Ljummet eller kall vatten vid byte? Hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arctic
    • March 2009
    • 281

    #31
    jag har guppys, platys, malar och neotetror jag tar kallt vatten (ca 10C) direkt från kranen när jag gör byte (20-30%). kallt vatten är mer syrerikt än varmare och mina fiskar verkar alltid piggna till och efter någon timme blir hanarna väldigt pilska ka jag säga :P har normalt 26 grader och efter byte så sjuker det kanske 3-4 grader. jag gör så även i yngelkaret och dom verkar inte bry sig nämnvärt

    Kommentar

    • Sleep
      • December 2008
      • 246

      #32
      Ursprungligen postat av sleepy
      konstigt jag kör alltid me kallt kranvatten direct från kranen i mitt tangayika. visst dom gömmer sig en stund och är lite lätt skärrade. Jag har alldrig sätt någon sjuk syntom direct i samband me bytet. en timma efter bytet är de fart på alla igen.

      Jag har prinsessor, frotossor, öven tropheus ygnel på runt 2-3 cm. utöver de har jag 3 praktbotior och 5 ansitrus.

      när jag byter så byter jag runt 20-35% runt varje vecka vilket bör ge en temp diff på runt 3-5 grader.

      Men det är nog relativt för olika akvarium och invånare hur mycke stress + tep diff de blir. har dom blivit utsatta för temp skilnaden förr så blir det nog inte lika stor påfrästring som gången innan.

      En variant är ju att inte fylla på fullt me kallvatten samma dag, kanske bara ta runt 50% av den volymen man tömde satt man halverar tempratur skillnaden. för att sen låta de gå några timmar kanske en dag? innan man fyller på max igen.
      Vet själv hur jobbigt det är att koka vatten eller ha vatten stånde i hinkar dagen innan ect. har man ett stort kar så funkar de inte att ha 15 10L hinkar ståndes riktigt. desstum springa fram o tebaka me dom urgh!

      Slang från kranen är att rekomendera! kostar inte mycket 15-20kr/M? o sen kan man väll diskutera ifall man vågar använda varmvatten eller inte pgr av koppar rören/vattenberedaren. tror de e större risk en att köra på kallvatten.
      Det kan ju vara så att mina fiskar inte är vana vid kallt vatten vid vatten bytte. För mina Multisar höll faktiskt på att stryka med. Det va som att se 2cm stora fisk pinnar i akvariet.
      För min Pakistanbotia som jag har där i va det inte så mycket bekymer med. Låg mest still.

      Ursprungligen postat av sleepy
      Haha nice name btw sleep :P
      Hehe visst är det fint!

      Ursprungligen postat av martinah86
      jag har guppys, platys, malar och neotetror jag tar kallt vatten (ca 10C) direkt från kranen när jag gör byte (20-30%). kallt vatten är mer syrerikt än varmare och mina fiskar verkar alltid piggna till och efter någon timme blir hanarna väldigt pilska ka jag säga :P har normalt 26 grader och efter byte så sjuker det kanske 3-4 grader. jag gör så även i yngelkaret och dom verkar inte bry sig nämnvärt
      Mina fiskar blir pigga dom med plus att det oftast blir lek kort efter byte.
      Så jag tror nog att det är som jag skrev innan. Det har säkert något att göra med vad dom är vanna med.
      Mvh Glenn.

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #33
        Ursprungligen postat av illerfisken
        jag tar mellan varm o kallt det funkar bäst
        Mellan kallt kranvatten som ligger på 12° Celsius och varmt kranvatten som bör ligga högst på 55° Celsius hamnar 43° Celsius, vad har du för fiskar?

        Annars byter jag vattnet på alla akvarier här hemma med hjälp av en vanlig vattenslang som jag monterat ett PV rör som jag bockat 180° för att hänga över akvariernas kant, stor eheim insugssil i ena änden och koppling till blandaren i andra, efter byte kopplar jag slangänden på badkarsblandaren, spolar alltid ur rören med ljummet vatten medans vattnet tappas ur första akvariet.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Annalill
          • March 2009
          • 134

          #34
          Jag brukar köra kallt vatten vid vattenbyten, har funkat toppen. Önskar att jag läste den här tråden innan .. typ nyss. Bytte en hel del vatten och fyllde på med kallt som vanligt. Blev självklart alldeles för kallt och fiskarna kom förbi och simmade vid ytan lite vingligt och såg inte alls ut att må något vidare Känner mej vansinnigt elak och just nu sitter jag bara och hoppas på att doppvärmaren värmer upp tillräckligt fort. Dom ser defenitivt piggare ut bara efter några minuter men jag vet inte vad jag kan ha gjort för skada på dom med allt de där kalla :/

          Ska defenitivt fylla på med tempererat vatten nästa gång jag gör ett större vattenbyte!

          Nu kan det väl tilläggas att mitt kallvatten garanterat är under 10C, skulle jag väl också ha tänkt på men va mer inne på att inte få med vattenbubblor i hinkarna :/

          Kommentar

          • Tricella
            • October 2002
            • 1052

            #35
            Kallt vatten...utan tvekan. Jag har haft Malawi mest och de reagerar verkligen härligt på det syrerika vattnet som kommer...

