Hur höja PH-värdet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

Ja, vackert Lasse!

Nitrat är inte den största eller ens betydande källa till ammonium/ammoniak, i ett akvarium med pumphaveri. Synd att jag var tvungen att provocera så hårt innan du själv kunde erkänna att det uppstår ammonium/ammoniak i anoxiska situationer.

Även om man inte uppnår ammoniakhalter som i sig är dödliga så är de knappast en positiv företeelse i kombination med syrebrist och eventuellt svavelväte. Så jag tycker att du ganska väl bevisat att jag hade rätt i grundfrågan, att det finns en risk med att höja pH med natriumbikarbonat till ett stabilt drygt 8.

Kommentar

• Tropfrog
      • October 2002
      • 8083

Ursprungligen postat av Erik...
      Ja, vackert Lasse!

Nitrat är inte den största eller ens betydande källa till ammonium/ammoniak, i ett akvarium med pumphaveri. Synd att jag var tvungen att provocera så hårt innan du själv kunde erkänna att det uppstår ammonium/ammoniak i anoxiska situationer.

Även om man inte uppnår ammoniakhalter som i sig är dödliga så är de knappast en positiv företeelse i kombination med syrebrist och eventuellt svavelväte. Så jag tycker att du ganska väl bevisat att jag hade rätt i grundfrågan, att det finns en risk med att höja pH med natriumbikarbonat till ett stabilt drygt 8.
      Jag håller inte med Erik. När Lasse kommer farandes med kunskap som är ca ett halvår gammalt, så visste du såklart det redan. Sen att du hela tiden har hänvisat till kunskap som du läste in på 70 talet spelar ingen roll. Pinsamt.

Grundfrågan var dessutom inte hurvidare det var farligt att använda bikarbonat eller inte. Grundfrågan vara hur man höjer ph, den frågan är sedan länge besvarad.
      MVH
      Magnus
      min zoon

Kommentar

• Erik...
        • May 2006
        • 1459

Ursprungligen postat av Tropfrog
        Jag håller inte med Erik. När Lasse kommer farandes med kunskap som är ca ett halvår gammalt, så visste du såklart det redan. Sen att du hela tiden har hänvisat till kunskap som du läste in på 70 talet spelar ingen roll. Pinsamt.

Grundfrågan var dessutom inte hurvidare det var farligt att använda bikarbonat eller inte. Grundfrågan vara hur man höjer ph, den frågan är sedan länge besvarad.
        MVH
        Magnus
        Du fortsätter att välja vad du läser, och förvränger, jag är inte förvånad.

Ja, rubriken var "Hur höja PH-värdet?" men, i frågenställningen fanns andra givna faktorer att ta hänsyn till.

Kommentar

• Lasse
          • October 2002
          • 1965

Ja, vackert Lasse!

Erik - förstår du vad du läser??? - eller skriver? Jag har aldrig förnekat att ammonium produceras anaerobt. Vad jag har protesterat mot är dina utalanden om att en anerob miljö innebär att ammonium bildas från nitrat långt innan svavelväte bildas.

Ursprungligen postat av Erik inlägg 93 denna tråd
          Jag kanske ska utveckla det, de vanliga aeroba (syrekrävande) filterbakterierna bryter ner ammonium/ammoniak till nitrit sedan till nitrat. Uppstår det en syrefri miljö så som när ett skitigt filter stannar, eller om botten blir alldeles för skitig til exempel så tar anaeroba bakterier över, de kan inte leva i miljöer rika på fritt syre, men de kan till exempel plocka syret från nitrat, och då bildas nitrit, och ammonium eller ammoniak beroende på pH-värdet. När nitrat och nitrit är slut bildas svavelväte, det var så många år sedan jag läste om det här så jag kommer inte ihåg vad den (de?) föreningen heter som ger svavelväte, det känns irrelevant.
          Ursprungligen postat av Erik inlägg 90 i denna tråd
          Lasse och Magnus, nu slog det mig, efter att ha läst era inlägg står det klart att ni inte känner till så grundläggande fakta som att att det blir en nitratreducerande process i anaeroba miljöer, nitrat blir till nitrit och ammonium/ammoniak och kvävgas, Ni tjatar om svavelväte, men på ett tidigare stadium uppstår bland annat ammoniak, om man har högt pH. Inte konstigt att ni inte fattar att det är en så stor onödig risk att ha ett onödigt högt pH.
          Detta är ingen provokation - det är dålig kunskap. Jag har hävdat, och det gör jag fortfarande att denitrifikation (reducering av nitrat) inte leder till ammonium/ammoniakbildning. Det jag hittade från 2006 gäller ett specialfall som kräver att svavelväte bildas. Detta specialfall kommer inte att hända i ett normal akvariumfilter - se mitt svar till Tropfrog

