En bra Mäsk blandning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

Ursprungligen postat av OscarG
    de verkar vara mycket man kan slänga i. har du inget mer?
    nä men själv kör jag färsk jäst (lidls), fast detta är väl mera en smaksak men jag har fått för mig att just den jästen håller nån dag extra (vanlig färsk kronjäst är inte alls lika bra), sen så kan man bara blanda allt i ljummet vatten och skaka lite.

Nåja du kan ju alltid exprimentera lite så får du se vad som funkar bäst för dig alla är vi olika

Kommentar

• Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

Ursprungligen postat av Gaffel
      Trycket i flaskan kan bara bli för högt om du inte har fri väg till/från tvättflaskan, glöm inte backventiler.

Själv använde jag höstäpplen och vindruvor från grabbens mormor och morfars trädgård i min mäsk, det vinet blev fint och ska kryddas upp med pomeransskal, kardemummakärnor, kanelstänger, kryddnejlikor och vaniljstänger som just i detta nu ligger och drar sig med 40% kronvodka, det blir en mumsig vit glögg..
      låter ju som det ska bli riktigt gott men nåt som jag undrat med dina bryggerier, blir inte jästakten väldigt ojämn? själv har jag aldrig varit så duktig med mitt vinbryggande utan brukar köpa nån sån där färdigt vinsats och dom bubblar ju iaf väldigt fort i början för att sen va nere på nån bubbla i sekunden efter några dar, fast nu senast vart det en 7dagars bara för att dom va billiga men det blir ju 3-4 dagar stormjäsning sen är det klart

Kommentar

• Gaffel
        • December 2007
        • 6200

Tricket är att bibehålla en låg eller moderat jäsning med konstant värme under lång tid, eftersom jag kör en 30 liters vintunna placerad i bänken under akvariet där jag även har 3 ytterfilter, ett UV-C, en stellar luftpump samt en stor grendosa så "mår" mäsken helt enkelt bra i värmen.

Att köra mäsk på frukt är mycket stabilare, den naturliga jäsningsprocess som bildas när sockret i tex äpplen och druvor sakta frigörs tillåter en mer stabil och kontinuerlig produktion av CO2.

Med en bubbeltakt av runt 2-3 bubblor i sekunden stod den senaste satsen två månader, med användandet av riktig bryggjäst bör jag uppnå en 20% ökning, i tid räknat..

Att jag använder socker är i första hand för att få igång processen i rimlig tid, när sockerlagen är slut har redan fermeteringen av frukten påbörjats och blir då den nya näringen för bakterierna.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

Kommentar

• Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

ok då tror jag att jag är med, till färdiga vinsatser får man väl typ fruktjosen som näring direkt till jästen samtidigt som sockret då.
          Brukar du lägga ner hela äpplen eller bara dela dom eller blir det en tur i mixern först? börjar bli lite sugen att prova göra eget med äpplen så hur mycket går det åt för en tunna vin? blir det jämn och fin takt kanske man vågar koppla in det till akvariet oxå sen

Kommentar

• patdah
            • November 2007
            • 659

Ursprungligen postat av Fuzzop
            i mitt fall så blir det ca 1vecka har jag för mig, fast bakpulvret gör väl mera att det börjar bubbla snabbare, mitt system är igång och bubblar efter en timme (har ingen backventil innan tvättflaskan så blir lite tryck att bygga upp).
            Och hur lång jästid har du då totalt och med hur många bubblor per sekund?
            /Patrik

I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

Kommentar

• OscarG
              • November 2008
              • 53

En bra Mäsk blandning?

Den här tråden har ju kommit igång riktigt bra och man får
              väldigt mycket tips och de är jag glad över.
              Men som "Fuzzop" sa så är de ju bra om man verkligen
              vågar koppla blandningen till akvariet med så de inte
              bara blir ett roligt exprement av de...hehe

Men när satsen/blandningen börjar tappa effekt, vad är det
              då som åstakommer detta?....är det sockret som tar slut
              eller är de gäster som är slutkörd?

