Exempel på flöden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • balja
    • January 2007
    • 95

    Exempel på flöden

    Vilket alternativ är att rekomendera för att få bästa cirkulation på vattnet?

    När det är två pumpar med, ska man då rikta flåset så att en går på ytan och en snett nedåt?

    (vet att det är 3 st alt. 2, men märkte det inte förrän jag sparade ritningen och orkar inte göra om den. Ska givetvis vara alt.1-4)

    /Janne
    Bifogade filer
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    röstar på alt. 2.
    Du har dubbla pumpar på vänstersidan där. Och insugen på andra sidan? Blir jättefint.
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag brukar köra bägge pumparna i ytan, vid samma kortsida, en riktad mot mitten av frontglaset och en riktad mot mitten på bakgrunden (dvs de vill skapa virvel i akvariet åt motsatta håll). Tanken är att de skall skapa maximal turbulens i akvariet.
      Resultatet blir hyfsat - det blir en jäkla turbulens på motsatt kortsidan, medelströmt i mitten av akvariet, och ganska lä på den kortsida där utloppen sitter.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        bra o ha insug o utblås på olika sider så skräpet sugs in på rätt ställer istället för o lägga sig i ena hörnet
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • balja
          • January 2007
          • 95

          #5
          Hur många raster bör man ha då för att pumparna inte ska suga "torre"?
          Tänkte ha ca 1200l/h i ett 220 liters kar.

          /Janne

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av mayday
            bra o ha insug o utblås på olika sider så skräpet sugs in på rätt ställer istället för o lägga sig i ena hörnet
            Fast det funkar inte så. Testa får du se - skräpet lägger sig där det är minst 'blås', dvs under utblåsen. Vill man uppnå bästa utsug av skräp bör man sätta vattnet i rotation, och ha insugen i mitten av 'virveln', där det är helt lä. I fiskodlingar gör man så, man har runda kar med konisk botten, med utsuget längst ned i 'konen'.
            Senast redigerad av Azur; 20 February 2007, 09:56.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av balja
              Hur många raster bör man ha då för att pumparna inte ska suga "torre"?
              Tänkte ha ca 1200l/h i ett 220 liters kar.
              Du menar insläpp genom bakgrunden? Jag har en 1550L/h Rena XP4 ytterfilter som har sitt insug bakom bakgrunden, och jag har ett enda egen-borrat hål på cirka 4 cm. Det är för lite - jag måste rengöra filtersvampen som sitter i hålet minst en gång i veckan för att undvika för stor nivåskillnad framför/bakom bakgrunden. Det fastnar växt-blad i insuget som stoppar igen, och några gånger har ytterfiltret dragit in luft.

              Rastren är 5 cm i diameter, va? Jag skulle nog köra med två om jag var du. Det borde räcka.

              Du får också tänka på att ytterfilter inte egentligen pumpar så mycket som de "skall" göra - det som står på kartongen är hur mycket de pumpar utan filtermaterial eller slangar och när de står på samma höjd som akvariet. I verkligheten, med slangar, filtermaterial och stående kanske en halvmeter under akvariet, får man nog vara glad om de pumpar hälften.

              För den sakens skull har jag också ett Fluval 4+ innerfilter (1000 L/h), som står för huvuddelen av cirkulationen i akvariet (Fluval 4+ är väldigt bra filter, men svampen som följer med är alldeles för finporig och sätter igen för snabbt. Ett hett tips är att byta ut den mot blå 10ppi filtersvamp).

              Jag har ett 160-liters med regnbågar, malar, och lite oddballs.
              Senast redigerad av Azur; 20 February 2007, 09:59.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Jag har sett att en del monterar filtermatta under sin bakgrund, så att vatten kan sugas genom bottenmaterialet in bakom bakgrunden, men det kanske är dumt? Det är förvisso en ganska stor yta, men när den väl satt igen så är det inte så lätt att göra rent... Kanske fungerar bra med den grövsta varianten av filtermatta?
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • morphriz
                  • October 2005
                  • 875

                  #9
                  Jag skulle satsa mina pengar på alt 4.
                  mvh Mattias
                  --
                  #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                  - Shakespeare.

                  Kommentar

                  • balja
                    • January 2007
                    • 95

                    #10
                    Är något av mina altenativ bättre än de andra när det gäller att inte få någon död plats i karet?
                    Det vill säga en ett altenativ där strömmen kommer åt alla skrymslen så ingen skit hamnar i något hörn.

                    /Janne

                    Kommentar

                    • Xul
                      • January 2007
                      • 709

                      #11
                      Vill du verkligen ha flöde i hela karet?

                      Och sen skall jag lägga till här att skisserna egentligen inte stämmer när det gäller flöde i karet.

                      Det är ju så att 1 L pumpat vatten som kommer ut i ett rör eller dysa drar med sig kanske 9 L akvarievatten så du får ju motströmmar oxå. Om det skall bli som på bild får du släppa in vattnet via uppborrade rör med flöde åt alla håll (minskar venuri effekten och drar inte med så mycket vatten eller låta det sippra ut i en filtermatta)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...