Ljummet eller kall vatten vid byte? Hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #46
    Jo men du är ju osedvanligt klok också Kramfors

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #47
      Det var marginellt dyrare.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Sleep
        • December 2008
        • 246

        #48
        Ursprungligen postat av Tobbe R
        Kallt, trädgårdsslang in genom fönstret och byter ca 15% en gång i veckan.

        I Heterandria-karet anpassar jag temperaturen så att skillnaden före - efter inte blir så stor. Fiskarna, inkl. ynglen, tål det, men fostren tål inte för stora temperaturväxlingar.

        Tobbe
        Fast nu är det ju ganska så varmt ute så då är det ju inte kallt i slangen.
        Och gör du lika dant på vintern?
        Mvh Glenn.

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #49
          Ursprungligen postat av Sleep
          Fast nu är det ju ganska så varmt ute så då är det ju inte kallt i slangen.
          Och gör du lika dant på vintern?
          Jag bor i en civiliserad del av landet där det inte är minusgrader så långa perioder. Skulle det bli så hoppar jag väl över ett byte, fungerar bra det med. . Naturligtvis spolar jag igenom slangen noggrant innan vattnet hamnar i akvariet, dvs det är normalt kallt som i marktemperaturen.
          Jag har i andra bostäder riggat slangar från badrums- eller kökskran och det funkar ju men just nu har jag två kar i vardagsrummet och man är ju lat så enklast möjliga är bäst.

          Tobbe

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #50
            Ursprungligen postat av Lasse
            Nej - jag har varit med om kopparhaltigt vatten utan att varmvattenberedaren varit av koppar. Det kan bli ordentliga kopparutfällningar i bara rör. Hinnan som Kjell pratar om gäller när det är frågan om normallt vattenverksvatten - i väldigt aggresiva miljöer (surt vatten, djupborrade brunnar med aggresiv kolsyra samt vattenledningssystem med felaktig följd av kopparrör - järnrör (galvaniska strömmar)) så får man hela tiden en ordentlig kopparutfällning.

            MVH Lasse
            Jo jag tankte oxa sa lite men detta kan ju handa oxa i kallvatten sa det paverkar inte debbaten om kallt eller varmt.. Kallvattenberedare ar ju inte sa vanligt

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #51
              Tja - snarare är det så att varmt vatten hjälper att lösa ut kopparen lite bättre än kallt och så är uppehållstiden bland annat i varmvattensberedaren längre men generellt så är problemen större i varmvattensdelen - även i rören.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              Arbetssätt...