Hur höja PH-värdet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

Hur höja PH-värdet?

Mina platysar kliar sig - litegranna! Inte mycket så att det liksom "stör" eller verkar sjukligt, utan endast någon enstaka gång ibland. Inga andra symptom - de mår hur bra somhelst. Inge nitrit eller andra konstigheter - vattenvärdena är bra!
    De liksom bara studsar till på något blad emellanåt.

Jag börjar fundera på om det kan bero på att jag har för "mjukt vatten"
    I artbeskrivningen står det att PH 7-8 är optimalt för Platys.
    Jag har ett värde på c.a 6,2....

Bör jag försöka höja - eller låta bli?
    Och går det att is.f höja på något "snällt" vis - d.v.s utan diverse kemikalier?
    Senast redigerad av Healena; 23 September 2006, 10:56.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Vid så lågt ph är vattnet mycket ostabilt och ingen nitrificering förekommer. Detta innebär att ofarligt amonium accumuleras. Vid ev ph höjning övergår ofarligt amonium tilll mycket giftig amoniak. Du är altså tvungen att höja ph, men en höjning kan leda till att dina fiskar dör. Därför skall man alltid göra ett stort vattenbyte innan man går in och höjer ph.

Innan du ger dig in på några åtgärder överhuvudtaget så är det viktigt att du kontrolerar ditt test, många hobbytest är skrämmande dåliga. Mät ditt kranvatten...Vad har det för ph? Ring din lokala vattenleverantör och fråga vad utvattnet har för ph. Om du har komunalt kranvatten så visar ditt test garanterat fel.

Med ovan i åtanke kan du börja att fundera över vilken metod som passar dig bäst. Bra att veta är att det är omöjligt att höja ph utan kemikalier. Ph är nämligen ett värde som påverkas av....Ja, just det, vattnets inehåll av olika kemikalier.

Metod1: Om du lägger i kalkhaltigt material i karet så höjs ph sakta och stabiliseras till ca 7,2. Med tiden växer det på en biofilm som omöjliggör kontakt mellan det kalkhaltiga materialet och vattnet. För att denna metod skall vara effektiv krävs således kraftig skrubbning av materialet med jämna mellanrum.

Metod 2: Tillsätt bikarbonat vid varje vattenbyte. Denna metoden stabiliserar ph runt 8 och håller det där. Med tanke på dina fiskars ursprung så tycker jag att denna metoden är att föredra. Bikarbonat kan inte överdoseras och är inte på något sätt farligt för fiskarna. Eftersom den buffrar vid ett bra värde behöver man inte använda tester.
    MVH
    Magnus

PS: Dina fiskar kommer från hårda vatten med höga halter av salter. Om de kliar gälarna kan liite salt i vattnet hjälpa.DS
    min zoon

Kommentar

• jesper_b
      • June 2006
      • 1201

Jag använder bikarbonat och har ständigt ett ph på 7,2... är det bra??
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

Kommentar

• Tropfrog
        • October 2002
        • 8083

Japp!
        MVH
        Magnus
        min zoon

Kommentar

• Healena
          • May 2006
          • 1440

Enligt seras mätsticka, har jag PH någonstans mellan 6.2 - 6.8..

Ska fundera på hur jag ska göra.
          Om jag skulle välja metod 1 - vadförslags "material" rekommenderas?
          Eller metod 2 - Hur mycket bikarbonat ska man använda (62-liters), och hur ofta? Vid varje vattenbyte?

Salt har jag i vattnet eftersom jag för ett tag sedan hade nå'nslags sjukdomsvända (bra nu!).

