är dom färska ska du inte ha i dom. om dom är någorlunda torra så är det ok. jag hade mina i ugnen i ca 1 timme på 100 grader. det för att man ska döda alla bakterier.
ditt pH kan/kommer sjunka lite men det är inget att vara orolig för om man gör vattenbyten med ett vatten som har högre pH än vad akvarievattnet har. kolla pH:t för säkerhets skull.
Vänta en vecka, så att dom till 100 % är döda, sen bara ner i karet.
Har haft trollhassel i kar förr och alldrig gjort mer än låtit dom torka ordentligt.
Vill du snabba på processen lite, så gör som föregående talare sa, in i ugnen ett tag.
240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet .. Blogg+Galleri
Brukar som sagt var finnas i de flesta blomaffärer och plantskolor. Brukar inte kosta många kronor. Och hittar man dom på dekorationsavdelningen så är dom oftast redan torkade, så man slipper den biten=)
240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet .. Blogg+Galleri
Jag har haft de i ugnen i en och en halv timme nu! En timme och sen fick de svalna och sedan en halvtimme till. Om det endast är "saften" i bakren som är giftig är den garanterat borta nu. Eller är det själva barken som är giftig?
barrträd vet jag ska vara gifiga o det kanske färska "ofarliga" grenar med är. men man vill väl mest ha de torra så de inte slår ut i blad, samt känns som att de ruttnar lättare om de är färska ( fast där kan jag ju heelt fel)
Kommentar