Tropfrog

Jag tror att dessa uppgifter som jag heller inte kände till direkt är ganska irelevanta för slutna system som akvarier och vattenrening. De förutsätter nitratnivåer samtidigt som det finns svavelväte och denna situation kan komma upp i skiktade sediment ute i naturen. I ett filter (med aktiv genomströmning eller "stopp" i ett) får du inte svavelväte förrän all nitrat är konsumerad så problematiken där är nog nada. Men, som du inser så reser det en liten fråga angående krascher i passiva system såsom saltvatten DBS och Monacko-metoden som just bygger på skiktningar i sedimentet. Detta är dock något som jag inte vill gå in på närmare här. I dessa system finns också en möjlighet att den nyupptäckta anammox-processen (dvs oxidering av ammonium/ammoniak med hjälp av nitrit direkt till N2) kan spela en roll.

Jag vill avsluta hela disk med en liten beräkning.

Vid pH 8 föreligger (vid 25 grader) 5,4 % av ammonium/ammoniak komplexet som ammoniak. Det vill säga ligger nivån på 1 mg/l så är 0,946 mg/l som ammonium (ogiftigt) och 0,056 mg/l som ammoniak. Vid 10 mg/l är 9,46 mg/l ammonium och 0,56 mg/l som ammoniak. Gränsvärde i sjöar (långtidsexponering) är 0,025 mg/l och vid akutexponering kan vissa fiskarter bli skadade vid ca 0,1 mg/l ammoniak (motsvarar ca 1,7 mg/l ammonium vid pH 8) Detta gäller alltså i vattnet. Ponera då att vi har ett filter med 1 liters volym som innehåller 1,7 mg ammonium/ammoniak vid pH 8. Förutsätt också att akvarievolymen är 100 liter - detta innebär att om det filtret skulle gå igång så skulle hela akvariet få en koncentration på 0,017 mg/l ammonium/ammoniak som vid pH 8 ger 0,000952 mg/l farligt ammoniak! För att få en akutskadlig koncentration behövs då en total ammonium/ammoniak konc i filtret på 170 mg/l ammonium/ammoniak vid pH 8. Vid pH 8,3 krävs ca 100 mg/l ammonium/ammoniak i ett 1 liters filter för att få skadliga nivåer ammoniak i ett 100 liters akvarium. (detta på grund av att ammoniakprocenten vid 8,3 är 10%) Om vi nu förutsätter för ett ögonblick att Erik har rätt - all nitrat omvandlas till ammonium och pH 8,3. Hur mycket nitrat behövs då för att få den skadliga nivån av ammoniak (0,1 mg/l). Vi utgår från ammonium. Atomvikten för ammonium är (14 + 4*1) är 18. Kvävedelen där är (14/18) 77%. Utgår vi från pH 8,3 så krävs en ammoniumhalt på 100 mg/l i ett filter på en liter för att få 0,1 mg/l ammoniak i 100 liter akvarievatten. Kvävet (eller ammoniumkvävet) är då 77 mg/l. Nitrat har atomvikt (14+3*16) 62 varav (14/62) 22,5% är kväve. För att vid total omvandling få en skadlig nivå av ammoniak i ett 1 liters filter i ett 100 liters akvarium krävs alltså en nitratnivå på 341 mg/l nitrat (77 mg/l som nitratkväve) Motsvarande vid pH 8 är 579 mg/l nitrat som fullständigt omvandlas.

Kan vi lämna disk. om farliga ammoniaknivåer vid pumpstopp och pH kring 8 nu.

Fortfarande har vi inte fått svar på vilka kalciumföreningar lösta i vatten som är pH höjande. Varför - det finns inga. Kalcium har inget med pH att göra mer än som en följeslagare till pH höjande ämnen som hydroxider, bikarbonater och karbonater.

