Osmos vatten / PH / Gifter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fakiren
    • April 2006
    • 12

    Osmos vatten / PH / Gifter?

    Hej,

    Har precis inhandlat en osmos, för att göra livet lite "lättare" för mina L Malar här i malmö.

    Tillsammans med denna osmos, inhandlades antagligen en dålig PH mätare.

    Jag testade osmos vattnet efter "rening" och enligt PH mätaren kom det fram till 6.3, provade också lite avjoniserat batterivatten, och även där kom enligt min PH mätare resultatet på 6.3.

    Kan det stämma? Ur kranen ligger PH mellan 8.2-8.3

    Har även hört att vissa kemikalier/gifter kan passera lättare i osmos beredaren, då dom har mindre storlek än vatten molekyler, dvs bör då bli mer koncentrerat i slut vattnet? Nån som hört nått om den "skrönan?".

    Mvh

    edit: läste mig till att det kan variera rätt rejält med vad man får ut ur osmosen, har en PH buffert 7.0 som kom med mätaren, får kolla den och kalibrera det rätt
    Senast redigerad av fakiren; 19 January 2007, 20:32.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Det är ingen bra idé att kalibrera eller ens försöka mäta pH i osmosvatten. Visst skall det i teorin ha pH 7,0 men det har heller inte någon bufferingsförmåga så minsta lilla förorening (tex av pH-mätaren själv, eller av gas/ämnen i luften) gör att PH-värdet ändras. Elektroniska mätare har överhuvudtaget svårt att mäta pH i osmosvatten.

    Skall du kalibrera din pH-meter så finns det särskilda kalibreringsvätskor att köpa.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • fakiren
      • April 2006
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Det är ingen bra idé att kalibrera eller ens försöka mäta pH i osmosvatten. Visst skall det i teorin ha pH 7,0 men det har heller inte någon bufferingsförmåga så minsta lilla förorening (tex av pH-mätaren själv, eller av gas/ämnen i luften) gör att PH-värdet ändras. Elektroniska mätare har överhuvudtaget svårt att mäta pH i osmosvatten.

      Skall du kalibrera din pH-meter så finns det särskilda kalibreringsvätskor att köpa.
      Ah, okej.

      Kanske därför jag inte heller kan mäta någon skillnad i PH med 20% osmos vatten nu i akvariet, gentemot innan. Gamla kranvattnet buffrar helt enkelt upp PH från 20% osmos, och slutresultatet är endast mjukare vatten, med mindre buffnings kapacitet?

      Kommentar

      Arbetssätt...