Typ av Lavasten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicooolito
    • April 2010
    • 19

Typ av Lavasten

Hej!
    Köpte ny grill och bland tillbehören hittade jag ett paket lavasten, som då tillhör grillen, men det går att köpa till mer av, frågan är då: går det att ha denna lavasten till akvarium? är det någon skillnad på grill-lavasten och den man köper i butiken? någon som har kört denna lavasten förut?

tanken är att jag ska göra mig av med sanden och köra detta som bottenmaterial.

BILD på lavasten
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

kan inte svara på om det är ok eller ej, men jag har alldrig sett eller hört att man ska ha lavasten i grillen? men om det står att det är ren lavasten så är det förmodligen ok efter en rejäl tvättning först.

på paketen står det att den innehåller 3kg, vad kostade den? i affären brukar lavasten inte kosta mer än 40 kr/kg så om du osäker så är det inte så mycket pengar att lägga ut på lavasten som man vet att man kan ha utan att något händer.

Kommentar

• nicooolito
      • April 2010
      • 19

Man använder den till gasolgrillar för att hålla/fördela värmen efter att man har stängt av grillen, det ger maten en mer "grill" smak, eftersom kolgrill och gasolgrill inte riktigt ger samma smak

jag ser inte att nån skillnad på den i akvarie butiken och denna, förutom att denna är i mycket mindre bitar, altså typ "små" sten, några centimeter stora, riktigt snygg faktistk-

priset då, 3kg kostar typ 50:- men den är billigare i större förpackningar

Kommentar

• freddi36
        • December 2010
        • 2882

tvätta den ordentligt, låt den ligga i vatten ett tag och tvätta den med jämna mellanrum. sen ha i ett bra vattenberedningsmedel när du startar akvariet, så kan det nog funka. om den inte är preparerad med något så är det förmodligen helt ok.
        sen kan du ju testa att bara ha några få innkörningsfiskar (som man brukar ha men du kan ha extra lite fisk ibörjan) och se om dom klarar sig. sen om allt är okej så kan du köpa fler. bara så att om det är något med stenen så förlorar du inte massor.

Kommentar

• nicooolito
          • April 2010
          • 19

joo 3kg ligger i vatten nu, ska inte starta nytt, ska köra ner 3kg i mitt senaste yngelkar, och kolla hur det blir, det är bara ca:15 yngel i det så förlusten är inte så stor

funkar det fint så kommer jag ta ur all sand och byta mot denna lava sten

Kommentar

Arbetssätt...