MVH Lasse

Jag ber om ursäkt för att det än en gång blev en långt inlägg men jag tycker det var nödvändigt.
          Senast redigerad av Lasse; 12 October 2006, 22:04.
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• Erik...
            • May 2006
            • 1459

Ursprungligen postat av Lasse
            Erik - förstår du vad du läser??? - eller skriver? Jag har aldrig förnekat att ammonium produceras anaerobt. Vad jag har protesterat mot är dina utalanden om att en anerob miljö innebär att ammonium bildas från nitrat långt innan svavelväte bildas.

Detta är ingen provokation - det är dålig kunskap. Jag har hävdat, och det gör jag fortfarande att denitrifikation (reducering av nitrat) inte leder till ammonium/ammoniakbildning. Det jag hittade från 2006 gäller ett specialfall som kräver att svavelväte bildas. Detta specialfall kommer inte att hända i ett normal akvariumfilter - se mitt svar till Tropfrog

Tropfrog

Jag tror att dessa uppgifter som jag heller inte kände till direkt är ganska irelevanta för slutna system som akvarier och vattenrening. De förutsätter nitratnivåer samtidigt som det finns svavelväte och denna situation kan komma upp i skiktade sediment ute i naturen. I ett filter (med aktiv genomströmning eller "stopp" i ett) får du inte svavelväte förrän all nitrat är konsumerad så problematiken där är nog nada. Men, som du inser så reser det en liten fråga angående krascher i passiva system såsom saltvatten DBS och Monacko-metoden som just bygger på skiktningar i sedimentet. Detta är dock något som jag inte vill gå in på närmare här. I dessa system finns också en möjlighet att den nyupptäckta anammox-processen (dvs oxidering av ammonium/ammoniak med hjälp av nitrit direkt till N2) kan spela en roll.

Jag vill avsluta hela disk med en liten beräkning.

Vid pH 8 föreligger (vid 25 grader) 5,4 % av ammonium/ammoniak komplexet som ammoniak. Det vill säga ligger nivån på 1 mg/l så är 0,946 mg/l som ammonium (ogiftigt) och 0,056 mg/l som ammoniak. Vid 10 mg/l är 9,46 mg/l ammonium och 0,56 mg/l som ammoniak. Gränsvärde i sjöar (långtidsexponering) är 0,025 mg/l och vid akutexponering kan vissa fiskarter bli skadade vid ca 0,1 mg/l ammoniak (motsvarar ca 1,7 mg/l ammonium vid pH 8) Detta gäller alltså i vattnet. Ponera då att vi har ett filter med 1 liters volym som innehåller 1,7 mg ammonium/ammoniak vid pH 8. Förutsätt också att akvarievolymen är 100 liter - detta innebär att om det filtret skulle gå igång så skulle hela akvariet få en koncentration på 0,017 mg/l ammonium/ammoniak som vid pH 8 ger 0,000952 mg/l farligt ammoniak! För att få en akutskadlig koncentration behövs då en total ammonium/ammoniak konc i filtret på 170 mg/l ammonium/ammoniak vid pH 8. Vid pH 8,3 krävs ca 100 mg/l ammonium/ammoniak i ett 1 liters filter för att få skadliga nivåer ammoniak i ett 100 liters akvarium. (detta på grund av att ammoniakprocenten vid 8,3 är 10%) Om vi nu förutsätter för ett ögonblick att Erik har rätt - all nitrat omvandlas till ammonium och pH 8,3. Hur mycket nitrat behövs då för att få den skadliga nivån av ammoniak (0,1 mg/l). Vi utgår från ammonium. Atomvikten för ammonium är (14 + 4*1) är 18. Kvävedelen där är (14/18) 77%. Utgår vi från pH 8,3 så krävs en ammoniumhalt på 100 mg/l i ett filter på en liter för att få 0,1 mg/l ammoniak i 100 liter akvarievatten. Kvävet (eller ammoniumkvävet) är då 77 mg/l. Nitrat har atomvikt (14+3*16) 62 varav (14/62) 22,5% är kväve. För att vid total omvandling få en skadlig nivå av ammoniak i ett 1 liters filter i ett 100 liters akvarium krävs alltså en nitratnivå på 341 mg/l nitrat (77 mg/l som nitratkväve) Motsvarande vid pH 8 är 579 mg/l nitrat som fullständigt omvandlas.

Kan vi lämna disk. om farliga ammoniaknivåer vid pumpstopp och pH kring 8 nu.

