tem på vatten vid byte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lucille1
    • October 2006
    • 169

    tem på vatten vid byte?

    jag har alltid fyllt mitt kar med vatten som har nån grad lägre än akvariets. dvs med vatten som är ca 24-25 grader.

    nu läste jag att vissa malar kan vara känsliga mot koppar och då kan tappa färgen. båda mina gibbar har alltid haft lite dålig färg och funderar på om det är det varma vattnet i kopparledningarna som är boven?

    hur många grader är vattnet ni fyller karet med efter delvattenbyte? jag har fyllt mitt kar med vatten som var ca 20 grader en gång då varmvattnet var avstängt (delbyte på 20%) och då fick jag vita prick. orsak eller slumpen?
    Senast redigerad av lucille1; 27 April 2008, 17:07.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag fyller mina kar med någorlunda lika varmt vatten som där är i karet och det har funkat bra hittills.
    Jag har bla. malar och diskus.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • tobias.nero
      • January 2008
      • 384

      #3
      Jag gör likadant, låt vattnet stå och rinna några minuter först bara.

      MVH /Tobias
      MVH /Tobias

      Kommentar

      • gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

        #4
        Jag fyller på med kallt vatten och låter värmaren göra jobbet sen och det har funkat bra

        Kommentar

        • Deje-Nicke
          • January 2006
          • 344

          #5
          Fyller med samma temp som i karena
          220L 375L 450L 720L

          Kommentar

          • lucille1
            • October 2006
            • 169

            #6
            okej. så det verkar kvitta hur man gör bara man låter vattnet rinna en stund så man inte får i koppar från ledningarna?

            Kommentar

            • Deje-Nicke
              • January 2006
              • 344

              #7
              Jo hehe har funkat för mig i 20år iaf
              220L 375L 450L 720L

              Kommentar

              • tobias.nero
                • January 2008
                • 384

                #8
                Anledningen till att jag spolar ett tag ordentligt innan är för att bli av med det vatten som stått stilla länge i rören. Om det hjälper eller ej vet jag inte, men jag har inte haft några större problem.
                MVH /Tobias

                Kommentar

                • lucille1
                  • October 2006
                  • 169

                  #9
                  Ursprungligen postat av tobias.nero
                  Anledningen till att jag spolar ett tag ordentligt innan är för att bli av med det vatten som stått stilla länge i rören. Om det hjälper eller ej vet jag inte, men jag har inte haft några större problem.
                  ja men precis.

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    Ta du iskallt vatten.

                    Att spola 3-10 liter (läs varmvatten) som kommer från en 200 liter varmvattenberedare av koppar? har ju ingen som helst betydelse för då bör du spola ut kanske 400 L varmvatten...

                    Nu kanske du inte har en kopparvarmvattenberedare men i alla fall.

                    Spola tills du får friskt och kallt kallvatten och låt värmaren sakta göra jobbet

                    för mig tar det ett dygn innan temperaturen är tillbaka. Ser inget problem i det. Men det är klart byter du mer än 30-50 % kan du inte bara köra kallt men då får du klorproblematiken oxå.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      1/ Har du precis nyligen fått installerat nya kopparrör eller en ny varmvattenberedare så bör man vara försiktig eftersom vattnet då kan föra med sig koppar. Är det gamla (något halvår) ledningar och varmavtten beredare är det inga problem
                      2/ Är varmvattenberedaren ny bör man undvika varmvatten eftersom vattnet då innehåller koppar - det går inte att spola bort.
                      3/ Är rören/beredaren ny så kör istället med kallvatten men se då till att först spola ut så mycket kallvatten som står i rören.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av tobias.nero
                        Anledningen till att jag spolar ett tag ordentligt innan är för att bli av med det vatten som stått stilla länge i rören.
                        Ojdå! Du menar enda från vattentornet? Det är väl endå slöseri med vatten...
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • Fanbyalperna

                          • September 2005
                          • 752

                          #13
                          Sen är det ju inte säkert att varmvattenberedaren är av koppar. Många är av andra material som inte alls är farliga.
                          Har inte alltid rätt, men fel ibland

                          Kommentar

                          Arbetssätt...