Ljummet eller kall vatten vid byte? Hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karinfredholm
    • September 2008
    • 290

    Ljummet eller kall vatten vid byte? Hur gör ni?

    Som sagt. Hur gör ni andra? Har haft akvarium i 25 år och jag verkar inte fatta hur snabbt utvecklingen går framåt gällande akvaristik!

    Jag måste byta 150! Liter vatten då det är grumligt och vägrar klarna upp samt att fiskar dött.

    Ljummet vatten från kranen innehåller ju bakterier - och det var det jag inte ville ha...
    Iskallt vatten kan också bli ont då jag har fiskar som är känsliga för temperatursvängningar. Typ praktbotier.

    Vad gör jag? Kokar lite av vattnet & blandar i?
    Eller ??????????????

    Blir tokig snart. Inget verkar fungera i mina kar just idag.

    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Kör bara Kall vatten det funkar för mig,inga dödsfall alla dessa åren i alla fall.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Använder alltid 26C vatten

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Alltid kallt vatten från kranen, malarna blir överlyckliga
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • karinfredholm
          • September 2008
          • 290

          #5
          Jag ska byta hälften av vattnet eller minst 40% av 375 liter...med spänner...Åhh.
          Förmodar att sand & inredning tar en del så räknar med att byta ca 150 liter. Fick även rådet att inte tillsätta något beredningsmedel mer än salt pga mjölkigt vatten. Han i butiken sa att jag borde oroa mig mer för mitt grumliga & mjölkiga vatten än att en fisk har dött.
          Okej. Jag kör kallt!

          Tack för alla svar! Ni är fantastiska OCH snabba! Zoopet är bäst!

          Kram//Karin

          Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Oj! Skulle definitivt avråda från att andvända enbart kallt vatten (temp 10gr. eller?) Svårt att se vilka fiskar som överlever en sådan behandling. Simblåsförlamning minst! Är inga risker med att byta med ett tempererat vatten vad jag vet. Har inte haft problem med detta på 30-år. Direkt från kranen alltså.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ska vi göra vanliga vattenbyten, dvs ca. 30% kör vi kallt. Alla våra fiskar verkar gilla det och piggnar till. Och som Guy skrev så älskar malar det och leker ofta i samband med vattenbyte.

              Ska vi göra större vattenbyten brukar vi ha mer koll på tempen och köra lite mer tempererat vatten. Försöker hålla tempen över 20 grader (har ca. 24 grader i vanliga fall).

              Precis som du skriver är ju praktbotior väldigt känsliga så jag kan inte säga hur just du ska göra

              Hoppas det ordnar upp sig med problemen..
              Senast redigerad av Nina82; 24 January 2009, 21:24.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                kan säga att jag oxå byter med kallvatten men jag har 28grader normalt så den nya tempen blir kanske inte lika låg sen byter jag runt 30% och mina scalarer leker enbart efter kallvattenbyten så funkar bra här.
                i ditt fall skulle jag nog råda att använda så lite varmt vatten som möjligt men så vattnet du byter med kanske håller runt 20grader iaf så borde det inte bli nån större chock.
                men det beror kanske lite på hur du får varmvatten oxå vad man ska rekomendera, har du tex egen varmvattenberedare där vattnet får stå längre tid i kopparrör så ska man nog va väldigt försiktig med varmvatten medans om du bor i nåt lägenhetskomplex där vattnet aldrig blir stående i ledningarna så känns det säkrare att fylla med varmvatten.
                sen vet jag inte varför du skulle oroa dig så för grumligt vatten, det är väl normalt helt ofarligt och kan kanske se otrevligt ut men ser vattenvärdena bra ut så byt hellre lite mindre mängd men oftare och kolla om du kan ha lite filtervadd i filtret eller bara hälla i lite flockningsmedel i karet.

                Kommentar

                • karinfredholm
                  • September 2008
                  • 290

                  #9
                  Jag gjorde ett mellanting - Hällde upp ca 50 liter vatten i spänner (alla jag hade) och lät vattnet stå några timmar. Kokade upp 4 liter vatten & blandade i.
                  Gjorde som min far lärde mig i början av 80-talet som han själv gjorde på 50 - talet: ta vatten från spänner som stått ett tag - slå sedan i allt utom några cm i botten som man häller ut. La i 3 tsk ektosalt. Inget mer.

                  Och fiskarna mår skit.
                  Ligger med tunga fenor på botten & ser döda ut. Fick lik förbannat hälla i aquasafe (tetras) 30 ml alltså halva dosen räckte för att de skulle piggna till direkt.
                  Botierna syns inte till (fryser säkert) trycker nog bland de andra rovmalarna bakom min bakgrund.

                  Tack för all hjälp & alla svar! Här på zoopet händer det saker & det fort, när man behöver hjälp finns det alltid svar att få. Hur bra som helst!

                  //Karin
                  Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Mina guramis blir helt vilda när jag häller i ca 29 grader varmt vatten istället för de 28 grader som är där normalt. Då stiger temperaturen till ca 28,4 och guramisarna gillar det. Sen sjunker ju temperaturen sakta men säkert tillbaka.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av karinfredholm
                      Jag gjorde ett mellanting - Hällde upp ca 50 liter vatten i spänner (alla jag hade) och lät vattnet stå några timmar. Kokade upp 4 liter vatten & blandade i.
                      Gjorde som min far lärde mig i början av 80-talet som han själv gjorde på 50 - talet: ta vatten från spänner som stått ett tag - slå sedan i allt utom några cm i botten som man häller ut. La i 3 tsk ektosalt. Inget mer.

                      Och fiskarna mår skit.
                      Ligger med tunga fenor på botten & ser döda ut. Fick lik förbannat hälla i aquasafe (tetras) 30 ml alltså halva dosen räckte för att de skulle piggna till direkt.
                      Botierna syns inte till (fryser säkert) trycker nog bland de andra rovmalarna bakom min bakgrund.

                      Tack för all hjälp & alla svar! Här på zoopet händer det saker & det fort, när man behöver hjälp finns det alltid svar att få. Hur bra som helst!

                      //Karin
                      Då verkar det som att det är nåt vajsing med vattnet.. Fortsätt med vattenberedningsmedel tills du rett ut vad som är fel.

                      Och vad skulle vi gjort om inte zoopet funnits
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av JojjeN
                        Mina guramis blir helt vilda när jag häller i ca 29 grader varmt vatten istället för de 28 grader som är där normalt. Då stiger temperaturen till ca 28,4 och guramisarna gillar det. Sen sjunker ju temperaturen sakta men säkert tillbaka.
                        Gurami och Kuhlii bla. är väl undantaget

                        De leker vid högre temp medan många andra och framför allt malar leker vi lägre temp.
                        Har med monsunregn och diverse andra naturliga orsaker att göra om jag inte är helt fel ute
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #13
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          Mina guramis blir helt vilda när jag häller i ca 29 grader varmt vatten istället för de 28 grader som är där normalt. Då stiger temperaturen till ca 28,4 och guramisarna gillar det. Sen sjunker ju temperaturen sakta men säkert tillbaka.
                          Så du märker skillnad på fiskarna vid en höjning av temperaturen med 0,4 grader ?
                          Tvivlar
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Jodå. Men det kan också bero på syret som kommer ner, kanske blir samma effekt med kallt vatten.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • HeroS
                              • January 2009
                              • 285

                              #15
                              Kan man inte hälla upp den del av vatten som ska bytas och låta det stå över natten så det i alla fall får rumstempererat?
                              96 Liter
                              54 Liter
                              /Sandra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...