Fortfarande har vi inte fått svar på vilka kalciumföreningar lösta i vatten som är pH höjande. Varför - det finns inga. Kalcium har inget med pH att göra mer än som en följeslagare till pH höjande ämnen som hydroxider, bikarbonater och karbonater.

MVH Lasse

Jag ber om ursäkt för att det än en gång blev en långt inlägg men jag tycker det var nödvändigt.
            Tidigare kunde du inte erkänna att ammonium/ammoniak kan bildas vid pumphaverier. Eftersom ni har bestämt vad som är sant i hela tråden oavsett om det har varit era trovärdiga källor eller vilda gissningar som ni spikat som absoluta sanningar blev jag ju tvungen att lura dig att erkänna att ammonium/ammoniak uppstår vid anaeroba förhållanden, tyvärr tog du dig rätten att ogiltiförklara ditt eget nästan direkt, genom att bara hänvisa nitrat som enda möjlig kvävekälla till ammoniumproduktion. Den ibland ganska omfattande "kväve-reserven" som finns i "fast form" i ett skitigt filter kan plötsligt plötsligt inte avge ammonium/ammoniak vid anaerob nedbrytning? Var det för att jag lurade dig att erkänna företeelsen? Inget jag säger är sant/relevant, inget du säger är sant en stund senare om det gynnar min ståndpunkt, det blir ju svårt att diskutera med någon som sätter upp väldigt vinklade regler för diskussionen för att det ska passa hans ståndpunkt.

Jag har ingenstans påstått att all nitrat omvandlas till ammoniak, det är du som läser in syftningsfel.

Kommentar

• Lasse
              • October 2002
              • 1965

Erik
              Visa det citat där jag hävdat att inget ammonium bildas vid anaerob nedbrytning via ammoniumfiering från bakterier. Du har inte en enda gång nämnt denna väg innan jag gick igenom den i ett av mina inlägg - du har bara nämt.
              grundläggande fakta som att att det blir en nitratreducerande process i anaeroba miljöer, nitrat blir till nitrit och ammonium/ammoniak och kvävgas, Ni tjatar om svavelväte, men på ett tidigare stadium uppstår bland annat ammoniak, om man har högt pH.

Skall jag göra en kvävebalans på det organiska kvävet också? - den delen är så förb. liten i samband med ett pumpstopp innan svavelväte bildas att den knappt går att beräkna. Levande material innehåller ca 2,5 % kväve. För att få 100 mg/l ammonium i filtret så måste bakterierna fullständigt bryta ner och mineralisera 4 gram levande material och inte bygga in något kväve i ny bakteriebiomassa överhuvudtaget. Och detta i ett skitigt filter där svavelväte bildas snabbt. Den anaeroba nedbrytningsprocessen och mineraliseringen är effektiv men väldigt tidskrävande. En aerob nedbrytning med riklig tillgång på syre går 100 till 1000 tals gånger snabbare än en anaerob nedbrytning av samma mängd organiska material. I ett normalt akvarium är heller inte tillgången på organiskt kol så stor att tillväxttakten (och därmed nedbrytnings och mineraliseringstakten) blir snabb hos de heterotrofa bakterierna.

Förstår du inte att nedbrytningsbakterierna går från att använda syre som elektonacceptor tilla att använda nitrat och sedan när det är slut (vilket går ganska snabbt) använda sulfat som elektronacceptor. Det är samma bakterier som minreliserar en del av det organiska kvävet till oorganiskt ammonium , den största delen byggs in i ny bakteriebiomassa. Under denna process - innan någon större ammoniumfiering sker, går de över till att använda sulfat som ger svavelväte som restprodukt. Svavelväte är mångdubbelt mer giftigt för vattenlevande organismer än ammonium. Vårat tjöt om svavelväte bygger helt på vetskapen om att giftiga nivåer av det byggs upp mycket snabbare än några farliga ammonium/ammoniak nivåer vid pH kring 8,3.

Återgår till huvudfrågorna som jag kommer att bemöta varje mer inlägg från dig med. Vilka är det kalciumföreningar som är lösta i vattnet samt höjer pH?
              På vilket sätt hindrar bikarbonat kalciumupptaget. Hur fungerar kalciumupptaget från vattnet hos fisk när blodkalciumnivåerna ligger så högt att de motsvarar ca 14 i GH. Hur mycket ammonium producerar de heterotrofa bakterierna per tidsenhet under anaeroba förhållanden?

