Skulptera egen inredning(kind of aquascaping)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emza
    • January 2009
    • 18

    Skulptera egen inredning(kind of aquascaping)

    Hej, jag är lite insnöad på aquascaping, slöjstjärtar och stora kar just nu och eftersom slöjstjärtar gör sig bäst med låg inredning så hade jag tänkt bygga ett litet "miniatyrsamhälle" av små stugor på bottnen av karet och låga växter och sedan ha slöjstjärtar likt kinesiska drakar som "flyger" omkring i "himlen" ovanför

    Mina fråga är nu hur jag ska skulptera staden så att den blir vattentät, giftfri och håller sig på botten.
    Jag är helt inne på att jag vill göra den i någon lera som antingen lufttorkar eller går att bränna i hushållsugn.
    Går det bra med vilken lera och färg som helst kanske så länge man lackar den ordentligt med rätt lack?
    Finns det något bra matt lack för det?
    Eller bör jag satsa på en vattenfast och giftfri färg och hoppa över lacket helt?

    Jag vill ju inte att husen ska avge något i vattnet

    Om jag får för mig att göra husen i trä, då är det väl silikon som gäller?
    Fisklös
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    #2
    Det brukar inte se så bra ut med saker som egentligen inte "hör hemma" i fiskarnas miljö. Här kommer två bildexempel:


    från http://sunnyfishtank.com/uniqueaquariumdecorations.php


    från http://buyaquariumsupplies.com/aquar...rium-ornaments

    Det kan nog vara svårt att få det snyggt. Men absolut, det går säkert! Tror absolut du är inne på rätt väg med att använda trä eller lera. Bättre det iaf än plastleksaker
    Bygga hus av tändstickor kanske? Finns tänkdstickor utan "tänd-delen" i hobbyaffärer. Sen kan du kanske foga ihop det på insidan med silikon? Lägga ett par stycken tändstickor jämte varandra och dra en sträng silikon på dem. Så har du lite väggar. Silikonsträngen kan du ha på insidan. Tänk på att använda akvariesilikon dock.

    Hade jag gett mig på det här så hade det inte blivit snyggt. Det är mycket möjligt att det hade blivit det om någon händig och konstnärlig person gjort det dock!

    Edit: kolla in hannesc's inlägg här:

    Tycker det är riktigt snyggt med bambu så. Hade passat slöjfiskar riktigt bra. Första bilden jag postade där tror jag är hannesc's största mardröm
    Senast redigerad av Nasso; 14 May 2011, 18:06.
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Spana in alla trådar och guider på hur folk gör bakgrunder och moduler med tanke på att det är nästan samma sak när det gäller finish. Bränd lera skulle gå utmärkt utan vare sig färg eller lack men då behövs ju tyvärr nog en keramikugn. Betong fungerar nog också men kan ju spricka om man gör fel och måste urlakas för att inte ända pH för mycket.

      Rent generellt gäller för bakgrunder: Frigolit, husfix där man blandar i pigment, lack (de som nämner akvarium om man vill vara garanterad av tillverkaren eller 2-komponent golvlack som många här kör)
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Emza
        • January 2009
        • 18

        #4
        Nasso:
        Jag är inte alls ute efter det du har postat som exempel, utan jag vill ha mycket växtlighet med väldigt simpla/primitiva bosättningar.
        Möjligtvis likt det du nämner, "timmer-stugor", men då blir det av en mörkare träsort än tändstickor/tandpetare och med lite mossa på taken m.m.
        Eller, om jag väljer lera, något fantasy-liknande med ljusa, runda bosättningar med runda dörröppningar och runda fönster, likt något från Hayao Miyazaki's filmer(tänker speciellt på Nausicaä) som en konstrats till allt det gröna.

        Jag är ute efter så mycket grönt att inget bottensubstrat kommer synas alls.

        Vis. Dark.:

        Tack för tipset om husfix och betong, man kanske kan låta det halvtorka om man vill ha en konsistens som är lättare att arbeta med?
        Keramikugn har jag ju i skolan, men jag vet inte hur det fungerar med att bränna för privat bruk där.
        Ska kika litet efter bakgrundsguider...
        Fisklös

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #5
          Nausicaä! Låter klockrent. Kanske lite kullar och väderkvarnar också? jag gillar hur du tänker!

          Kanske mura med småsten och använda silikon som murbruk?

          Senast redigerad av Nasso; 14 May 2011, 18:43.
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Skulle gärna vilja se någon som lyckas med ett sådant här projekt så önskar all lycka till i världen! Inte riktigt i min smak då jag kör på så naturligt som jag kan men detta låter lovande.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              • April 2002
              • 1103

              #7
              Har inte några tips angående det som du undrar över, men säger kör på och låt oss få se resultatet sedan! Kan bli häftigt!

              Jag har oftast svårt för akvarium med konstgjorda dekorationer. Men samtidigt det finns häftiga exempel:
              Tolkieninspirerat:
              View all 23+ years of entries to the AGA International Aquascaping Contest, and get the latest info on this year's contest.

              Savann:
              View all 23+ years of entries to the AGA International Aquascaping Contest, and get the latest info on this year's contest.


              Inget jag skulle vilja ha hemma men verkligen väl genomfört måste jag säga.
              Senast redigerad av daniel_i_malmö; 14 May 2011, 19:38.
              Malmö Akvarieförening
              no hope, no harm, just another false alarm

              Kommentar

              • Jina
                • August 2009
                • 182

                #8
                Låter som en häftig idé om du kan "pull it off"

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Mycket växtlighet...(?) Nu har jag aldrig haft såna fiskar men brukar inte slöjstjärtar äta de mesta växterna?

                  Så här tycker jag att ett akvarium med slöjstärtar skall se ut! (med plastväxter...)
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • 0422
                    • August 2007
                    • 644

                    #10
                    Nu ville du ha lite enklare byggnader, men jag har ett tag haft på planeringsstadiet att inreda ett litet räkakvarium med byggnadsmoduler till Warhammer 40K.

                    Det finns en hel del guider på nätet om att göra egna gjutformer, kanske något sådant du är ute efter? Smidigt om man vill ha flera kopior i alla fall... http://www.makeyourownmolds.com/ verkar ha en del information om det hela.

                    När det gäller färg och lack, så har jag kört på att måla med akrylfärg, och sedan ha ett tvåkomponentsgolvlack över det, som sedan fått härda innan det skuttat ner i akvariet.

                    Lycka till
                    - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

                    Kommentar

                    Arbetssätt...