Mäsk i akvariet är en kortsiktig lösning som bara kommer att göra räkorna glada ett par timmar innan allt liv ändas, bättre isf att ha mäsken i en separat behållare..
En bra Mäsk blandning?
Kollaps
X
-
En bra Mäsk blandning?
jag formulerade mig eller otydligt. Jag menar självklart att jag ska
ha mäsken i en colaflaska och sen genom en luft slang tillföra
koldioxiden som produkseras genom mäsken till akvariet.
Nä, mäsk i akvariet verkar idiotiskt. Då förorenar man ju akvariet
och fiskarna lär ju dö rätt snabbt. Så de är inget att föredra.Kommentar
-
En bra Mäsk blandning?
Måste man rena koldioxiden innan man leder den till akvariet. Vissa använder ju tex ytterligare en flaska men fyld med vatten som rening innan gasen där ifrån leds vidare till akvariet.
Vad händer om man inte renar gasen?.....de kan väl inte vara så mycket mer än just koldioxid?Kommentar
-
Måste man rena koldioxiden innan man leder den till akvariet. Vissa använder ju tex ytterligare en flaska men fyld med vatten som rening innan gasen där ifrån leds vidare till akvariet.
Vad händer om man inte renar gasen?.....de kan väl inte vara så mycket mer än just koldioxid?Kommentar
-
En bra Mäsk blandning?
Finns dom som kör utan den flaskan men en reningsflaska kostar ju bara 1krona så varför inte ha den? det blir ju små slagg och jästrester som följer med gasen, den minskar även risken att få upp skit i karet ifall mäsken skulle välta tex men framför allt funkar den även som bubbelräknare
inget mer och som sagt kan de vara bra att använda som bubbel
räknare.
Nu kom vi ju in på det här med bubblorna, hur många bubblor tror
ni är lagom till ett 50-60 L akvarie?....1 bubbla i sekunden?...mer/mindre?
Kommentar
-
bubblor kan jag tänka mig.
Men nu stiger bubblorna upp till ytan i akvariet. Blir de någon koldioxid
i akvariet då eller försvinner allt ut i rumet?Kommentar
-
Du måste antingen låta gasen lösas upp i akvarievattnet genom en sk trappa eller annan typ av upplösnings reaktor alt genom en sk mist-reaktor där koldioxiden slås sönder till väldigt små bubblor som får svepas med i akvariet för att fastna på bladens undersida där dom lätt kan tas upp.Kommentar
-
En bra Mäsk blandning?
Du måste antingen låta gasen lösas upp i akvarievattnet genom en sk trappa eller annan typ av upplösnings reaktor alt genom en sk mist-reaktor där koldioxiden slås sönder till väldigt små bubblor som får svepas med i akvariet för att fastna på bladens undersida där dom lätt kan tas upp.
den men de sa i akvarie affären att man kunde använda den ordinarie
pumpen till att lösa upp koldioxiden.
Jag satte luftslangen framför utsprutet så att pumpen skjuter sönder
bubblan, vad säger du om de?Kommentar
-
nja, att sätta slangen vid utblåset på pumpen ger oftast betydligt sämre upplösning (inte alltid) än om du drar in slangen vid insuget, men den största nackdelen med att använda den ordinarie pumpen är att du ju inte kan stänga av systemen under natten.
en pytteliten pump som slår sönder gasen kör jag och det funkar mycket bra, pumpen går dessutom på timer så på natten bubblar det bara upp några stora bubblor som inte löser nåt i karet.Kommentar
-
En bra Mäsk blandning?
nja, att sätta slangen vid utblåset på pumpen ger oftast betydligt sämre upplösning (inte alltid) än om du drar in slangen vid insuget, men den största nackdelen med att använda den ordinarie pumpen är att du ju inte kan stänga av systemen under natten.
en pytteliten pump som slår sönder gasen kör jag och det funkar mycket bra, pumpen går dessutom på timer så på natten bubblar det bara upp några stora bubblor som inte löser nåt i karet.
liten pump betydligt bättre. nu kör jag hela dygnet om men nu så blir
de mindre än en bubbla i sekunden så de är inga större mängder
bubblor jag får. ska prova med lite mer gäst nästa gång.
för jag eldar hellre på lite extra och reglerar de med klämmorna än
produkserar för lite bubblor.Kommentar
-
Att reglera gasen med klämmor är dömt att misslyckas då ordinarie slangar, dunkar, backventiler etc aldrig kan hålla emot ett stigande gastryck, som värst kan en slang eller dunk smälla och har du inte backventiler så har vattnet en xpress-way ut på parketten..Kommentar
-
En bra Mäsk blandning?
nä men jag är medveten om att de aldrig kan hålla tbx
gasen omn trycket i flaskan blir för stort då går ju bara gasen fortfare
igenom de utrymet som finns till hands.
Men jag har sådana skruv klämor från akvarie affären avsett för slangar
men de hjälper ju bara till en viss nivå. Men sen har jag även ett extra
hål i mäsk flaskan med en liten slang stump där jag kan släppa ut lite
gas om de skulle behövas så att inte för mycket gas går ner i akvariet.
När de gäller golvet så är de gummi mata under så de ska tåla vatten
men de är ju bra om de kan undvikas ändå.Kommentar
-
En bra Mäsk blandning?
[QUOTE]
de hela dygnet. Växterna tar väl bara in näring och koldioxid på dagen va?
Jo men jag ska absolut försöka ta fram ett recept som passar just mig
och mina behov.
Det känns även som jag snart är där. Ska bara ta i pytte lite mer gäst
nästa gång och då kommer jag ligga på en bra bubbel nivå. Men vad
finns de för fördel med att ha backventiler?Kommentar
Kommentar