Ljummet eller kall vatten vid byte? Hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #16
    Jag byter alltid med 2 olika sorters vatten i mina kar, i malodlingakvarierna så åker det i 22 gradigt rumstempererat vattenberedningsmedelförberett vatten som stått och blitt avluftat nån dag eller 2 och i 720 liters karet åker det i kranvatten ca: 20 grader med slang.
    Jag använder alltid ett medel som heter Aqua+ från Nutrafin var gång jag byter vatten och det har jag gjort sista 5 åren och har inte tappat nån fisk vid vattenbyte.

    Det neutraliserar och tar bort en del farliga ämnen i kranvattnet som kan fällas ut från exempelvis kopparledningar i äldre hus.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #17
      Tidigare slog man igång vattenkokaren innan man börja tömma vatten, sen när det var klart och det var dags att fylla upp igen så slog man igång andra koket.

      Det gick ju bra med mindre kar och bara byta 20-30 liter med hinkar. 28liter 10gradigt och 2 liter 95gradigt = ca 16 grader färdigt vatten. Slår man ihop det med kvarvarande 26c så sjunker det totalt bara till 23.

      Nu har man insett att det inte är hållbart och kör allt direkt från kranen, lite kallare än vanligt så att det motsvarar 2-3 grader sänkning direkt efter bytet.

      Ska inte ge rådet att använda vattenkokare något mer. Det slutade med att de ifrågasatte mig hur jag kunde hälla ner kokande vatten efteråt utan att skada fiskarna.

      Familjen i fråga blev av med några nyfikna fiskar som fick kokhett vatten i direktkontakt.

      Vill inte ens tänka på vilka tempsväningar de råkade ut för med först kallvatten och sen kokvatten

      Kommentar

      • santa
        • December 2005
        • 504

        #18
        Jag byter alla mina akvarium med ca 2-5 grader kallare vatten och då byter jag ca 50%.Blir ju inte så stor skillnad när det blandar sig med det "gamla" vattnet.
        Har hänt i misstag att jag både bytt med iskallt och rätt varmt vatten men inte märkt nått på fiskarna..Har malawi och tanganyika
        Min hemsida http://santanagti.mine.nu

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          Just nu kör jag en ganska radikal regim.
          Byter så mycket jag kan, dvs närmast 100%, minst 80%.
          I vissa miniburkar varje dag - eller åtminstone varannan.
          Andra kanske med 1-2 veckors mellanrum. Orkar inte oftare...
          Vattnet är vatten som tappats minst dagen före med extra salt-tillsats på 1 ml per liter vatten. Förutom Triopsen som får rent vättervatten närmast dagligen.
          Tilläggas kan att det nya vattnet oftast är kallare än det gamla av naturliga skäl.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #20
            Ursprungligen postat av Nina82
            Gurami och Kuhlii bla. är väl undantaget

            De leker vid högre temp medan många andra och framför allt malar leker vi lägre temp.
            Har med monsunregn och diverse andra naturliga orsaker att göra om jag inte är helt fel ute
            dom flesta tropiska Labyrintfiskar kan man få till att leka om man höjer tempen till +30c . och som du skrev en del malar vid lägre temp.

            jag själv i mitt 200L kar tar i kallt vatten. där har jag en temp på ca +28c +27c (eller nåt åt det hållet). jag det känns som att det kalla vattner jämnas ut snabbt.

            i resten av mina kar så häller jag ljummet vatten.

            Kommentar

            • Rolle85
              • January 2009
              • 124

              #21
              Jisses va tekniker de finns. Jag har tre kar med enklare malarter och lite mollys, snäckor, räkor osv och jag häller bara upp vatten i en spann med ca 23 graders värme och häller i. Har inte sysslat med hobbyn så länge men alla verkar må bra och räkungar kommer också.
              15 L Körsbärsräkor, snäckor, harneskmalar.
              54 L Pansarmalar, Platys, Mal, Långstreckade pansarmalar.
              35 L Black Crystal, Red Crystal, White Pearl.

              Kommentar

              • illerfisken
                • January 2009
                • 313

                #22
                jag tar mellan varm o kallt det funkar bäst
                http://mfksweden.forum24.se/

                Kommentar

                • Deje-Nicke
                  • January 2006
                  • 344

                  #23
                  25 grader i från kranen..gjort så i 20år
                  220L 375L 450L 720L

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2894

                    #24
                    Ursprungligen postat av Deje-Nicke
                    25 grader i från kranen..gjort så i 20år
                    Jepp, gjort samma sak i 30år. Funkar bra med kommunalt vatten i gbg.

