göra ett större insug i BTN

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linusthaman
    • April 2011
    • 46

    göra ett större insug i BTN

    Hi there all seamen =)
    någon som har något tipps på hur jag ska förstora mitt insug till min BTN det är nu 50mm men skulle behöva utöka det till ett 60mm

    jag har ett 50mm rasten men det är SKITFULT!
    så jag kör med blå filtermatta som jag moddat till brunorangegrå men den måste jag rengöra ett stupe i kvarten då den blir skitig snabbt då det är så fjuttigt litet.

    Helst vill jag göra hålet 60mm då jag har en fint raster på 60mm
    en annan lösning kan vara att göra hålet 75mm då kan jag köra filtermatta och inte behöva rengöra lika ofta.

    jag vill helst inte tömma ur akvariet då jag inte har ett till, och jag har införskaffat ett gäng diskusar som jag inte vill ska dö av 95% vattenbyte chock!

    ett tipps var att tömma ut allt vatten i badkaret och sedan flytta all fisk, sedan borra och fixa sedan flytta tillbaka men känns lite extremt?

    tipps snälla!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Varför inte borra ytterligare ett hål? Låter som lite fattigt med bara ett insug...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • linusthaman
      • April 2011
      • 46

      #3
      Hmmm mjo jag vet men 900lmp så borde det räcka med ett hål tycker jag i min 375a.
      Men kanske blir till att göra ett till hål men jag avskyr att görs hål i skiten de ska ju inte synas....
      Har redan reparerat den då den var delad på mitten...

      Men dom rubriken och frågan löd... Tips på hur jag ska göra det nuvarande hålet större?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ja det borde definitivt räcka med ett hål om du bara har en pump som pumpar 900 liter/timma. Jag har kört med större pumpar till den typen av hål.

        Så det verkar lite underligt så jag antar att du kör med för mycket, alternativt felaktig kost. Kör med någon form av oxhjärta? I så fall är det nog inte så lämpligt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • linusthaman
          • April 2011
          • 46

          #5
          Jag fodrar med blandad kost...
          Oxhjärta, artemia och svarta mygglarver(frysta och varierat), släpper ner 2-3 algtabletteter varannan vecka till Mina pansarnalar och L malar... Och för att variera kosten så använde jag mig även av JBL's diskus foder
          När jag matar med fryst så varierar jag med 1-2 st kuber totalt

          Men ska försöka gå in och operera med en kniv men hade gärna prövat ngt annat då
          Mina fiskar är extremt nyfikna och gärna stimmar med både händer och bottensugen när man mekar och sen så är btn så väldigt hård...

          Kommentar

          • linusthaman
            • April 2011
            • 46

            #6
            Varken ph eller nitrit jäklas heller... Gör vattenbyten var till varannan vecka... Gör vattentester vid varje byte, byter ofta för att vänja dem :-) att tillägga så har jag bara ett lysrör och mina växter växer som attan utan att jag tillägger några medel.

            Kommentar

            • linusthaman
              • April 2011
              • 46

              #7

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #8
                snyggt
                oxhjärta är ju ett slabbigt foder. både det som inte äts upp och det som kommer ut ur fisken testa att inte mata med oxhjärta i någon vecka och se om det blir bättre

                Kommentar

                Arbetssätt...