Göra om inredningen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    Göra om inredningen?

    Hej! Idag ska jag åka till Jönköping o hämta mitt stora akvarie på drygt 300 liter. Tänkte höra med er om ni har förslag på förändringar/förbättringar i inredningen? Kan tillägga att jag inte har nån möjlighet o köpa till en massa saker tyvärr. Ekonomin är på sparlåga fullständigt.. Vore kul att läsa lite förslag på söndag då jag kommer tillbaka!



    I akvariet har jag ju ental olika granit/gnejs stenar. Den stora lutande roten, en mindre rot med "grenar till vänster i akvariet. Till höger har jag en rot lutad upp mot hörnet, samt nån lite mindre rot. Sen då ett gäng växter. Har lite asientema i karet. 4 guramis, 22 vietnamesiska kardinalfiskar, 3 honkongplecos, 2 två utbölingar i form av otocinclus.

    Här är en bild då det var rätt nystartad, kanske lättare att se då vad som finns att "bygga" av.

  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    hej tycker det ät mkt snyggt redan, men om du ska göra om lite så tycker jag att du ska köpa lite mer växter att ha i högra sidan.
    ta också kanske bort lite stenar. men nu är det också väldigt snyggt

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det ser väldigt trevligt ut i mina ögon, och jag är ärlig när jag säger detta.
      Men visst finns det förbättringar att göra, och dessa kommer inte att kosta en krona.
      Först och främst ska du gömma undan all synlig teknik så gott det går, att se tex en termometer på frontrutan gör att ögonen dras dit. Visst är det smidigt att kunna hålla koll på tempen, men i ärlighetens namn hur ofta gör man det på en vecka och varför då inte sträcka lite på halsen...
      Sedan skulle jag även föredra att inte stenen är staplade på varann så det ser ut som grottor, och ej heller så de står som bautastenar i karet. lägg dem ner och tryck gärna ner dem i sanden en bit, så kommer du ha ett grymt kar!

      Har du fått vatten mellan bakgrund och ruta? Dra en tejp i överkanten på bakgrunden nästa gång så håller den borta vattenspill lite bättre.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        håller med ansjo, ser lite onaturligt ut med stenarna på det viset.
        lägg dem ner lite huller om buller så bildas "naturliga" grottor.

        Kommentar

        • Föllförfisk
          • April 2010
          • 620

          #5
          Tack för era tips! Bakrunden är en vanlig planch! Däremot har jag varit sjukt dålig på att rensa alger från bakrutan, så det har blivit ngn tjock gulaktik tillväxt av alger där. Jag ska prova "slänga i" stenen, men det var skitsvårt då jag gjorde det första gången! Men försöka skadar ju inte! I nästa vecka får jag längga ut "före/eftebilder".
          Ska även flytta på tempen, du har rätt, man kollar den ändå inte så ofta, fast den sitter där!
          Tänkte isåfall lägga en del större stenar i botten, och sen lägga övriga på på ngt "naturligt" sätt. Vill ju inte gärna slänga i dem, haha!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Annars är det ett av de bästa sätten för att få det se naturligt ut i ett akvarim, att bara slänga/släppa i inredningen och sedan plantera i öppningarna. Men det är klart, att slänga i stenen funkar nog inget vidare i längden....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              ja vore kul med lite bilder på hur det ser ut när du har gjort om i akvariet.

              Kommentar

              • Föllförfisk
                • April 2010
                • 620

                #8
                Nej, jag vågar nog inte chansa på o släppa stenarna, många väger bra mkt.
                Tyvärr får fiskarna bor tillfälligt i ett 74 liters akvarie, kompisarna som lovade att ta med ett vattenpass hittade det inte, o vågar inte fixa iordning akvariet utan ha lodat.

                Kommentar

                • Föllförfisk
                  • April 2010
                  • 620

                  #9
                  Nu har jag införskaffat lite nya växter, totalt 5 krukor. Fick tag i en stor microsporum windelöw! Kul, alltid velat ha en sån! Sen 2 stycken Hygrofila diffiformis, samt två Limnophila heterophylla. Får se hur det blir! Även hämtat vattenpass, så nu blir det till att sätta igång!

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Kanonsnyggt!!: )
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Föllförfisk
                      • April 2010
                      • 620

                      #11
                      Får se, har enorma problem att hitta nånstans o ställa akvariet. Det är liksom för stort för att vara snyggt i 38 kvm lgh. Nåja.. Svårt o loda oxå..! Överallt ligger det inom strecken, men bubblan är liite mer åt ena hållet på några ställen. Blir liksom inte helt jämnt..

                      Kommentar

                      • Föllförfisk
                        • April 2010
                        • 620

                        #12
                        Efter pyssel och meck är nu akvariet nästan klart. Ska fytta över firrarna ikväll bra så får vi se om det trivs! Vet inte om jag tycker det blev sådär himla bra, blev lite hast-gjort!

                        Kommentar

                        • Föllförfisk
                          • April 2010
                          • 620

                          #13
                          Ser jättetrist ut i mona ögon.. men kanske pga av att det är så lite växter nu. Använde inte så mkt från det jag hade förut.. Sten"röset" blev jättedåligt, inga utrymmen för den, ser ut som bara en stenhög som sagt. Har även mkt mindre sten i än förut. Kort kommer...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...