- Så det KAN alltså vara därför de liksom "kliar" sig lite? För lågt PH?
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

• spazm
            • August 2006
            • 315

Jag använde seras test stickor tidigare, låg då på ett stabilt ph på 6,8 vilket jag tyckte var OK för mina dvärgciklider. Stickorna tog slut och jag införskaffade mig ett dropp test i stället (också ifrån sera) När jag kom hem o testa med det så var plötsligt mitt ph 7,8.. Asså 1,0 över mätstickans resultat. Sökte lite här på zoopet och konstaterade att det tyvärr inte riktigt går att lita på de där test stickorna! Prova köpa ett annat ph test o se innan du börjar ändra på ph't!
            Ad nocendum potenses sumus

Kommentar

• Tropfrog
              • October 2002
              • 8083

Enligt seras mätsticka, har jag PH någonstans mellan 6.2 - 6.8..
              Gör inget förrän du har testat med någon mer pålitlig mätmetod.

Om jag skulle välja metod 1 - vadförslags "material" rekommenderas?
              Kalksten, snäckskal, korallkross, faxekalk, trädgårdskalk OSV. Alla kalkhaltiga material går, ju porösare desto effektivare.

Eller metod 2 - Hur mycket bikarbonat ska man använda (62-liters), och hur ofta? Vid varje vattenbyte?
              Läs mitt tidigare inlägg. Bikarbonat kan inte överdoseras. En matsked vid varje vattenbyte lär räcka gott.

- Så det KAN alltså vara därför de liksom "kliar" sig lite? För lågt PH?
              Det KAN i vilket fall inte uteslutas som delförklaring.
              MVH
              Magnus
              min zoon

Kommentar

• Healena
                • May 2006
                • 1440

Tack så JÄTTEMYCKET för alla svar!

Jag tror jag helt enkelt avvaktar. Jag menar:
                - Fiskarna mår ju BRA..förutom det lilla kliandet som varken verkar störa DEM eller någon annan. Jag menar - någon enstaka fisk som nå'n gång om dagen studsar till på ett blomblad...det borde väl knappast kunna anses som sjukligt bete'ende...?

Och jag vet inte om mätresultatet är helt tillförlitligt...

Tror mer på att hålla koll på fiskarnas allmäntillstånd - än att stirra sig blind på mätresultat

Kommentar

• Healena
                  • May 2006
                  • 1440

Har jag fattat det rätt:
                  - Om alla värden ÄR bra, så gör inte bikarbonaten någon nytta?
                  Man kan alltså inte få FÖR HÖGT PH, genom att tillsätta det??

Jag testar att tillsätta det i platynas akvarium. Ia.f värt att testa om det lilla klieriet försvinner av det om det nu ia.f inte är någe farligt för fiskarna. Gjort delvattenbyte, och för säkerhets skull tillsatt lite Toxivec. Brukar inte göra det annars..men nu tänkte jag på detdär ni skrev om ammonium - ammoniak.
                  Senast redigerad av Healena; 28 September 2006, 13:35.

Kommentar

• Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

Ett pH på drygt 8 är ingen drömvärld för asiaterna och malarna, alltså de dör säkert inte av det, men det är för högt för optimal trivsel. Bio-filmen som Tropfrog pratar om blir knappast hermetisk, även om det kanske kan bromsa bra, kalksten eller kalkgrus tycker jag absolut skulle vara att föredra.

Kommentar

• Hiena
                      • September 2006
                      • 41

kalcium kanske men det blir avlagringar på glaset!

Kommentar

• Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8083

Kalcium höjer inte ph.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

Kommentar

• Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

Ursprungligen postat av Tropfrog
                          Kalcium höjer inte ph.
                          MVH
                          Magnus
                          Menar du att inte kalk höjer pH om det är lågt?
                          http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Healena
                            • May 2006
                            • 1440

Den enda i akvariet som ev. skulle "ta skada", är clownplecon..
                            Kampfirren ska ju klara PH upp till 8. "Clownen" vill tydligen högst ha 7,5...

Jag testar Bikarbonat - det må bära eller brista

Kommentar

• Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

Jag tycker man ska ta lite bikarbonat om man har lågt pH och sedan testa så inte pH höjs för fort, kan vara känsligt för många arter.
                              http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

Arbetssätt...