Ultimata co2 värdet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterPan
    • November 2006
    • 89

    #16
    Lånar tråden en snabbis, för att fråga:

    Hur lång tid tar det, efter att man satt igång ett CO2-system, för pH att ändra värde? Och hur många bps är vettigt i ett 54-liters (vill bara veta lite i närheten, så att jag inte gör alldeles fel)?

    Är det bara kombinationen av pH-värde och KH som man går på för att bestämma ppm, eller har ni växtkunniga något annat sätt att veta CO2-halten?
    Senast redigerad av PeterPan; 14 February 2007, 16:25.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #17
      Ursprungligen postat av PeterPan
      Hur lång tid tar det, efter att man satt igång ett CO2-system, för pH att ändra värde? Och hur många bps är vettigt i ett 54-liters (vill bara veta lite i närheten, så att jag inte gör alldeles fel)?
      Det ändras omedelbart, lite för varje bubbla...

      Ursprungligen postat av PeterPan
      Är det bara kombinationen av pH-värde och KH som man går på för att bestämma ppm, eller har ni växtkunniga något annat sätt att veta CO2-halten?
      Ja, förutsatt att du inte tillsätter något som ändrar vattnets buffringsgrad (tex alla buffrande medel, torv, etc...)
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #18
        Okej, jag börjar öka lite i taget och lägger mig mellam 25-30 då så kanske växterna blir änu grönare...

        Men 100-200 låter lite mycket
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • Svante Lundqvist
          • April 2005
          • 13

          #19
          När man maxar...CO2 samt halogen och hela kitet så jämför jag det med att köra rally-Det går fort, ruggigt fort. Ibland så kör man av banan och får starta om ibland. Varje gång så lär man sig något nytt och det går framåt. Ta det lugnt med "lustgasen" om ni inte har hundra koll på alla parametrar.
          Mer nitrat till akvaristerna!

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #20
            Börja med en bubbla per sekund så har du ett bra "grundvärde" att utgå från.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            Arbetssätt...