Kommentar

• patdah
                • November 2007
                • 659

En gäst är någonting man bjuder hem på fest...

Jäst har du i mäsken... och det är sockret som är uppätet av jästkulturen när det slutar bubbla.
                /Patrik

I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

Kommentar

• Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

ok då tror jag att jag är med, till färdiga vinsatser får man väl typ fruktjosen som näring direkt till jästen samtidigt som sockret då.
                  Brukar du lägga ner hela äpplen eller bara dela dom eller blir det en tur i mixern först? börjar bli lite sugen att prova göra eget med äpplen så hur mycket går det åt för en tunna vin? blir det jämn och fin takt kanske man vågar koppla in det till akvariet oxå sen
                  Små höstäpplen går i hela, likaså vinterpäron och mindre frukter, stora äpplen kan delas på mitten, jag använde en matkasse full av höstäpplen och motsvarande en halv med druvor.
                  Den här tråden har ju kommit igång riktigt bra och man fårväldigt mycket tips och de är jag glad över.
                  Men som "Fuzzop" sa så är de ju bra om man verkligen
                  vågar koppla blandningen till akvariet med så de inte
                  bara blir ett roligt exprement av de...hehe

Men när satsen/blandningen börjar tappa effekt, vad är det
                  då som åstakommer detta?....är det sockret som tar slut
                  eller är de gäster som är slutkörd?
                  Om sockret tar slut innan jästen dör av den höga alkoholhalten så avstannar bara jäsningsprocessen och det kommer att bli svårt att få ett kristallklart vin eftersom koldioxid fortfarande produceras och jästrester lyfts upp och virvlar runt i flaskan, om detta händer kan man efterjäsa på flaska genom att tillsätta socker, snabbsatserna förordar jäststopp och klarningsmedel men allt detta löser sig av sig själv på naturlig väg om man bara ger vinet tid att mogna.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

Kommentar

• Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

Ursprungligen postat av patdah
                    Och hur lång jästid har du då totalt och med hur många bubblor per sekund?
                    nu blandar jag lite större i en 5l dunk men ligger ganska konstant på 1 bubbla i sekunden under dryga 2veckor, sen sjunker det sakta så är man lite lat får den gå 3 veckor men vill man ha jämn nivå är det dax att byta efter 2 veckor.

Kommentar

• patdah
                      • November 2007
                      • 659

nu blandar jag lite större i en 5l dunk men ligger ganska konstant på 1 bubbla i sekunden under dryga 2veckor, sen sjunker det sakta så är man lite lat får den gå 3 veckor men vill man ha jämn nivå är det dax att byta efter 2 veckor.
                      Okej, men då funkar mina rena mäsk bättre än din... efter tre veckor börjar min mäsk avta i bubbeltakt... jag har 57 bubblor i minuten i snitt och då är min mäsk 24 grader varm.

Temperaturen har större inverkan på antalet dagar mäsken jäser än konstiga tillsatser... det är en helt annan sak om man nu vill göra vin eller andra drycker under tiden... då kompromissar man och får ut koldioxid på köpet ochdå spelar bubbeltiden mindre roll.
                      /Patrik

Kommentar

• OscarG
                        • November 2008
                        • 53

En bra Mäsk blandning?

