Hur höja PH-värdet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Om vi ska vara riktigt petiga så är det väl bara kalciumhydroxid som är en kalciumförening vars mängd ingår i pH mätandet, att kalk löser i vatten har andra pH höjande funktioner.
    Kalciumhydroxid förekommer inte heller löst i vattnet, det är en ytterst tillfällig förening som inte förekommer i våra akvarium. Ditt påstående om att calsium bildar ph höjande föreningar i akvarium kan vi altså spola??

Angående kalkbegreppsfrågan, Antar att ni hört begreppen kalkfattigt kalkrikt vatten? Det är mycket vanliga uttryck, man syftar oftast inte på att det är dåligt eller gott om kalkstenar i det vattnet
    Visst stämmer det att jag hört begreppet kalkfritt respektive kalkfattigt vatten. Som akvarist tycker jag dock att man bör höja nivån åtminstonde till att kalla det för mjukt respektive hårt vatten. Jag kräver inte av någon att känna till mer än så, men jag vill gärna rätta till felaktigheter när de dyker upp så att de som vill lära mer ges en rimlig schans att göra det utan att förvirras.

Sidospår är ett välkänt sätt att förvirra folk. Vi söker fortfarande bevis för att calsium är ph höjande samt att natriumbikarbonattillsats leder till calsiumbrist hos fiskarna. Detta är påstående som jag inte tycker kan avfärdas med "språkliga detaljer" eller "Om vi ska vara riktigt petiga så...". Var snäll och använd inte ordet vetenskaplig i ett inlägg till om du inte kan backa upp det. Det är ett mycket kraftfullt ord som inte bör missbrukas, det förvirrar bara för de som vill lära mer.

Jag ser i din profil att du bor i uppsala, inte så konstigt att du tror att kalksten skyddar dig mot ph fall. Uppsala vatten + kalksten garanterar att du aldrig får ph fall. Enbart uppsalavatten likaså.

Pust, jag har gett upp den här tråden nu, detta är beyond my limits...
    Gör nog en ny tråd när jag köpt ett KH-test
    Detta är inte kunskap som krävs av den genomsnittliga akvaristen. Men jag tror nog att svaret på dina frågor står att finna i tråden ialafall.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• Erik...
      • May 2006
      • 1459

Ursprungligen postat av Tropfrog
      Kalciumhydroxid förekommer inte heller löst i vattnet, det är en ytterst tillfällig förening som inte förekommer i våra akvarium. Ditt påstående om att calsium bildar ph höjande föreningar i akvarium kan vi altså spola??
      Det var klumpigt uttryckt av mig, det som är intressant i grundfrågan är att upplösning av kalkgrus höjer låga pH-värden.

Visst stämmer det att jag hört begreppet kalkfritt respektive kalkfattigt vatten. Som akvarist tycker jag dock att man bör höja nivån åtminstonde till att kalla det för mjukt respektive hårt vatten. Jag kräver inte av någon att känna till mer än så, men jag vill gärna rätta till felaktigheter när de dyker upp så att de som vill lära mer ges en rimlig schans att göra det utan att förvirras.
      Det är fortfarande inget spåkfel att kalla kalciumföreningar för kalk, och syfta på kalciumet, och strunta vad det är bundet till eftersom det är det brukliga.

Sidospår är ett välkänt sätt att förvirra folk. Vi söker fortfarande bevis för att calsium är ph höjande samt att natriumbikarbonattillsats leder till calsiumbrist hos fiskarna. Detta är påstående som jag inte tycker kan avfärdas med "språkliga detaljer" eller "Om vi ska vara riktigt petiga så...". Var snäll och använd inte ordet vetenskaplig i ett inlägg till om du inte kan backa upp det. Det är ett mycket kraftfullt ord som inte bör missbrukas, det förvirrar bara för de som vill lära mer.
      Att lösa kalciumförenigar i surt vatten eller svagt basiskt ger en pH höjande effekt, det behöver vi inte leta bevis för, det är ett välkänt fenomen.

Jag ser i din profil att du bor i uppsala, inte så konstigt att du tror att kalksten skyddar dig mot ph fall. Uppsala vatten + kalksten garanterar att du aldrig får ph fall. Enbart uppsalavatten likaså.
      Jag får pH-fall i en del av mina akvarier, även om jag byter vatten enligt de vanliga rekommendationerna, men inte i de akvarier jag har tillräckligt med snäckskalskross.

Kommentar

• Tropfrog
        • October 2002
        • 8083

Det var klumpigt uttryckt av mig, det som är intressant i grundfrågan är att upplösning av kalkgrus höjer låga pH-värden.
        Ja, du anser precis som jag att frågeställaren har fått svar på frågan för länge sedan. Den saken är nog avsevärt fler än du och jag överens om. De sista sidorna har däremot närts av felaktiga påståenden och en total ovilja att inse felaktigheterna och lära sig nya grejor för ökad förståelse.

Angående ursprungsfrågan så finns det två metoder, den ena ger ph runt 7, den andra runt 8. Den ena kräver att man skrubbar sten, den andra tillsats av kemikalier. Vilken man väljer är upp till var och en, fiskarna lär inte klaga i något av fallen. Men detta har jag nog redan redovisat minst två gånger i tråden?

