varning om falska råd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    varning om falska råd.

    OBS VARNING!!!!!!!


    Här på detta forum har många sagt till mig att man ska göra rent filtret i akvariumvatten i typ i en hink..

    Var på zooaffär där man fick veta att man SKA ALDRIG göra rent i filter under de 2 första månaderna efter man har startat upp ett akvarium, fast man gör rent det i en hink med gammalt vatten från akvariumet så finns det bara kvar ca 25% av de goda bakterierna..

    Men på detta forum skulle man göra rent filter andra veckan efter att fiskarna hade kommit in i akvariumet, fast i det gamla vattnet från karet.
    Det som var rätt var att man skulle göra rent det i gamla vattnet, men man skulle ha dröjt ännu längre att göra rent filtret.

    Pga information från detta forum har jag nu fått massor farliga värden av nitrit,, jag hoppas det går bort inom snar framtid innan flera fiskar går bort. Tur att jag såg det i rätt tid.

    Visst jag har fått bra råd oxå men akta er för vilka råd ni får,, vill bara varna er att det finns folk här som ger ut falska råd. Eftersom en säger en sak och den andra säger en helt annan sak. Vilket ska man lita på?

    Varför ger ni ut råd till folk, när det är bara lögn?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    I vilken tråd var det? Filter skall man inte rengöra alls, förrän spruttet i dom blir alltför dåligt.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Blir flödet dåligt genom filtret måste du rengöra det.
      Orsaken är ofta för mycket fisk och foder och ett för litet filter.
      Det finns råd om att när filtret är rengjort använda bakteriekultur och/eller mata sparsamt de närmaste dagarna.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Zirconia
        • May 2007
        • 701

        #4
        Ja du jag vet inte, jag fick också lite olika råd första gången jag frågade här, men dom flesta tyckte iaf efter kanske en-två månader ca..
        Jag gjorde rent filtret efter ca2½ månad första gången efter uppstart, men fick ändå nitrit under nån dag, men det gick inte illa med nån av fiskarna som tur var.

        Sen har allt funkat bra..

        Jag tror ingen viljat ge dig fel råd med vilje, alla har nog testat sig fram med lite olika resultat kanske..

        Men ja, jag personligen tycker ju också att det bör få bli ordentlig balans i karet innan man börjar byta filter..

        Men tydligen kan man få räkna med lite nitrit varje gång man kramar ur filtret (i akvarievatten i en hink) för det försvinner väl alltid lite bakterier ändå.. :/

        Men jag är också nybörjare sen i Maj i år.. så jag ber också om råd titt som tätt här på zoopet..
        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Nackdelen med internet är att alla ger råd - oavsett om man kan något eller inte. Det är upp till en själv att själv kunna värdera vad som är rätt eller inte.

          Var på zooaffär där man fick veta att man SKA ALDRIG göra rent i filter under de 2 första månaderna efter man har startat upp ett akvarium, fast man gör rent det i en hink med gammalt vatten från akvariumet så finns det bara kvar ca 25% av de goda bakterierna..
          Man skall göra rent filtret när det behövs göra rent - dvs när kapaciteten minskar rejält. Detta gäller om det så är efter 2 veckor eller efter 2 år. Själv har jag så bra filter i mina akvarier att jag ALDRIG behöver göra rent dom.
          Om du måste göra rent ditt filter efter 2 veckor så har du matat för mycket - övermatning är i 90% av alla fall orsaken till nitrit och INTE att man gjort rent filtret.
          Så orsaken till din nitrit är inte ditt filterrengörande utan din matning.

          Vad gäller att tvätta filtermaterial så går det precis lika bra att tvätta filtret i kranvatten (som har ungefär samma temp som akvarievattnet) som i akvarievatten.

          Det finns också här på Zoopet flera avdelningar under "Artiklar" där det står om hur man skall starta ett akvarium, hur filter fungerar, om akvarievatten etc. etc.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Zirconia
            • May 2007
            • 701

            #6
            Jo, jag glömde det, det är ju som dom andra här ovan skrivit, att man brukar rengöra den ju när man ser att den blåser ut dåligt..

