En bra Mäsk blandning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #46
    backventiler kan dels hindra att det blir nåt knasigt baksug så akvarievattnet rinner ut och behåller trycket i systemet när du blandar nytt mm
    växterna omvandlar syre till co2 nattetid

    Kommentar

    • OscarG
      • November 2008
      • 53

      #47
      En bra Mäsk blandning?

      [QUOTE]
      Ursprungligen postat av Fuzzop
      backventiler kan dels hindra att det blir nåt knasigt baksug så akvarievattnet rinner ut och behåller trycket i systemet när du blandar nytt mm
      växterna omvandlar syre till co2 nattetid
      Aha okej, men när de gäller vattnet så är mitt system slutet så
      vattnet kan aldrig komma ut på golvet förutsatt att inte flaskorna
      sprängs. När de gäller trycket så tar de ju ett tag att få upp och
      enligt din åsikt så skulle man typ slippa de med backventilerna
      och de kanske hade varit bra. Ska först prova de jag har ett
      tag iaf.

      Så du menar att växterna gör tvärt om på natten?
      på dagen gör de ju Co2 till syre och enligt vad du säger så skulle
      allt gå åt andra hållet på natten eller när akvariet är släckt?

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #48
        ja fast skulle det bli nåt knas på ett slutet system utan tvättflaska så kan det bli så att akvarievattnet går ner i dunken och du sen får tillbaka mäsk i karet, visst väldigt långsökt men inte omöjligt, sen så är det väl iofs ganska lite tryck man sparar med en backventil men medans du byter flaska har du inget slutet system och även ganska få liter på fel ställe kan bli jobbigt att åtgärda så att köpa en backventil för 4kr känns inte så farligt om man vill va på säkra sidan
        Jo det låter lite knasigt men jag vill nog minnas att det ska va så enligt min biologibok och en bunt inlägg här på zoopet att växterna producerar co2 på natten och förbrukar syre vilket gör det extra farligt att ha ett system som ligger på gränsen för fiskens välmående dagtid att även snurra på natten.

        Kommentar

        • OscarG
          • November 2008
          • 53

          #49
          En bra Mäsk blandning?

          Ursprungligen postat av Fuzzop
          ja fast skulle det bli nåt knas på ett slutet system utan tvättflaska så kan det bli så att akvarievattnet går ner i dunken och du sen får tillbaka mäsk i karet, visst väldigt långsökt men inte omöjligt, sen så är det väl iofs ganska lite tryck man sparar med en backventil men medans du byter flaska har du inget slutet system och även ganska få liter på fel ställe kan bli jobbigt att åtgärda så att köpa en backventil för 4kr känns inte så farligt om man vill va på säkra sidan
          Jo det låter lite knasigt men jag vill nog minnas att det ska va så enligt min biologibok och en bunt inlägg här på zoopet att växterna producerar co2 på natten och förbrukar syre vilket gör det extra farligt att ha ett system som ligger på gränsen för fiskens välmående dagtid att även snurra på natten.
          de kanske de skulle bli ja. för tydlighetens skull så än om jag tvekade
          lite tidigare i tråden så gjorde jag ändå till sist ett slutet system med
          en tvättflaska som precis som vi kom fram till då fungerar utmärkt som bubbel räknare
          men vist är det så, även de aldra minsta kan skapa några jäkla bekymmer
          ingen är ju befriad från otur.....hehe.

          de där med växterna låter sjukt skumt och bör inte vara rimligt. där emot
          så kan inte växterna ta till sig näring på natten. dock låter de sjukt om
          de skulle gå från att förbruka Co2 till att producera de.

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #50


            jo låter knasigt men jag minns nog rätt, iaf så om du läser delar av den här artikeln så säger dom oxå att växterna avger co2 på natten och förbrukar syre

            Kommentar

            • OscarG
              • November 2008
              • 53

              #51
              En bra Mäsk blandning?

              Ursprungligen postat av Fuzzop
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/...akvariet_3.htm

              jo låter knasigt men jag minns nog rätt, iaf så om du läser delar av den här artikeln så säger dom oxå att växterna avger co2 på natten och förbrukar syre
              De låter som sagt hel knasigt. Men jag har med läst artikeln nu och
              den beskriver ju precis som du säger att de är så. Låter inte riktigt
              rimligt men om man utgår från att de är så som de står tills man
              hunnit kolla med akvarieaffären så står man iaf på de torra och de
              kanske bara är nyttigt att ta en pause på natten ändå.

              Idag tyckte jag att min mäsk sats blev för dålig så jag bytte ut
              den och ändrade reseptet lite och tillsatte lite mer gäst för att
              jag tyckte den var lite för seg en bubbla var 7:e sekund.
              Så nu är jag uppe i typ 1 bubbla i sekunden och ska se om satsen
              håller någon dag längre med mer gäst men de gör den nog inte
              men jag hoppas på att jag ska kunna köra den lite längre än
              de 5 dagarna den första varade.

              Men den nya satsen verkar iaf blanda sig mycket bättre i vattnet
              bubblorna når större delen av akvariet till skillnad från innan så de
              är ju iaf en förbättring, men hur ser man skillnad på nyttan för
              växterna? växer de snabbare eller vad?

