Hur ofta göda KNO3?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cold
    • March 2006
    • 1127

    Hur ofta göda KNO3?

    Som rubriken låter,hur ofta ska man "göda" med KNO3.Köpte det i pulver format.1-2ggr i veckan stå de,men kan man göra det oftare?
    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Visst kan man göda mer men det beror på hur mycket växter du har och om du kör med Co2 eller inte, Kanske ett dumt påpekande men jag antar att du tänker använda alla komponenterna i PMDD och inte bara KNO3.

    Jag kör utan CO2 och ger 2 doser i veckan, byter ca 30-40% vatten varje vecka och det funkar utmärkt
    Mvh Leif

    Kommentar

    • Cold
      • March 2006
      • 1127

      #3
      Jo de är bara KNO3.För på affärn ja köpte de ifrån,har en tjej som tävlar i växtakvarier å hon skrev att hon bruka använda bara det.

      "Jag har tävlat i växtakvarie och använda bara KNO3 och Nutrisi samt lite KH2Po4 ibland...Men det räcker gott och väl med KNO".

      Och nej,ja ha inte Co2.
      540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Det låter lite konstigt, nog brukar det rekomenderas att man göder komplett dvs med alla 3 komponenterna, nu är jag är ingen expert på ämnet men jag är lite skeptiskt till att bara göda med KNO3 (Nitrat) och höfta till med dom övriga komponenterna "ibland"

        Men det finns ett gäng kunniga växtakvarister här så kanske nån av dom kan svara på detta.
        Mvh Leif

        Kommentar

        • Cold
          • March 2006
          • 1127

          #5
          okej,men som de låt på dom så funkade de alles perfekt.Skulle växa på som bara den
          540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            Har du gott om fiskar kan du skippa kno3 o göda med macroämnen istället då det funka bra för mig kanske inte funkar för alla

            nu slutar ja med gödning då det växer för bra
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av mayday
              nu slutar ja med gödning då det växer för bra
              Algblommning inom någon/några veckor...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                "Jag har tävlat i växtakvarie och använda bara KNO3 och Nutrisi samt lite KH2Po4 ibland...Men det räcker gott och väl med KNO".
                Gott och väl vet jag inte om jag håller med om. Kväve (N) är mycket riktigt ett högkonsumtionsämne i växtsammanhang och att få en del fosfat (P) från fiskarna samt lite Mikroämnen via vattenbyten skulle kanske fungera om man har väldigt låg konsumtion av näring i burken. Hur som helst verkar det vara en vansklig väg att gå och jag skulle som albjohn rekommendera att tillföra alla ämnen i rätt proportioner.

                För att svara på din ursprungsfråga beror det helt enkelt på hur mycket som går åt. Utan CO2-tillsats och mycket ljus kanske det räcker med en (1) gång i veckan. Lite mer ljus, mer växter kanske CO2 upp till 7 gånger i veckan. Tillsätter man dessutom fosfat ökar konsumtionen av kväve.
                Har du gott om fiskar kan du skippa kno3 o göda med macroämnen istället
                KNO3 är ett makroämne.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • mayday
                  • November 2005
                  • 2085

                  #9
                  Ursprungligen postat av petnym
                  Algblommning inom någon/några veckor...
                  No shit den kom o den segrade
                  JBL algistop ... funka finfint 70% av alla alger borta efter 24h o inga symptom på fiskar eller alger ....
                  ______________________________________________

                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  Arbetssätt...