En bra Mäsk blandning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

Mäsk i akvariet är en kortsiktig lösning som bara kommer att göra räkorna glada ett par timmar innan allt liv ändas, bättre isf att ha mäsken i en separat behållare..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

Kommentar

• OscarG
      • November 2008
      • 53

En bra Mäsk blandning?

Ursprungligen postat av Gaffel
      Mäsk i akvariet är en kortsiktig lösning som bara kommer att göra räkorna glada ett par timmar innan allt liv ändas, bättre isf att ha mäsken i en separat behållare..
      Oj, blev först lite förvånad över ditt svar men märkte sedan hur fel
      jag formulerade mig eller otydligt. Jag menar självklart att jag ska
      ha mäsken i en colaflaska och sen genom en luft slang tillföra
      koldioxiden som produkseras genom mäsken till akvariet.

Nä, mäsk i akvariet verkar idiotiskt. Då förorenar man ju akvariet
      och fiskarna lär ju dö rätt snabbt. Så de är inget att föredra.

Kommentar

• OscarG
        • November 2008
        • 53

En bra Mäsk blandning?

Måste man rena koldioxiden innan man leder den till akvariet. Vissa använder ju tex ytterligare en flaska men fyld med vatten som rening innan gasen där ifrån leds vidare till akvariet.
        Vad händer om man inte renar gasen?.....de kan väl inte vara så mycket mer än just koldioxid?

Kommentar

• Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

Ursprungligen postat av OscarG
          Måste man rena koldioxiden innan man leder den till akvariet. Vissa använder ju tex ytterligare en flaska men fyld med vatten som rening innan gasen där ifrån leds vidare till akvariet.
          Vad händer om man inte renar gasen?.....de kan väl inte vara så mycket mer än just koldioxid?
          Finns dom som kör utan den flaskan men en reningsflaska kostar ju bara 1krona så varför inte ha den? det blir ju små slagg och jästrester som följer med gasen, den minskar även risken att få upp skit i karet ifall mäsken skulle välta tex men framför allt funkar den även som bubbelräknare

Kommentar

• OscarG
            • November 2008
            • 53

En bra Mäsk blandning?

Ursprungligen postat av Fuzzop
            Finns dom som kör utan den flaskan men en reningsflaska kostar ju bara 1krona så varför inte ha den? det blir ju små slagg och jästrester som följer med gasen, den minskar även risken att få upp skit i karet ifall mäsken skulle välta tex men framför allt funkar den även som bubbelräknare
            Jo du har nog rätt. Jag har en massa flaskor hemma så de kostar ju
            inget mer och som sagt kan de vara bra att använda som bubbel
            räknare.

Nu kom vi ju in på det här med bubblorna, hur många bubblor tror
            ni är lagom till ett 50-60 L akvarie?....1 bubbla i sekunden?...mer/mindre?

Kommentar

• Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

jag kör en bubbla sekunden till 100liters och vid 2-3 bubblor börjar fisken kippa luft vid ytan så du ska nog försöka hålla det lite under en bubbla sekunden om du har bra upplösning på gasen.

Kommentar

• OscarG
                • November 2008
                • 53

jag kör en bubbla sekunden till 100liters och vid 2-3 bubblor börjar fisken kippa luft vid ytan så du ska nog försöka hålla det lite under en bubbla sekunden om du har bra upplösning på gasen.
                Aha okej, tack så mycket. Nu blir där bara typ en bubbla var 10:nde sekund. Jag satt igång den 17.30 idag. Men de blir väl mer och mer
                bubblor kan jag tänka mig.
                Men nu stiger bubblorna upp till ytan i akvariet. Blir de någon koldioxid
                i akvariet då eller försvinner allt ut i rumet?

Kommentar

• Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

Du måste antingen låta gasen lösas upp i akvarievattnet genom en sk trappa eller annan typ av upplösnings reaktor alt genom en sk mist-reaktor där koldioxiden slås sönder till väldigt små bubblor som får svepas med i akvariet för att fastna på bladens undersida där dom lätt kan tas upp.
                  Skriv på!

Kommentar

• OscarG
                    • November 2008
                    • 53

En bra Mäsk blandning?