Ursprungligen postat av Gaffel
                        Små höstäpplen går i hela, likaså vinterpäron och mindre frukter, stora äpplen kan delas på mitten, jag använde en matkasse full av höstäpplen och motsvarande en halv med druvor.Om sockret tar slut innan jästen dör av den höga alkoholhalten så avstannar bara jäsningsprocessen och det kommer att bli svårt att få ett kristallklart vin eftersom koldioxid fortfarande produceras och jästrester lyfts upp och virvlar runt i flaskan, om detta händer kan man efterjäsa på flaska genom att tillsätta socker, snabbsatserna förordar jäststopp och klarningsmedel men allt detta löser sig av sig själv på naturlig väg om man bara ger vinet tid att mogna.
                        Aha okej! men jag vill bara använda gäst, socker och vatten för att
                        få i koldioxid i akvariet för att växterna ska växa lite mer och för att
                        sänka PH-värdet som är huvud syftet.
                        Så jag tänker inte framställa något exotiskt vin som jag sedan tänker
                        dricka eller bjuda gästerna på utan jag tänker bara använda de till
                        akvariet i form av koldioxidproduktion. Men sen vet jag ju att de blir
                        en form av vinsats ändå än om man inte använder vindruvor.

Kommentar

• Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

Ursprungligen postat av patdah
                          Okej, men då funkar mina rena mäsk bättre än din... efter tre veckor börjar min mäsk avta i bubbeltakt... jag har 57 bubblor i minuten i snitt och då är min mäsk 24 grader varm.

Temperaturen har större inverkan på antalet dagar mäsken jäser än konstiga tillsatser... det är en helt annan sak om man nu vill göra vin eller andra drycker under tiden... då kompromissar man och får ut koldioxid på köpet ochdå spelar bubbeltiden mindre roll.
                          ok konstigt men när jag provade bara jäst socker och vatten så tog det flera timmar att komma igång och sen vart det slutbubblat efter en vecka eller iaf som jag har nu efter 3 veckor och jästakten vart väldigt ojämn, kanske att jag inte hade en så väl anpassad temperatur när jag testade olika blandninger?
                          Nåja är ju på väg att bli arbetslös nu så kanske dax att prova ny blandning, men lutar nog mer åt att prova gaffels metod iaf

Kommentar

• Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

Sen vill jag bara citera ett av defdacs gammla inlägg som verkar stämma med vad jag kom fram till vid mina experiment:

Sockret är bara en kolkälla till jästsvamparna, för att överleva längre behöver dom även "mat"/proteiner. Det är där välling/torrmjölk/proteinpulver kommer in.

så vi är nog flera som blandar så och bakpulver påverkar väl inte själva jäsningen utan omvandlas självt till co2 så själva bubblandet kommer igång väldigt fort medans jästen sätter fart.
                            Senast redigerad av Fuzzop; 15 December 2008, 19:22.

Kommentar

• Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

Aha okej! men jag vill bara använda gäst, socker och vatten för att
                              få i koldioxid i akvariet för att växterna ska växa lite mer och för att
                              sänka PH-värdet som är huvud syftet.
                              Så jag tänker inte framställa något exotiskt vin som jag sedan tänker
                              dricka eller bjuda gästerna på utan jag tänker bara använda de till
                              akvariet i form av koldioxidproduktion. Men sen vet jag ju att de blir
                              en form av vinsats ändå än om man inte använder vindruvor.
                              Mitt fel jag lånade din tråd lite och frågade hur han gör för är själv lite sugen på att inte bara hälla alkohol i toaletten hela tiden

Kommentar

• OscarG
                                • November 2008
                                • 53

En bra Mäsk blandning?

Mitt fel jag lånade din tråd lite och frågade hur han gör för är själv lite sugen på att inte bara hälla alkohol i toaletten hela tiden
                                Hehe, låna och låna du tog mer eller mindre över min tråd.
                                Men de är ingen fara. De är bara bra och trevligt om andra som
                                undrar om mäsk-blandningar också använder samma tråd så
                                hjälper vi varandra. De fungerar ju utmärkt iaf så länge skaparen
                                får svar på sina frågor med.

Tror jag ska börja med mäsk i akvariet nästa vecka.
                                För jag behöver få ner PH-värdet för att räkorna ska få
                                de bättre och börja föröka sig innan alla är döda...hehe

Kommentar

Arbetssätt...