kolsyra i akvarievatten???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lill_Lena
    • September 2006
    • 173

kolsyra i akvarievatten???

Hej!
    Jag har läst runt lite här på forumet om att man alternativt använda kolsyrat vatten från en sodastream för att tillföra växterna koldioxid.
    Några såg jag använda tuberna direkt till akvarievattnet medan nån använde kolsyrat vatten nån dos i veckan.
    För mig skulle det vara mycket enklare och billigare att använda sig av vanligt kolsyrat vatten.
    Men av vad jag förstår så innehåller tuberna enbart kolsyra, men när det kommer i kontakt med vatten blir det en svag syra (kolsyra)
    Med det undrar jag om koldioxiden är helt ur "funktion" av den reaktionen, eller om det på något sätt kan vara skadligt...(förutom att fiskarna kan kvävas i för hög dos)
    fast å andra sidan...blir det inte också kolsyra när man använder kolsyretuber lämpat till akvarieväxter när det bubblar i akvariet? eller kanske visserligen knappt stor reaktion.
    Någon som använt sig av kolsyrat vanligt bordsvatten till akvariet och märkt någon skillnad på växterna?
    jag hittade en text på en sida som står:

"Kolsyran hämmar även mikrobiologisk tillväxt, vilket gör att produkt med kolsyra har en längre hållbarhet. Många bakterier
    överlever inte efter en tid i kolsyrad dryck. Detta gäller kolsyrad läskedryck, mineralvatten, öl och alla andra drycker som är kolsyrade.

I varma område kan det av hygieniska skäl vara bra att dricka kolsyrade drycker"

skulle det skada bakteriekulturen i akvarievattnet eller är det så pass låg koncentration i akvariet att det inte skulle påverkas?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Att skvimpa i kolsyrat vatten någon gång per vecka i akvariet kommer inte göra växterna något gott. Det ända du uppnår är svajiga koldioxidnivåer vilket sannolikt kommer att leda till toffsalger i akvariet... Lycka till!
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Lill_Lena
      • September 2006
      • 173

men kan det inte va bättre att dutta i lite en gång i veckan än inget alls..ungefär som växtnäringen...det skadar väl inget på något sätt??? Jag har aldrig haft några somhelst algproblem i det akvariet, så kan det vara värt testa ändå?
      någon som gjort det?

Kommentar

• petnym
        • May 2002
        • 5028

Ursprungligen postat av Lill_Lena
        men kan det inte va bättre att dutta i lite en gång i veckan än inget alls..ungefär som växtnäringen...det skadar väl inget på något sätt??? Jag har aldrig haft några somhelst algproblem i det akvariet, så kan det vara värt testa ändå?
        någon som gjort det?
        Du eftersträvar alltid stabilitet i akvariet (för ljus, PMDD, koldioxid, vattenvärden, pH, temperatur, ja allt...). Att ha konstant låga nivåer är mycket bättre än att ha svajiga nivåer. Svajiga nivåer triggar alger i olika former...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Lill_Lena
          • September 2006
          • 173

skulle det inte gå då lägga i nån dl varje dag då? en gång om dan??

Kommentar

• _Lena_
            • June 2006
            • 1273

Om du inte har alger nu utan ett stabilt akvarium varför testa?

Kommentar

• Lill_Lena
              • September 2006
              • 173

visserligen..men jag har allt förutom koldioxiden..bra ljus PMDD och jag har tidigare försökt bygga med eget sytem med mäsk,,men det bara krångla och gick sönder, skulle bra gärna vela ha ett ricktigt koldioxid system men allt verkar så krångligt och dyrt. visst är växterna gröna, men jag skulle vilja att dom växer till sig lite mer, efter en tid så blir dom bara mindre och mindre iallafall.

Kommentar

• _Lena_
                • June 2006
                • 1273

Det är kontrollern till koldioxid som är dyrt resten är inte så farligt dyrt. Utan kontroller blir det blite jobbigare men kontroller är det urenkelt när det väl är monterat.

Kommentar

• Lill_Lena
                  • September 2006
                  • 173

Ursprungligen postat av _Lena_
                  Det är kontrollern till koldioxid som är dyrt resten är inte så farligt dyrt. Utan kontroller blir det blite jobbigare men kontroller är det urenkelt när det väl är monterat.
                  ja hehe,får önska mig i julklapp och med en installatör

Kommentar

• Pirajamaja
                    • May 2007
                    • 74

Jag kör med PMDD och easy carbo och får rensa bort växter för det växer som om det vore ogräs. Testa!

Kommentar

• Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

visserligen..men jag har allt förutom koldioxiden..bra ljus PMDD och jag har tidigare försökt bygga med eget sytem med mäsk,,men det bara krångla och gick sönder, skulle bra gärna vela ha ett ricktigt koldioxid system men allt verkar så krångligt och dyrt. visst är växterna gröna, men jag skulle vilja att dom växer till sig lite mer, efter en tid så blir dom bara mindre och mindre iallafall.
                      Jag har ett mäsksystem, tycker det funkar riktigt bra, hade en del tofsalger i början men annars har det ínte krånglat och ser inte mycket som kan gå sönder med ett sånt system, men om du inte vill försöka igen så prova easy carbo istället för att pytsa i kolsyrat vatten, det kostar några kronor men annars stabilare och billigare än en gastub

Kommentar

• Lill_Lena
                        • September 2006
                        • 173

vad är easy carbo för nånting?

Kommentar

• jerker_s
                          • January 2007
                          • 356

vad är easy carbo för nånting?
                          Flytande kolgödning.. Ett bra, enkelt och relativt billigt alternativ till CO2..
                          Senast redigerad av jerker_s; 08 December 2007, 00:04.
                          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

M.v.h. Jerker

Kommentar

• Lill_Lena
                            • September 2006
                            • 173

ok! tack!!

Kommentar

Arbetssätt...