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #36
              Eftersom jag valt att hålla mina fiskar vid en relativt låg temperatur (spara på energi) så skulle det sänka temperaturen för mycket om jag bytte med bara kallvatten.

              Så jag använder tempererat vatten - dvs ca 21-22 grader vid vattenbytet.

              En sänkning på 2-3 grader vid temperaturen i akvariet vid vattenbyten är annars OK för de flesta arter.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • SodaPopinski
                • November 2006
                • 37

                #37
                Har haft akvarium hemma sedan jag var liten men det var oftast morsan som skötte vattenbytena. Hon ställde in kranvattnet så det vatten som kom ut var kanske 23 grader (om akvarievattnet var 25-26). Har hört att det är bättre att ta kallvatten och låta det bli rumstempererat, men jag kan inte minnas att några fiskar for illa av det. Snarare att de blev piggare just efter vattenbyten.

                Kommentar

                • Kardanmannen
                  • August 2004
                  • 75

                  #38
                  Brukar dra kranen max till kallt och sen öka kanske en fjärdedel mot varmt, kanske 15grader varmt när ja byter vatten, och då byter ja kanske 40% av vattnet. Har dock inga känsliga fiskar här hemma, dom verkar må finfint!
                  540L Status: Igång med sällskapsfisk, Discus, Scalarer mfl.
                  222L (Inbyggt i en vägg brevid baren)Status: Igång med diverse Malawi. Egenbyggd bakgrund (ska rivas ner och byggas om nu i julledigheten).
                  70L Status: Igång med White snow räkor och guppy.

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #39
                    Kör rätt kallt. 26-27 grader i karet, efter vb ligger det väl på 24-25. Fiskarna verkar uppskatta det. Kallt vatten är ju dessutom "renare" än varmt.

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #40
                      Kallt, trädgårdsslang in genom fönstret och byter ca 15% en gång i veckan.

                      I Heterandria-karet anpassar jag temperaturen så att skillnaden före - efter inte blir så stor. Fiskarna, inkl. ynglen, tål det, men fostren tål inte för stora temperaturväxlingar.

                      Tobbe

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #41
                        Har läst igenom tråden och ingen som skrivit har nämnt varför man i vissa lägen skall använda kallvatten när man tappar upp från sin vattenkran. Det handlar om kopparutfällning och inget annat. I de hus där man har besvär med koppar eller där man misstänker detta bör man byta med kallvatten från kranen. Spola igenom kallvattnet ca 6 minuter innan och om man måste byta mycket kan man koka vatten och blanda i hinkar till lämplig temperatur. Många tropiska fiskar få en lekstimmulation om man byter med kallt men huvudorsaken till att byta med kallt är att minska andelen kopparhaltigt vatten.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • Xul
                          • January 2007
                          • 709

                          #42
                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Har läst igenom tråden och ingen som skrivit har nämnt varför man i vissa lägen skall använda kallvatten när man tappar upp från sin vattenkran. Det handlar om kopparutfällning och inget annat. I de hus där man har besvär med koppar eller där man misstänker detta bör man byta med kallvatten från kranen. Spola igenom kallvattnet ca 6 minuter innan och om man måste byta mycket kan man koka vatten och blanda i hinkar till lämplig temperatur. Många tropiska fiskar få en lekstimmulation om man byter med kallt men huvudorsaken till att byta med kallt är att minska andelen kopparhaltigt vatten.

                          MVH Lasse
                          Lasse, Ar det inte tom sa att det i princip skall till en varmvattenberedare i koppar...

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #43
                            Ursprungligen postat av Xul
                            Lasse, Ar det inte tom sa att det i princip skall till en varmvattenberedare i koppar...
                            De flesta varmvattenberedare (och rör för den delen) är av koppar, men det brukar bara vara problem det första halvåret (kanske året) med nya rör/beredare. Därefter bildas det en hinna på dom som gör att de inte släpper så mycket koppar.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #44
                              Ursprungligen postat av Xul
                              Lasse, Ar det inte tom sa att det i princip skall till en varmvattenberedare i koppar...
                              Nej - jag har varit med om kopparhaltigt vatten utan att varmvattenberedaren varit av koppar. Det kan bli ordentliga kopparutfällningar i bara rör. Hinnan som Kjell pratar om gäller när det är frågan om normallt vattenverksvatten - i väldigt aggresiva miljöer (surt vatten, djupborrade brunnar med aggresiv kolsyra samt vattenledningssystem med felaktig följd av kopparrör - järnrör (galvaniska strömmar)) så får man hela tiden en ordentlig kopparutfällning.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              • Kramfors
                                • January 2003
                                • 7265

                                #45
                                Ursprungligen postat av Lasse
                                Nej - jag har varit med om kopparhaltigt vatten utan att varmvattenberedaren varit av koppar. Det kan bli ordentliga kopparutfällningar i bara rör. Hinnan som Kjell pratar om gäller när det är frågan om normallt vattenverksvatten - i väldigt aggresiva miljöer (surt vatten, djupborrade brunnar med aggresiv kolsyra samt vattenledningssystem med felaktig följd av kopparrör - järnrör (galvaniska strömmar)) så får man hela tiden en ordentlig kopparutfällning.

                                MVH Lasse
                                Därför har jag rostfri beredare och rör godkända för livsmedel.
                                http://www.kramforskoi.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...