Torv istället för sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Torv istället för sand?

    Sett det lite överallt på internet, och även i några bettakar och killikar nere i tyskland när jag var i berlin i september.
    Hur funkar det?
    Vad kan man ha i?
    Är det dåligt för vattenkvalité och försämrar det vattnet för växter?
    Måste man överfiltrera?
    Och vilken sorts torv använder man?
    Är nämligen riiiktigt förälskad i hela "det ska se ut som i naturen" konceptet!
    Ett gäng Nätbarber i ett sånt kar med riktigt mycket rötter och vattenpest ser i min hjärna ut som en ren dröm.
    Någon som har erfarenhet av detta?
    All we are, we are.
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    Nu är det iofs jord han använder här, men det visar ju på ett ungefär hur jag menar. :P

    NatureSoil Step by Step layout from Oliver Knott: Created for the International pet tradeshow Zoomark 2009 in Bologna/Italy. The finish tank was showing at t...
    All we are, we are.

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Aldrig haft torv, men det sänker väl ph:t en hel del, eller? Kan vara värt att tänka på beroende vilka firrar man tänkt sig

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        om jag kan samla på mig tillräckligt med info, och allt gällande vattenvärden, så skippar jag mina betta planer och gör detta, med nätbarber (har en bild i mitt huvud, där endast dessa varelser med sin vackra anonymitet kan göra karet rättvisa)
        Och, det lät... Udda x)
        Nej, ska försöka hitta massa info, för bilden i mitt huvud är GÖRSNYGG!
        All we are, we are.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Det ser inte ut som jord, inte heller särskilt naturligt - tycker jag - men visst är det snyggt.

          Det är bara att experimentera, men om man häller i mycket löv, pinnar, torrt gräs etc, så får man massor med infusorier som i sin tur gör slut på syret. Det måste stabilisera sig innan man tillför några djur. Vill man göra det enkelt för sig så väljer man växter som man vet att man brukar lyckas med, men som inte växer allt för fort. Titta hur det ser ut i vattendrag i naturen och försök efterlikna det. Du kommer dessutom lära dig en massa intressanta saker.

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            #6
            så du tror att torv + löv och växter KOMMER att funka, bara att man låter det stå och stabilisera sig ett tag?
            Har ju ett överflöd av snytesnäckor som kan slängas ner, om det krävs lite existens i det också
            All we are, we are.

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #7
              jag är ju en sån som gråter floder om en neontetra dör, så jag vill inte bara chansa, liksom ^^
              (manlighets varning!)
              All we are, we are.

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Jag har torvbotten under ett lager sand och har haft så i ett kar i dryga 3 månader utan problem. Lågt och fint pH och härligt gult vatten. Inget direkt uttömmande svar kanske, men en god indikation.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #9
                  vad har du för liv i det då?
                  Min tanke var ju att inte ha någon sand över, utan att ha det som det är ^^
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

                    #10
                    kan ju ha det utblandat med typ engelsk sjösten, men inte med ett lager över :P
                    All we are, we are.

                    Kommentar

                    • roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

                      #11
                      här på zoopet står det att nätbarber vill ha PH 6-7.5
                      vad ligger PH't på i ditt kar?
                      @ moving waves
                      All we are, we are.

                      Kommentar

                      • roosterboy
                        • September 2010
                        • 1094

                        #12
                        hur skulle kuhliis funka i torv? dom vill ju även dom ha rätt lågt ph.
                        Tänkte att det är ju mjukt, så de borde ju gå rätt fint för dom att gräva i.
                        All we are, we are.

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Jag har pennfiskar, apistogrammor och ancistrus som alla mår fint. För tillfället går även 2 bolivianska fjärilar som också är pigga. Har haft kolglödstetror i också tidigare utan probs. Mitt JBL test går bara ned till 6.0 och visar det, så det kan ev vara lägre.

                          Tror dock inte att grävare som kuhli är en jättebra idé, risken är att de gräver loss en massa partiklar som kommer att yra runt.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • roosterboy
                            • September 2010
                            • 1094

                            #14
                            ah, jo det är sant förstås
                            Nej men jag får kolla upp det här lite, ska ner till Rilo och snacka med nicke (han är riktigt grym) och se vad han säger
                            All we are, we are.

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Torv och Pangio går utmärkt. Många av arterna lever i leaf-litter (bland döda löv) i naturen. Liksom även Apistogramma och många andra svartvattensfiskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...