffekt.
            Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

• perfetto
              • March 2008
              • 1593

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Jag hör till dem som är glad för svart bakgrund. Som ovan, svart framhäver akvariet rätt bra och stör inte - bakgrunden "trollas bort". Både svart och en del andra mörkare färger gör att fisken känner sig lite tryggare också, många fiskar uppskattar en mörkare bakgrund (och definitivt en täckt ruta). En enfärgad bakgrund brukar också vara lätt att få till.

Är man ute efter en bagrund som ger djup hade jag däremot inte valt en enfärgad bakgrund. Visst, kör man med BTN-moduler så kan det svarta lägga till illusionen av en grotta (som Kjell nämnt ovan), men bakgrundslåda med olika varianter (sällsynt idag) ger en hel del mer i djupeffekt.
              - Bakgrundslåda är förstås det som fördjupar ett akvarie mest, men det förutsätter utrymme bakom.

Om man bara ska ha en "platt" bakgrund borde en successivt mörktonande sådan ge mest illusion av djup, tänker jag mig.

Kommentar

• missDementia
                • June 2011
                • 24

Jag har läst runt massor, är sugen på en svart bakgrund nu först iallafall, sen kanske bygga mig en bakgrundslåda.
                Iallafall, så såg jag ett tips, om att man kan sätta en svart sopsäck bakom. Skära ut den, ta lite fukt på glaset, och sen trycka bort alla bubblor... det LÄT enkelt och smart, är det ngn som testat detta måntro?
                e ju lätt att bara testa, men jag har ingen hemma så jag måste handla då först :-)
                Endast döda fiskar flyter med strömmen

Kommentar

• hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

blir snyggare om du kör med solfilm. sånn man har på bilrutor. finns på biltema billigt. blir riiktigt snyggt!

Kommentar

• missDementia
                    • June 2011
                    • 24

ah tack för tipset :-)

Kommentar

• eliyao
                      • April 2011
                      • 558

Jag gjorde min bakgrund med sopsack med fukt, rekommenderar det inte, när jag inte blev nöjd tog jag bort den va det massa vatten fläckar på rutan och det va omöjligt att komma åt för att redogöra då karet va för nära väggen

Kommentar

• eliyao
                        • April 2011
                        • 558

Jag gjorde min bakgrund med sopsack med fukt, rekommenderar det inte, när jag inte blev nöjd tog jag bort den va det massa vatten fläckar på rutan och det va omöjligt att komma åt för att redogöra då karet va för nära väggen
                        skrev från mobilen så det va lite svårt men som sagt jag tycker det va ganska fult med sopsäck i alla fall i längden, det såg bra ut i kanske 1 dag.

Kommentar

• Nasso
                          • November 2010
                          • 719

Jag gillar svart bakgrund. Tycker det sticker ut minst. Jag vill att det är fiskarna/inredningen som syns. Inte bakgrund. Jag tycker att en blå bakgrund syns alldeles för mycket och ser fake/konstgjort ut.

Jag körde med svart film köpt i akvarieaffären i ett av mina kar. Blev inte så bra. En del bubblor under som jag inte fick bort. Till mitt andra med svart bakgrund så målade jag direkt på baksidan av bakrutan. Det är jag riktigt nöjd med!
                          /Emil Andersson
                          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

Kommentar

• missDementia
                            • June 2011
                            • 24

Nu ha rjag köpt svart solfilm på Biltema för 49:- och satt dit på baksidan. jag har 6 cm till väggen ungefär så jag lyckades med lite bök få dit den. lite bubblor här och var men det syns inte framifrån. Riktigt läckert! Växterna och fiskarna syns mycket mer med svart bakgrund! :-)

Kommentar

Arbetssätt...