Nybörjarfråga om Co2 och Nitrit

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brian
    • January 2007
    • 53

Nybörjarfråga om Co2 och Nitrit

Några nybörjarfunderingar rörande Nitrit och Co2:

Har problem med cyan och tofsalger. När jag hört mig för på forumet har jag fått veta att problemen bottnar i stora svängningar av nitritvärdet i akvariumet, och blivit rekommenderad att dra ned på vattenbytena.
    När jag i morse kollade värdet av nitrit i akvariumet var det 0,3 enligt färgskalan. När jag sedan mätte kranvattnet, så var nitritvärdet 0,3 där med. Så uppenbarligen har vi ganska bra vattenförhållanden i vår del av landet, och jag tror inte att det är svängningarna av nitrit som orsaker algproblemen.

När jag sedan mätte Co2 med hjälp av ett test från Tetra, så fick jag värdet 16, som enligt anvisingen är strax över det rekommenderade värdet.
    Jag har enbart tre mellanstora javaormbunkar i ett 350liters akvarium, så konkurrensen om syret är inte så stort.
    Kan det vara detta som gör att tofsalger och cyan frodas?

Kan en lösning vara att försöka få ned värdet av Co2, och hur går jag då bäst till väga?
    Kan en lösning vara att ha utsuget för filtret så pass lång ned, att det inte påverkar vattenytan genom att skapa små "vågor" eller rörelser på vattenytan?

När jag har ett så pass högt Co2-värde som jag nu har, finns det då något behov av att tillsätta växtnäring, eller är det enbart av ondo?
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

Har du hög halt av CO2 så behövs det också mycket ljus och mycket växtnäring för att få en jämn balans. Då växter det också extremt bra.

Vad har du för pH och kH värde? Har du lågt kH kan det vara smart att öka på lite till ca kH 8 vilket också minskar koncentrationen av CO2. Kolla denna
    tabell och jämför hur du ligger till. Jag har dock lite svårt att tro att du har så mycket CO2 i ditt akvarium som du säger då du inte tillför något.

Kommentar

• petnym
      • May 2002
      • 5028

Det låter som övermatning och/eller överbelastning tycker jag. Vad har du för fisk i akvariet, hur många, vad har du för filtrering och hur mycket matar du?
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Brian
        • January 2007
        • 53

Tack för svaren!

I akvariumet har jag sex mindre dikusfiskar och två större. Några kardenaltetror, samt två Cromobotia macracanthus (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262) och tre Ancistrus dolichopterus (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315).
        Matar dem 3-4 gånger per dag, men inte mer än att de hinner äta upp det relativt omgående. Handlar inte om några stora mängder mat.

Som filter har jag en Fluval405. Tidigare bytte jag vatten varje vecka, men byter nu varannan vecka efter förslag från forumet.

PH-värdet i vattnet brukar ligga kring 7,5.

Vad jag har för kh-värde vet jag faktisk inte, då jag aldrig mätt det. Jag får beställa ett test och göra ett prov.

Men om man har hög C02 och lägger i växtnäring för att få en bra balans men har ganska lite växter, hjälper man inte algerna på traven då, eller vad är det som triggar cyan och tofsalger om det inte är svängningar i nitriten?

Kommentar

• petnym
          • May 2002
          • 5028

Jag tycker du skall vara lugn över koldioxiden. Vi som har växtakvarium brukar köra så mycket som 30ppm och de flesta fiskar klarar det. Det är dessutom lätt att vädra ur genom att öka ytcirkulationen...

Nitrit är däremot dödligt och tyder på att du har för lite filtrering i förhållande till matningen.

Vidare så kan det vara bra att poängtera att tester ofta kan visa fel. Särskilt om de stått några månader.
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Brian
            • January 2007
            • 53

Ursprungligen postat av petnym
            Nitrit är däremot dödligt och tyder på att du har för lite filtrering i förhållande till matningen.
            Fast är inte 0,3 en ganska så bra siffra för nitritet?

Hur kan jag öka filtreringen i akvariumet, utan att behöva komplettera med ytterliggare ett filter? Är ett annat alternativ att minska antalet fiskar, alternativt att dra ned på matningen en aning?

Kommentar

• petnym
              • May 2002
              • 5028

Nej, allt nitrit som är mätbart bör åtgärdas...

Kommentar

• quarantino
                • February 2007
                • 350

Upp till 0.1 är temporärt ok. Däremot så verkar testet lite galet eftersom det var 0.3 i kranen!

Kommentar

• Loelle
                  • July 2007
                  • 623

Ursprungligen postat av quarantino
                  Upp till 0.1 är temporärt ok. Däremot så verkar testet lite galet eftersom det var 0.3 i kranen!
                  På dropptestet jag har så är det lägsta man kan mäta <0,3 mg/l. Alltså kan det vara allt mellan 0,0 mg/l - 0,3 mg/l
                  Lelle
                  "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

Kommentar

• quarantino
                    • February 2007
                    • 350

Kanske kan du bygga ut själva filterbehållaren?

Kommentar

• quarantino
                      • February 2007
                      • 350

Ok, det är ju lite lugnande att det är samma som i kranen. Men har du ex 0.2 så är det allvarligt och det är ju svårt att se på ditt test. Jag använder JBLs dropptest för NO2 och det är ganska lättavläst:

0 ljusgult
                      0,025
                      0,05
                      0,1 markant rosa
                      0,2
                      osv...

Kommentar

• Loelle
                        • July 2007
                        • 623

Ursprungligen postat av quarantino
                        Ok, det är ju lite lugnande att det är samma som i kranen. Men har du ex 0.2 så är det allvarligt och det är ju svårt att se på ditt test. Jag använder JBLs dropptest för NO2 och det är ganska lättavläst:

0 ljusgult
                        0,025
                        0,05
                        0,1 markant rosa
                        0,2
                        osv...
                        Så här ser min testskala ut: Nitrit test
                        Lelle
                        "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

Kommentar

Arbetssätt...