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #52
                mera jäst brukar inte ge längre jäsning, möjligen kortare men det som påverkar minst lika mycket är temperaturen.
                sen rådfråga en biologibok istället för akvarieaffären så får du säkrare fakta men jag är rätt säker på att du får samma svar iaf
                Enklaste sättet att se om du får ut co2 i karet brukar i början va att se hur mycket mer alger du får då dessa oftast är dom första att utnyttja extra co2 men sen ska även växterna börja växa med ökad takt och ta över.

                Kommentar

                • OscarG
                  • November 2008
                  • 53

                  #53
                  En bra Mäsk blandning?

                  Ursprungligen postat av Fuzzop
                  mera jäst brukar inte ge längre jäsning, möjligen kortare men det som påverkar minst lika mycket är temperaturen.
                  sen rådfråga en biologibok istället för akvarieaffären så får du säkrare fakta men jag är rätt säker på att du får samma svar iaf
                  Enklaste sättet att se om du får ut co2 i karet brukar i början va att se hur mycket mer alger du får då dessa oftast är dom första att utnyttja extra co2 men sen ska även växterna börja växa med ökad takt och ta över.
                  Jo precis, men de bubblar iaf på reält så länge de varar vilket är en
                  fördel. Men sen vore de som sagt önskvärt om de varade lite med.
                  Men de bubblar hyfsat fortfarande så jag är snart uppe i samma
                  antal dagar ändå. Men hur ska man kunna hålla temperaturen i
                  mäsken då?......fasen vad denna tråden har blivit lång!

                  Tack, men där är inte specielt mycket alger varken nu eller innan
                  jag satte igång med Co2. Men sen heller jag också i växtgödning
                  i akvariet upp till för att skapa bästa möjliga förhållande och de
                  verkar fungera rätt bra.

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #54
                    Ja tempen på mäsken påverkas väl främst av rumtemperaturen men du kan oxå vira in dunken i en filt eller handduk som isolerar lite och jäsprocessen utvecklar lite värme så det kan göra ganska stor skildnad på farten fast åt andra hållet är väl svårare.
                    Om du inte får så mycket alger i början ska du väl va glad men annars ganska vanligt när man börjar med co2, bra gödning underlättar självklart, ibland kan man behöva öka mängden gödning en del när man börjar med co2 oxå

                    Kommentar

                    • KoiKe
                      • March 2008
                      • 331

                      #55
                      Tjosvejs! Lånar gärna tråden lite om jag får...

                      Ni skriver att ni håller igång bubblandet från jästen i upp till 2 veckor

                      Min första/sista blandning varade i 4 dagar sen kom de inte en bubbla

                      Recept 1 liter vatten 2 dl socker å en halv jästkub

                      Har stått lite halvmörkt å i temp på 2-23 grader

                      vad har jag gjort för fel ?

                      Har testat lite större sats nu i 2 liters med torrjäst....

                      växer som fan gör de i alla fall...10-15cm sista veckan...

                      Kommentar

                      • OscarG
                        • November 2008
                        • 53

                        #56
                        En bra Mäsk blandning?

                        Ursprungligen postat av KoiKe
                        Tjosvejs! Lånar gärna tråden lite om jag får...

                        Ni skriver att ni håller igång bubblandet från jästen i upp till 2 veckor

                        Min första/sista blandning varade i 4 dagar sen kom de inte en bubbla

                        Recept 1 liter vatten 2 dl socker å en halv jästkub

                        Har stått lite halvmörkt å i temp på 2-23 grader

                        vad har jag gjort för fel ?

                        Har testat lite större sats nu i 2 liters med torrjäst....

                        växer som fan gör de i alla fall...10-15cm sista veckan...
                        Själv har jag aldrig fått en blandning som ens varar i en
                        vecka. Alla mina blandningar varar oftast i 5 dagar.
                        Jag gör som så att jag fyller en stor cocacola flaska
                        med så mycket vatten jag tycker är lagom sen häller
                        jag de i en gryta och värmer till lite mer än fingervarmt
                        och då häller jag i 2 dl socker så de smälter sen smular
                        jag ner 1/4:els gästkub i flaskan och fyller på med lite
                        vatten och gör så gästen blandar ut sig sen efter de
                        fyller på resten av vattnet.
                        En sådan sats varar i 5 dagar vilket jag inte är riktigt
                        nöjd med men de duger självklart eller de är iaf bättre
                        än 4 dagar.

                        Vist är de okej att du lånar min tråd lite eftersom de
                        handlar om samma ämne. Bara jag får svar på mina
                        frågor med så är de lugnt.

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #57
                          jag kan ju ge ut mitt recept som funkar för mig så kan ni prova, nu blandar jag i en 5liters dunk så ni får anpassa mängderna efter storlek på era blandningskärl.

                          4dl socker
                          1tsk bakpulver
                          1msk proteinpulver (välling)
                          en ca 3mm skiva av lidls färskjäst
                          4liter fingervarmt vatten direkt från kran

                          enklast är att blanda ingridienserna i halva vattenmängden och skaka kraftigt sen fylla upp med resten av vattnet.
                          för mig blir bubbeltakten ca 1 bubbla sekunden så halveras tex receptet borde även bubbeltakten göra det så en 2liters flaska borde funka bra med detta recept till ett 50liters kar

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #58
                            18 liter vatten och 2 liter 50% sockerlag som håller 45° Celsius och i med 10ml torrjäst, skaka och invänta en 50% temperatursänkning sen är det 3 bubblor i sekunden i drygt en månad, släng i en 5-8 äpplen så pratar vi om 6-8 veckors jäsning.
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...