Vad för Ph vill man ha ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wlappis
    • December 2006
    • 200

    Vad för Ph vill man ha ??

    Jag har precis installerat en CO2 anläggning i mitt discuskar och undrar hur lågt Ph jag skall ställa in den på och hur snabbt jag skall sänka.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det beror lite på vad du har för pH från början, men jag hade 7,2 från början och satte det på 6,8 och har nu dragit ner det efter en tid till 6,5. Provade att ta ner det ytterligare till 6,2 men då blev det lite för mycket co2 och diskusarna stod och flämtade vid ytan.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • wlappis
      • December 2006
      • 200

      #3
      Oki Ph6,5 blir nog bra.
      Hur ofta kalibrerar du givarna ??

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ungefär en gång i månaden. Jag gjorde det lite oftare i början innan jag såg att det inte blev så stora differenser.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av wlappis
          Jag har precis installerat en CO2 anläggning i mitt discuskar och undrar hur lågt Ph jag skall ställa in den på och hur snabbt jag skall sänka.
          Frågan är ju omöjlig att svara på om du inte anger varför du vill tillsätta koldioxid. Om du vill sänka pH för diskusarnas skull så skulle jag ta bort CO2-anläggningen och filtrera över torv istället. Det är en mycket säkrare och stabilare metod. Om det är så att du har växter i akvariet som du vill göda med CO2 så brukar det vara bra att sikta på 20-30ppm CO2, förutsatt att diskusarna trivs med det. Vilket pH detta motsvarar beror främst på vattnets KH.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          Arbetssätt...