MVH Lasse

Kommentar

• Erik...
                • May 2006
                • 1459

Erik
                Visa det citat där jag hävdat att inget ammonium bildas vid anaerob nedbrytning via ammoniumfiering från bakterier. Du har inte en enda gång nämnt denna väg innan jag gick igenom den i ett av mina inlägg - du har bara nämt.
                Min påtalan om att ammoniak som uppstår vid pumphaveri inte blir ogiftigt bara för att det också finns svavelväte svarade du med frågetecken.

Återgår till huvudfrågorna som jag kommer att bemöta varje mer inlägg från dig med.
                Ok, jag accepeterar för en här gången, bara just nu, att du får låtsas allsmäktig och helt själv bestämma vad som är huvudfrågorna för oss alla.
                Vilka är det kalciumföreningar som är lösta i vattnet samt höjer pH?
                Det där har vi gått igenom, det var ett syftningsfel av mig, underbart va, ska jag säga det en gång till?
                På vilket sätt hindrar bikarbonat kalciumupptaget.
                Fletolkning av dig. Vad jag syftade på var att det blir svårt att lösa kalciumföreningar i ett vatten med pH8,2 och eftersom kalciumföreningar behövs för en del organismer är det bra om man vet att det finns kalciumföreningar i vattnet. Har man ett extremt mjukt kranvatten i kombination med konsumtion av kalciumföreningar kan det bli jobbigt för dessa organismer.
                Hur fungerar kalciumupptaget från vattnet hos fisk när blodkalciumnivåerna ligger så högt att de motsvarar ca 14 i GH.
                Exakt hur fiskars kalciumupptag direkt ur vatten går till får du fråga någon annan om, jag har läst att fiskar tar upp kalcium från vattnet, jag har angivit källan.
                Hur mycket ammonium producerar de heterotrofa bakterierna per tidsenhet under anaeroba förhållanden?
                Du har teoretiserat fram att de exempel på ammoniak-förgiftningskällor som jag givit var och en för sig inte är skadliga/dödliga eller förmodligen inte är skadliga/dödliga för fiskar, och visst, jag håller med i de flesta enskilda fallen, särskilt om allt annat är tipp topp. Men saker händer sällan enskilt, och kan vi vara överrens om att ammoniak inte är nyttigt för fiskarna, även om det rör sig om bråkdelar av vad som dödar dem. För vi har väl lite högre målsättning än att bara hålla de önskvärda organismerna vid liv för stunden? Och även om du bara har för målsättning att de önskvärda organismerna vid liv för stunden så kan du ju teoretisera om att svavelväte i kombination med ammoniak är giftigare än bara svavelväte, sen kan vi lägga till svår syrebrist.

Kommentar

• Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

Fletolkning av dig. Vad jag syftade på var att det blir svårt att lösa kalciumföreningar i ett vatten med pH8,2 och eftersom kalciumföreningar behövs för en del organismer är det bra om man vet att det finns kalciumföreningar i vattnet. Har man ett extremt mjukt kranvatten i kombination med konsumtion av kalciumföreningar kan det bli jobbigt för dessa organismer.
                  Nu har du fått ta tillbaka allt som du har mer eller mindre idiotförklarat mig och Tropfrog för. Ovanstående stämmer heller inte. Du kan till exempel föra in hur mycket kalciumklorid eller kalciumsulfat som helst, trots att pH är 8,3. Inga som helst svårigheter att lösa. Används inom den s.k. Ballingmetoden inom saltvattensakvaristiken. Nu är det dags du tar tillbaks det också....

MVH Lasse

Kommentar

• Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

Nu har du fått ta tillbaka allt som du har mer eller mindre idiotförklarat mig och Tropfrog för. Ovanstående stämmer heller inte. Du kan till exempel föra in hur mycket kalciumklorid eller kalciumsulfat som helst, trots att pH är 8,3. Inga som helst svårigheter att lösa. Används inom den s.k. Ballingmetoden inom saltvattensakvaristiken. Nu är det dags du tar tillbaks det också....

MVH Lasse

Ha ha där fick du mig allt! Jag formulerade mig klantigt igen, så klantigt att det blev ett direkt sakfel. Jag tänkte på kalkkrossmetoden, att den blir helt verkningslös. Visst självklart har du rätt, man kan lösa andra kalciumföreningar, kalciumsulfat har jag själv inte ens använt, så det tänker jag inte ens uttala mig om, men visst man kan tillsätta fler kemikalier. Självklart Lasse.