                    Kommentar

                    • Blossom7
                      • March 2007
                      • 1182

                      #25
                      Oj vad många olika bud det blev i denna tråden.
                      Jag kör lite efter storlek på karet. I mitt lilla (ca70 Liter) räkkar så brukar jag försöka få samma temperatur som i karet vid vattenbyte, dvs 25 grader ut = 25 grader in.

                      I det stora karet så kör jag kall vatten,större volym som inte kyls ner lika fort.

                      I källarens akvarium är det endast kallvatten som gäller, men där vill jag ligga på en temp av max 20 grader.

                      I kökskaret (125 liter) så blir det något kallare än de 26 grader som jag häller ut.Rasbororna älskar vattenbyte och leker och roar sig när det blir lite kallare.

                      /B
                      "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

                      Kommentar

                      • karinfredholm
                        • September 2008
                        • 290

                        #26
                        Har börjat med vattenkokare. ;-)
                        1/2 liter per 10 liters rumstemperedat vatten upphällt i spann dagen innan.
                        Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                        Kommentar

                        • Uddaveka
                          • June 2007
                          • 431

                          #27
                          Jag kör alltid med tempererat vatten direkt ur kranen i mina 4 kar. Brukar ha ungefär samma temp eller 2-3 grader mindre. I med lite Aquatan i kranvattnet och i akvariummet. Fungerar klockrent! Fiskarna gillar det och jag har inte haft några som helst problem.
                          ~Love animals~
                          Kramar Sofia
                          160l, 100l, 54l, 40l

                          Kommentar

                          • Sleep
                            • December 2008
                            • 246

                            #28
                            Själv har jag kört med vatten som ligger lite emellan ljumet o kallt vid 25% vatten byte, Som alltid gör.
                            (vad det nu är för temp?)
                            Men efter att ha läst här på Zoopet så testa jag med kall vatten.
                            Och det tänker jag aldrig med göra om.
                            Det gick ganska bra med Blå Cikliderna o malarna.
                            Men i mitt Tanganyika kar så va det inget vidare där dom höll på att stryka med.
                            Tempen sjönk med Ca: 5Grader. Har normalt runt 27Gr.
                            Dom börja simma på sidan o näst intill upponer.
                            Va inget roligt att se.
                            Så jag säger bara att, kör med den temp ni har kört med innan. (Om det funka)
                            Mvh Glenn.

                            Kommentar

                            • sleepy
                              • March 2004
                              • 267

                              #29
                              konstigt jag kör alltid me kallt kranvatten direct från kranen i mitt tangayika. visst dom gömmer sig en stund och är lite lätt skärrade. Jag har alldrig sätt någon sjuk syntom direct i samband me bytet. en timma efter bytet är de fart på alla igen.

                              Jag har prinsessor, frotossor, öven tropheus ygnel på runt 2-3 cm. utöver de har jag 3 praktbotior och 5 ansitrus.

                              när jag byter så byter jag runt 20-35% runt varje vecka vilket bör ge en temp diff på runt 3-5 grader.

                              Men det är nog relativt för olika akvarium och invånare hur mycke stress + tep diff de blir. har dom blivit utsatta för temp skilnaden förr så blir det nog inte lika stor påfrästring som gången innan.

                              En variant är ju att inte fylla på fullt me kallvatten samma dag, kanske bara ta runt 50% av den volymen man tömde satt man halverar tempratur skillnaden. för att sen låta de gå några timmar kanske en dag? innan man fyller på max igen.
                              Vet själv hur jobbigt det är att koka vatten eller ha vatten stånde i hinkar dagen innan ect. har man ett stort kar så funkar de inte att ha 15 10L hinkar ståndes riktigt. desstum springa fram o tebaka me dom urgh!

                              Slang från kranen är att rekomendera! kostar inte mycket 15-20kr/M? o sen kan man väll diskutera ifall man vågar använda varmvatten eller inte pgr av koppar rören/vattenberedaren. tror de e större risk en att köra på kallvatten.
                              ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

                              Kommentar

                              • sleepy
                                • March 2004
                                • 267

                                #30
                                Haha nice name btw sleep :P
                                ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

                                Kommentar

                                Arbetssätt...