Grenar och kvistar i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    Grenar och kvistar i akvariet

    Har sökt en hel del, men inte riktigt hittat vad jag leta efter, så jag skapar en egen tråd för mina frågor.

    1. Jag vet att man inte ska ha grenar från barrträd, men går det bra att ha björk och / eller rönn i akvariet? Jag bor i Norrbotten, och här finns inte direkt några ekar eller lönnar. Har sett några enstaka träd, men de ligger i trädgårdar, och jag tror inte att jag får gå och plocka grenar därifrån

    2. Måste grenarna / kvistarna vara döda? Eller kan man ta av levande grenar och torka dem på något sätt? (Jag är medveten om allemansrätten Det gäller på vår egen mark, på mer eller mindre unga träd som ändå ska bort)

    3. Och om man kan ta levande grenar / kvistar, hur ska jag då göra mellan själva avskärandet och nerstoppande i akvariet? Är det torka, lägga i blöt, koka, ta bort barken eller vad är det som gäller för att göra det hela så "säkert" som möjligt?
  • deon
    • November 2004
    • 32

    #2
    Hitta detta om Al och Ek. Lite synd att det inte finns några Ekar i din närhet bara men lite info endå som jag har titta på..


    Al
    Alträ är OK i akvarier, det får dock inte vara färskt. När det har soltorkats efter att ha legat i vatten ett tag så är det OK att sätta ned i akvariet efter avkokning. Alträ är grått och ganska slätt. Om det flyter upp måste det tyngas ned. Detta är tyvärr det vanliga problemet med alträ.

    Ek
    Ett av de bästa inhemska träslagen att ha i akvariet p.g.a. att det inte ruttnar så lätt och inte heller påverkar vattnet i negativ bemärkelse. Ekträ i akvarielämpligt tillstånd är grått och slätt. Ekbarksextrakt används till att tillföra huminsyror, för att ge en stabil sänkning av pH-värdet i akvarievattnet och att stimulera en del fiskarter till lek.

    Vet jag har titta på denna beskrivningen också som är jättebra om ekgrenar.


    MVH Dennis
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303045

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Jag har en gren från ett äppelträd i mitt kar men den hade legat på trok i tre fyra år före jag blöt la den i drygt en vecka bytte vatten var dag under bötläggningen men generellt skall det funka med frukt träd i akvarium om det är väl torkat . Vad jag kan tänka mig så kan björk ha en Ph höjande verkan då det kan framställas lut av askan det rä vanligt att man slöjdar slevar och kåsor av björk så det borde var ofarligt men jag skulle då använda björk som har torkat under flera år var frö inte en masurrot det vore något i ett kar .
      Senast redigerad av Mick13; 12 November 2010, 19:19.
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Pil funkar också jättebra. Den växer ju ofta i direkt anknytning till vattendrag med ett par rötter som går ner i en bäck. Med lite flyt (om man är ute efter en sådan effekt), kan man ta en bit pil och få den att skjuta skott ovan ytan i ett akvarium.

        Man kan säga att det mesta går bra, helst döda grenar från marken, helst avbarkade och helst torkade ett par veckor (kan ju hjälpa torkningen i ungen ett par dygn).
        Det här med att koka allt och hela tiden som man stoppar i karet tycker jag är överdrivet. Hur ser det ut i naturen liksom? Visst man kanske har hyperkänslig tropisk fisk men i de flesta fall går det bra att bara köra på.
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #5
          För att sparka liv i min egen relativt gamla tråd: Jag har tankar på ett litet Ap. Borellii-projekt i ca 60-80 liter. Då vill jag förstås proppa det fullt med grenar (björk är det enda som går för mig, hade jag kunnat hade jag använt ek), för jag har verkligen inte råd att fylla det med "mangrove"rötter från affären eftersom det är så hutlöst dyrt. Har trots min position i Norrbotten spanat in en ek i en trädgård här i närheten och ska gå dit och fråga om jag får fylla ett par kassar med löv när hösten kommer, haha.