När vi är inne på formuleringar;

varför blir din "mikrohinna" på kalksten/kalkkross så pass hermetisk att det kalket slutar att lösa sig?
                    Vad var det för pH-värden du egentligen fick i dina tanganyika-lekkar?
                    Och var de verkligen fulla av kalksten?
                    Varför fungerar kalkkross metoden så ypperligt för mig, jag har använt det många gånger, och använder det nu, helt utan problem.

Kommentar

• Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

Ha ha där fick du mig allt! Jag formulerade mig klantigt igen, så klantigt att det blev ett direkt sakfel. Jag tänkte på kalkkrossmetoden, att den blir helt verkningslös. Visst självklart har du rätt, man kan lösa andra kalciumföreningar, kalciumsulfat har jag själv inte ens använt, så det tänker jag inte ens uttala mig om, men visst man kan tillsätta fler kemikalier. Självklart Lasse.

När vi är inne på formuleringar;

varför blir din "mikrohinna" på kalksten/kalkkross så pass hermetisk att det kalket slutar att lösa sig?
                      Vad var det för pH-värden du egentligen fick i dina tanganyika-lekkar?
                      Och var de verkligen fulla av kalksten?
                      Varför fungerar kalkkross metoden så ypperligt för mig, jag har använt det många gånger, och använder det nu, helt utan problem.

Det har aldrig slagit dig att det är skillnad på göteborgsvatten (och de flesta andra kommunala vatten) med ingående KH på 2 (varav en del är hydroxidalkanitet) och Uppsalavatten med ingående KH på 14-15? Om det nu är kommunalt Uppsalavatten du har med jag har för mig att du nämnt detta i någon annan tråd.

MVH Lasse

Kommentar

• Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

Det har aldrig slagit dig att det är skillnad på göteborgsvatten (och de flesta andra kommunala vatten) med ingående KH på 2 (varav en del är hydroxidalkanitet) och Uppsalavatten med ingående KH på 14-15? Om det nu är kommunalt Uppsalavatten du har med jag har för mig att du nämnt detta i någon annan tråd.

MVH Lasse

Att det är skillnad på olika kranvatten har jag inte glömt bort, så förvirrad är inte ens jag, men om snäckskalkross kan höja låga pH-värden som uppstår i akvarier som en gång fyllts av uppsalavatten måste det kunna göra samma sak i akvarier som fyllts med göteborgsvatten? Om hydroxidbehandlingen på nått sätt hindrar kalkkrossets förmåga lösa sig i pH-värden som kalkkross normalt sett löser sig i är det något jag har missat, i så fall får jag verkligen be om ursäkt.

Kommentar

• Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

Att det är skillnad på olika kranvatten har jag inte glömt bort, så förvirrad är inte ens jag, men om snäckskalkross kan höja låga pH-värden som uppstår i akvarier som en gång fyllts av uppsalavatten måste det kunna göra samma sak i akvarier som fyllts med göteborgsvatten? Om hydroxidbehandlingen på nått sätt hindrar kalkkrossets förmåga lösa sig i pH-värden som kalkkross normalt sett löser sig i är det något jag har missat, i så fall får jag verkligen be om ursäkt.
                          Att tro att något extra kalcium och karbonat löser sig från kalksten i ett vatten som från början innehåller 14-16 i KH och väldigt mycket kalcium är nog ganska fel. Att du har bra värden vet du ju inte om det beror på att det löses från kalken (calciumkarbonat) eller om det kommit in med vattenbytena - eller hur. I Göteborgsvatten och växjövatten, som jag har stor erfarenhet av, vet jag (och många andra) att kalksten och snäckskalskross kan hjälpa intialt men om det inte ligger i ett filter med mycket bra genomströmmning så blir det med tiden blir helt verkningslöst vad gäller att hålla pH och KH uppe.

MVH Lasse

Kommentar

• Mr B
                            • September 2004
                            • 1310

Jag tror jag ska sälja mina akvarium... Kan jag inte sälja dem, ska jag ge bort dem... Fort. Helst innan de exploderar, och tar livet av alla grannarna, medans jag inte är hemma.

Ni har förvandlat mina syn på mina akvarier till motsvarande kemiska laboratorium (stavning?) som balanserar på gränsen till katastrof.