            Sen om det är tidigt eller sent är ju olika som sagt beroende på hur mycket fisk man har, eller om man matat mycket eller om man haft mycket växtdelar som blåst in i pumpen osv..

            Men jag fick iaf rådet 1-2månad efter uppstart när jag frågade första gången, fast nån sa efter nån vecka också, men jag bytte efter 2½ mån när jag såg att pumpen blåste dåligt..
            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Meh. Vilka är "ni"? Jag har inte ens sett att du frågat.

              Så här är det: När du nystartar ett akvarium finns det inga bakterier som kan ta hand om det ammonium fiskarna släpper ut, så ammonium ökar i koncentration från första stund du släpper i en fisk.

              En del av ammoniumen blir ammoniak, som är mycket giftigt.
              Efter någon dag till en vecka har bakterierna börjat växa, och snabbast växer de bakterier som gör om ammonium till nitrit, som är giftigt men inte så giftigt som ammoniak. Ammoniak-halten sjunker, nitrit-halten stiger.
              Efter ytterligare en vecka eller så har även bakterier som gör om nitrit till nästan ogiftigt nitrat kommit igång, och nitrit-halten sjunker.

              Hela den här processen kallas att akvariet "cyklar", när akvariet är igång sägs det ha "cyklat", dvs det kan hantera fisklasten utan att vattnet blir giftigt.

              Varje gång du totalstädar akvariet så är du tillbaks på ruta 1, och akvariet måste cykla igen.

              Medan akvariet cyklar bör man mata mycket försiktigt. Vid minsta misstanke att vattnet ändå blir giftigt, skall man göra stora vattenbyten (för att skona fisken). Det är alltså det du bör göra nu, om du inte redan gjort det.

              Även om akvariet är cyklat kan man få nitrit eller ammoniak om man matat väldigt mycket för mycket, eller en fisk dör och ruttnar i akvariet, och återigen är räddningen alltså vattenbyten.

              Vad gäller filter så behöver man normalt sett inte rengöra dem oftare än nån gång per år, när flödet genom dem börjar bli dåligt, och då kramar man ur dem så gott det går för att bli av med gunk, man använder aldrig t.ex. tvättmedel eller klorin. Filtret skall inte vara rent, ett rent filter har inga bakterier.

              Enligt min mening är det helt likgiltigt om man rengör filtermassan under kranen eller i akvarievatten; jag använder personligen alltid kranvatten, och kloret i stockholms kranvatten verkar varken göra till eller ifrån.

              Man skall aldrig rengöra sand och filter samtidigt. Det finns nämligen goda bakterier på bägge ställena.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • MagArne
                • December 2006
                • 424

                #8
                Hmm, göra rent ett innerfilter efter bara två veckor i ett nystartat akvarium lät ju inget vidare. Kan ju knappast ha blivit skitigt på så kort tid.
                Flytande bakteriekultur kan hjälpa till att få fart på filterbakterierna i nystartade akvarium. Massera in bakteriekulturen i de nya filtersvamparna innan de sätts i akvariet så borde det komma igång lite snabbare.

                Synd att det har kommit ut felaktig information. Tycker själv att det har varit en hel del gissningar på forumet som varit tveksamma. Men alla är nybörjare i början och tycker det är kul att dela med sig av sina erfarenheter även om de kanske inte var de bästa. Även en hos en del tillverkare kan man läsa om deras mirakelprodukter som påstås göra att man kan starta upp ett akvarium med fisk på 24 timmar.

                Men undrar du över något eller behöver hjälp så ska vi självklart ställa upp och hjälpa dig få ordning på akvariet då vi har ställt till det för dig.

                Kommentar

                • Knyttet
                  • December 2006
                  • 646

                  #9
                  Trevligt det här. Trådskaparen har fått massor av hjälp av olika personer här på sista tiden. Och det här är tacken?
                  min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #10
                    Knyttet,, har inte pratat med dig nån gång så det gäller inte dig, då behöver du inte ta åt dig..har förresten inte pratat med nån av er förrut, så ni behöver inte ta åt er.

