Håller akvariebotten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanadhoc
    • April 2011
    • 377

    Håller akvariebotten?

    Hej!
    Jag har precis varit ute och hittat en he de fina stenar som jag tänkte ha i mitt 300 liters akvarium. Jag har två hinkar fulla av denna sten och undrar om akvariebotten håller för detta? Akvariet står på en vanlig aluminium ställning och akvariet har aluminiumram. Det vägde en del när man skulle bära det så blev osäker. Hade tänkt ha två stora stenrösen i hörnen.
    Tacksam för svar!!
    MVH//
    Johan
    MVH//
    Johan

    Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    borde hålla. har hört folk som har maassor med sten i sina alukar. jag har dock alltid skivor under mina kar för att fördela vikten ( men jag har ju itne alu-ram-kar iof..)

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      +1 på att ha skiva under
      om du har en skiva under karet så blir det inte en så´n punktbelastning av stenarna utan vikten tas upp av hela botten.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av freddi36
        +1 på att ha skiva under
        om du har en skiva under karet så blir det inte en så´n punktbelastning av stenarna utan vikten tas upp av hela botten.
        Fast om du har ram så bör man ju i så fall ha ett "liigunderlag an mot glaset annars hjälper det ju inte med att ha en skiva under för den kommer ju annars bara att ligga an mot ramen.

        Dessutom så bör man ha en tunn frigolitskiva i botten av akvariet
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Fast om du har ram så bör man ju i så fall ha ett "liigunderlag an mot glaset annars hjälper det ju inte med att ha en skiva under för den kommer ju annars bara att ligga an mot ramen.

          Dessutom så bör man ha en tunn frigolitskiva i botten av akvariet
          tänkte inte på det, men det är klart om det är en glipa mellan glaset och skivan så gör det ju ingen skillnad

          Kommentar

          • Johanadhoc
            • April 2011
            • 377

            #6
            Så om jag har en skiva under + liggunderlag och frigolit i akvariet så ska det inte vara några problem?
            MVH//
            Johan

            Projekt 300 liter diskus»
            Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              nope!

              Kommentar

              Arbetssätt...