Nä, mer seriöst. Det är positivt att ni är välinformerade, och noga med att det ska bli rätt, men det här tror jag förfelar sin verkan. Jag tror att den "vanlige" akvaristen blir förvirrad, och nybörjaren avskräckt. I syfte att kontrollera det senare har jag skickat den här tråden till ett par vänner som funderat på akvarium, bara för att se deras reaktion. Jag vet inte riktigt vad man ska göra åt det dock, för man kan inte heller säga "äh, det är inte viktigt att det är fel, det kommer sanolikt aldrig påverka slutresultatet."

Nu ska jag gå o se om jag kan sätta ut mina kar på blocket, eventuellt byta till mig en tv, så jag kan använda min Amiga istället... Ha en trevlig kväll.
                            B!

Edit
                            I Göteborgsvatten och växjövatten, som jag har stor erfarenhet av, vet jag (och många andra) att kalksten och snäckskalskross kan hjälpa intialt men om det inte ligger i ett filter med mycket bra genomströmmning så blir det med tiden blir helt verkningslöst vad gäller att hålla pH och KH uppe.
                            Stanna tåget, jag vill av.

Blev vi inte nyligen informerade om att man var tvungen att ha ett väldigt dåligt filter för att få en å pass tjock biologisk film i karet att kalksten i inedningen skulle sluta påverka ph av Erik? Någonstans som det borde bli en heltäckande biologisk film, borde ju vara i filtret, det är ju det man strävar efter.

/Edit
                            Senast redigerad av Mr B; 13 October 2006, 20:18.

Kommentar

• Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8083

Mr B-
                              På några ställen i denna tråd har jag påpekat att vi nu diskuterar saker som har mycket liten relevans för normalakvaristen. Grundfrågan svaras snabbt och effektivt i de 4 första inläggen. Resten är interesant kuriosa för den som vill lära mer om akvarium. Den senare diskussionen om amonifiering från nitrat är troligtvis inte överhuvudtaget relevant i sötvattensakvarium.

Om inte grundfrågan svarats tillräckligt så tar vi det igen: Det finns två sätt att höja ph. Det ena är kalksten i karet som höjer till drygt 7, för att det skall funka på lång sikt krävs att man skrubbar materialet med jämna mellanrum. Det andra är bikarbonat som höjer ph till ca 8, inga nackdelar med denna metod har kunnat föras till bevisning i denna tråden. Ingen av metoderna bör inledas utan att först göra ett stort vattenbyte.

Lasse, jag upphör aldrig att imponeras av din grundlighet. Jag behöver bara luta mig tillbaka och fira fredagkväll med en underbar diskussion. Även om inte alla uppskattar denna tråden så har den förgyllt många kvällar för mig och tvingat mig att öppna många böcker som inte varit öppnade på ett tag. Repetition är kunskapens moder. För det vill jag tacka både dig Lasse och Erik. Tack bägge två!!

Synd att det finns så himla många språkliga fel i tråden. Det är inte lätt att läsa den då varje försök att förstå vad andra parten menar leder till att det är språkfel och syftningsfel. Om alla hade varit lika språkligt korekta som Lasse hade denna tråden kanske aldrig behövt bli så lång?
                              MVH
                              Magnus
                              Senast redigerad av Tropfrog; 13 October 2006, 21:18.
                              min zoon

Kommentar

• Mr B
                                • September 2004
                                • 1310

Jag vill passa på och klargöra, jag läste hela tråden, för att den intresserade mig. Inte fastnade mycket, men ny kan jag låta intelligent bland vännerna när jag kläcker ur mig nånting (grymt felaktigt) om akvariefilter, i samband med elavbrott.

Nä, riktigt så illa är det inte, vad jag menade är att det lätt blir väldigt avancerat, och även om det bara är avlägset perferit kan det verka avskräckande på nyfikna. Jag, som var dum nog att läsa hela tråden för att jag var intresserad fick massor av nytt vetande sköljt över mig, varav det mesta antagligen inte fastna, och ännu mer aldrig kommer till nytta, men intressant var det i alla fall. Hur den påverkar nyfikna vet jag inte än, men jag kan antagligen ha en kommentar om det i morn. Oavsett hur det påverkar nyfikna, måste diskutioner av det här slaget uppmuntras, annars lär man sig ju aldrig det här.

B!

Kommentar

Arbetssätt...