                    De sa iaf att jag skulle byta filtret oavsett om det var överbelastat eller inte.
                    NU efter hand vet jag att det inte fungerar och det bara förstör..

                    Men jag är alltid glad över den hjälp jag kan, har fått massor med hjälp och ider,, så allt har inte varit dåligt,, det var bara med detta filter.

                    En del personer säger olika, man vill höra på det bästa alternativet som har blivit motsatsen hos mig.

                    Men nu ska det börjar bli bättre i akvariumet,, har gjort ett delvatten byten på ca 40% och lagt i ca en tredje del av halv stora nitrit flaskan, + att gett fiskarna lite medel för dom som inte mått bra.



                    Så nu hoppas jag att det ska gå bra.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Jag skulle bara vilja flika in att jag själv, trots många år av akvariehållning, inte riktigt har haft kunskap om "hur det egentligen funkar". Jag har i alla år kört på "magkänsla" och det har som tur är gått mycket bra - tålamod och att ta god tid på sig har nog varit nyckeln till framgång för min del.
                      Jag har fått en otrolig input och lärt mig MASSOR om vattenkemi och hur saker och ting ligger till av alla duktiga akvarister här på forumet - Tack Alla, förresten!
                      My 5 cents

                      Edit; hoppas det fixar sig med vattnet, ElinJ!

                      Kommentar

                      • Knyttet
                        • December 2006
                        • 646

                        #12
                        Nej, jag tog inte åt mig, tänkte på dem som försökt hjälpa.
                        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av elinj
                          De sa iaf att jag skulle byta filtret oavsett om det var överbelastat eller inte.
                          NU efter hand vet jag att det inte fungerar och det bara förstör..
                          Du missar hela poängen - som jag skrev ovan så är din filterrengöring (oavsett om det var ett bra råd eller inte) INTE orsaken till dina nitritproblemen. Orsaken till detta är nästan alltid för mycket matning i akvariet, vilket i sin tur oftast beror på att man lägger i för många fiskar för tidigt i akvariet.
                          Så du "skjuter" fel budbärare.

                          En del personer säger olika, man vill höra på det bästa alternativet som har blivit motsatsen hos mig.
                          Olika personer har olika erfarenheter, men bara för att det funkar för en så behöver inte det innebära att det funkar för alla.
                          Så bra för att någon har påstått något som inte funkar för just dig så behöver det inte vara falskt.
                          Det finns inget facit som säger att gör man på ett visst sätt - så funkar det alltid, gör man tvärtom så funkar det inte. Förhållandena är ju så olika mellan olika akvarier - olika vattenvärden, olika fiskar, olika slags filter etc. etc.
                          Därför måste man lära sig att värdera den info som ges och utifrån det dra egna slutsatser som akvarist.
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 31 August 2007, 11:39.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Det här var nog denna månads mest underhållande tråd, alla klasser!

                            elinj, när du kommit på att allt inte är svart eller vitt, rätt eller fel, så blir nog din tillvaro lite enklare... Både på nätet och i vardagen.

                            Vad beträffar råd i forum kontra akvarieaffärer så brukar råden i forum som detta stå sig väldigt bra i jämförelse. Här slipper man också aspekten att den som ger också vill sälja saker till den som frågar...
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • elinj
                              • July 2007
                              • 1100

                              #15
                              jo det är sant,, men istället för att säga att du ska göra så här, så kan man istället säga att det fungerar så har gjort det av mina erfarenheter, för allt kan kasnke inte fungera för den andra som har samma problem....säger man att fungerar så så litar man på det person och gör så och det inte fungerar så blir arg.

                              Har inte matat för mkt, har matat normalt, och normalt är varann dag, men en liten knippe mat flingfoder, eller 2 algtabletter eller en ruta mygglarver.

                              Kallar du det mkt mat Kjell??????
                              Senast redigerad av elinj; 31 August 2007, 11:41.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...