Du måste antingen låta gasen lösas upp i akvarievattnet genom en sk trappa eller annan typ av upplösnings reaktor alt genom en sk mist-reaktor där koldioxiden slås sönder till väldigt små bubblor som får svepas med i akvariet för att fastna på bladens undersida där dom lätt kan tas upp.
                    Hm okej.....jag kom på i morse en lösning. Jag vet inte vad du säger om
                    den men de sa i akvarie affären att man kunde använda den ordinarie
                    pumpen till att lösa upp koldioxiden.
                    Jag satte luftslangen framför utsprutet så att pumpen skjuter sönder
                    bubblan, vad säger du om de?

Kommentar

• Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

nja, att sätta slangen vid utblåset på pumpen ger oftast betydligt sämre upplösning (inte alltid) än om du drar in slangen vid insuget, men den största nackdelen med att använda den ordinarie pumpen är att du ju inte kan stänga av systemen under natten.
                      en pytteliten pump som slår sönder gasen kör jag och det funkar mycket bra, pumpen går dessutom på timer så på natten bubblar det bara upp några stora bubblor som inte löser nåt i karet.

Kommentar

• OscarG
                        • November 2008
                        • 53

En bra Mäsk blandning?

nja, att sätta slangen vid utblåset på pumpen ger oftast betydligt sämre upplösning (inte alltid) än om du drar in slangen vid insuget, men den största nackdelen med att använda den ordinarie pumpen är att du ju inte kan stänga av systemen under natten.
                        en pytteliten pump som slår sönder gasen kör jag och det funkar mycket bra, pumpen går dessutom på timer så på natten bubblar det bara upp några stora bubblor som inte löser nåt i karet.
                        men de verkar fungera hyfsat. men precis som du säger så är nog en
                        liten pump betydligt bättre. nu kör jag hela dygnet om men nu så blir
                        de mindre än en bubbla i sekunden så de är inga större mängder
                        bubblor jag får. ska prova med lite mer gäst nästa gång.
                        för jag eldar hellre på lite extra och reglerar de med klämmorna än
                        produkserar för lite bubblor.

Kommentar

• Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

Att reglera gasen med klämmor är dömt att misslyckas då ordinarie slangar, dunkar, backventiler etc aldrig kan hålla emot ett stigande gastryck, som värst kan en slang eller dunk smälla och har du inte backventiler så har vattnet en xpress-way ut på parketten..
                          Skriv på!

Kommentar

• OscarG
                            • November 2008
                            • 53

En bra Mäsk blandning?

Att reglera gasen med klämmor är dömt att misslyckas då ordinarie slangar, dunkar, backventiler etc aldrig kan hålla emot ett stigande gastryck, som värst kan en slang eller dunk smälla och har du inte backventiler så har vattnet en xpress-way ut på parketten..
                            Tack för den nä men jag är medveten om att de aldrig kan hålla tbx
                            gasen omn trycket i flaskan blir för stort då går ju bara gasen fortfare
                            igenom de utrymet som finns till hands.
                            Men jag har sådana skruv klämor från akvarie affären avsett för slangar
                            men de hjälper ju bara till en viss nivå. Men sen har jag även ett extra
                            hål i mäsk flaskan med en liten slang stump där jag kan släppa ut lite
                            gas om de skulle behövas så att inte för mycket gas går ner i akvariet.

När de gäller golvet så är de gummi mata under så de ska tåla vatten
                            men de är ju bra om de kan undvikas ändå.

Kommentar

• Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

så länge det går dygnet runt så är det nog bara bra om systemet bubblar väldigt lite så rör inte receptet, att försöka reglera flödet med olika klämmor känns meningslöst, jobba på att få ett recept som passar just dig istället och byt klämmorna mot backventiler

Kommentar

• OscarG
                                • November 2008
                                • 53

En bra Mäsk blandning?

[QUOTE]
                                så länge det går dygnet runt så är det nog bara bra om systemet bubblar väldigt lite så rör inte receptet, att försöka reglera flödet med olika klämmor känns meningslöst, jobba på att få ett recept som passar just dig istället och byt klämmorna mot backventiler
                                De kan nog vara vettigt att de bubblar lite mindre eftersom jag har igång
                                de hela dygnet. Växterna tar väl bara in näring och koldioxid på dagen va?
                                Jo men jag ska absolut försöka ta fram ett recept som passar just mig
                                och mina behov.
                                Det känns även som jag snart är där. Ska bara ta i pytte lite mer gäst
                                nästa gång och då kommer jag ligga på en bra bubbel nivå. Men vad
                                finns de för fördel med att ha backventiler?

Kommentar

Arbetssätt...