          Planerar att göra såhär:
          Fixa en massa björkgrenar
          Låta det torka i minst fyra veckor
          Sedan, om jag har fått tag i något kar (och framförallt fått tillåtelse att skaffa ett till ... ), lägga alltihop i blöt ett tag, slänga ner det i karet och se hur pH och KH påverkas. Om allt verkar lugnt är det nog bara att köra igång karet med någon inkörsfisk och sedan se om dvärgcikliderna trivs.

          Jag intensivdrömmer verkligen om ett kar med lite tefärgat vatten, fullproppat med grenar och rötter, en och annan växt som klarar sig nästan helt utan ljus och så ytan nästan helt täckt med flytväxter. *Drömmer mig bort*

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            du kan väl fylla ett par kassar löv redan nu? eklöv tar ju skitlång tid att förmultna så det bort ju finnas där redan. ( fast ni kanske fortfarande har massa snö på marken? )

            låter som du har en bra plan. dreggler lite själv över hur du beskriver det. vill väldigt gärna ha jag med

            Kommentar

            • Vimsa
              • November 2008
              • 768

              #7
              Haha, nä inte går det att få fram några löv i mars! Mycket snö kvar än och dessutom stenhård skare!

              Som trettonåring är man inte så rik, men jag har ju pengar och en plats i vardagsrummet där det kan stå. Då är det bara fiskhatande föräldrar som måste övertalas! Men trots att jag inte har något kar än ska jag börja fixa lite med grenar, för vill att de ska hinna torka rätt länge innan jag gör något med dem. Det är ett ganska långsiktigt projekt det här

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                det är bra med långsiktigt. brukar ju säga att akvaristens främsta egenskap är T Å L A M O D så det låter bra att du redan börjar fixa för ett kar som inte finns ens

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  Om du ändå ska fråga om löv kan du väl fråga om nerfallna/nerblåsta och eventuellt nersågade kvistar/grenar också?

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Jag tror att det kan funka med björk i ditt kar, anledningen att man rekommenderar ek är att det är ett svårnedbrytbart träslag. Om du tar färska grenar så barka dem så fort det går så att de dör och torkar ut. Sen är det blötläggning som gäller. Om nu detta låter motsägelsefullt så är det ju så att du vill ha ut saven och ersätta den med vatten.

                    Eken fäller ju normalt sina löv sent så fråga om du får plocka direkt från trädet, om det nu inte är en gigantisk ek förstås.
                    Kolla med stadsträdgårdsmästaren om det finns några roliga träd planterade, om du nu bor i någon större tätort eller stad. Be att få grenar om de ska beskära. Lägg en lapp i de roliga trädgårdarnas brevlådor och be att få grenar om de beskär sina träd.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • Vimsa
                      • November 2008
                      • 768

                      #11
                      Miliimli: Jo, jag hade tänkt det

                      Mumin: Hade tänkt fråga när de börjar ändra lite färg och så försöka plocka direkt från trädet (det är inte så stort, men ändå ganska rejält och med mycket löv), och så samla ihop tillräckligt så att det räcker till nästa höst också. Alla "roliga" träd med snygga löv eller bra grenar verkar ju ha en gräns lååångt söder om Piteå, så det återstår inte alltför mycket (Bortsett från diverse planterade, giftiga buskar i folks trädgårdar, hehe). Men däremot finns det en del äppelträd och liknande, som jag har fått för mig är ganska bra?

                      Jag snokade runt lite här på gården och hittade en del fina grenar som jag ställt på tork. Vissa var redan döda och typ sköra, medan andra var färska och mera sega. Ska se om jag hittar något grövre, för det här är mest kvistar.

                      Kommentar

                      • Midde
                        • August 2008
                        • 250

                        #12
                        Vilket spännande projekt - ser fram emot att höra hur det går
                        Det är fult att inte ha akvarium

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Äppelträd som är lite grövre går utmärkt.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...