Det är fortfarande inget spåkfel att kalla kalciumföreningar för kalk, och syfta på kalciumet, och strunta vad det är bundet till eftersom det är det brukliga.
        Hurvidare det är ett språkfel eller inte vill jag inte gå in på, jag är ingen lingvist. Det var du som tog upp "både ordet "språkligt" och "brukligt". Att kalla kalciumföreningar för kalk är väl oftast rätt, eftersom den absolut vanligaste kalciumföreningen är just kalk. I vattnet finns det dock inget som heter ''kalkhalt", och det är väl vatten vi diskuterar? Calsium är inte ph höjande oavsett vad din lingvist skulle säga, försök att kolla med en kemist istället.

Att lösa kalciumförenigar i surt vatten eller svagt basiskt ger en pH höjande effekt, det behöver vi inte leta bevis för, det är ett välkänt fenomen.
        Inte alla kalciumföreningar höjer ph när de löses i vattnet. Varför...Jo, för att det är karbonater som höjer ph INTE kalcium. Mer rätt skulle vara att säga att lösta karbonatföreningar i vattnet höjer ph.

Sen har vi ju problemet med microhinnan som består av alger och bakterier, detta är också ett välkänt fenomen. Men ändå vägrar du att se att så är fallet.

Jag får pH-fall i en del av mina akvarier, även om jag byter vatten enligt de vanliga rekommendationerna,
        Jag vet inte vad "de vanliga rekomendationerna" är. Men jag antar vattenbyte var 14e dag eller oftare. Med kh 14-16 så misstänker jag mätfel som en klart mer trolig anledning till ph fallet. En så bra buffert förbrukas knappast inom ett par veckor i ett normalbelastat akvarium, ialafall inte så mycket att ph faller till kalklösande nivåer.
        MVH
        Magnus
        min zoon

Kommentar

• solbacka
          • January 2004
          • 3952

Jag funderar i framtiden göra om mitt 100l till snäcklekare-kar och tänkte läsa denna tråd men blev huuu mer förvirrad Jag har lågt ph 6,5 och alkalinitet HCO3 är 35 (den bör vara över 60).kalcium 29, magnesium 2,2. Jag har med andra ord ostabilt mjukt och surt vatten.
          Jag tycker snäcklekare verka häftiga fiskar men det behövs göras något med vattnet då. Tips? Är natriumbikarbonat det bästa?
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

Kommentar

• Erik...
            • May 2006
            • 1459

Ja, du anser precis som jag att frågeställaren har fått svar på frågan för länge sedan. Den saken är nog avsevärt fler än du och jag överens om. De sista sidorna har däremot närts av felaktiga påståenden och en total ovilja att inse felaktigheterna och lära sig nya grejor för ökad förståelse.
            Nu är det du som sysslar med personangrepp igen, det ska alltså vara ditt monopol, eller ska jag börja igen?

Angående ursprungsfrågan så finns det två metoder, den ena ger ph runt 7, den andra runt 8. Den ena kräver att man skrubbar sten, den andra tillsats av kemikalier. Vilken man väljer är upp till var och en, fiskarna lär inte klaga i något av fallen. Men detta har jag nog redan redovisat minst två gånger i tråden?
            Det kräver inte att man skrubbar kalket, om man har tillräcklig yta. Ja, det är upp till var och en, om man behöver höja pH och KH för vanliga fiskar eftersom man har ett extremt mjukt surt vatten finns ju risken att man inte kan hålla växter, och huruvuda alla fiskar mår bra helt utan kalciumföreningar i vattnet har du inte bevisat någonting, du/ni har gissat. Det kanske inte är så att fiskarna behöver "en aktiv jonpump" för att ta upp kalciumföreningar via gälarna, kalcium är ju i sötvatten ofta betydligt vanligare än natrium.

Hurvidare det är ett språkfel eller inte vill jag inte gå in på, jag är ingen lingvist. Det var du som tog upp "både ordet "språkligt" och "brukligt". Att kalla kalciumföreningar för kalk är väl oftast rätt, eftersom den absolut vanligaste kalciumföreningen är just kalk. I vattnet finns det dock inget som heter ''kalkhalt", och det är väl vatten vi diskuterar? Calsium är inte ph höjande oavsett vad din lingvist skulle säga, försök att kolla med en kemist istället.
            Har du för lågt pH och behöver komma upp i ca 7 kan du använda kalkkross, om du använder tillräckligt mycket

Inte alla kalciumföreningar höjer ph när de löses i vattnet. Varför...Jo, för att det är karbonater som höjer ph INTE kalcium. Mer rätt skulle vara att säga att lösta karbonatföreningar i vattnet höjer ph.
            Har du för lågt pH och behöver komma upp i ca 7 kan du använda kalkkross, om du använder tillräckligt mycket
            Sen har vi ju problemet med microhinnan som består av alger och bakterier, detta är också ett välkänt fenomen. Men ändå vägrar du att se att så är fallet.
            Har du för lågt pH och behöver komma upp i ca 7 kan du använda kalkkross, om du använder tillräckligt mycket + mikrohinnan/biofilmen blir minimal vid allt annat än extrem belastnig om biofiltret fungerar som det ska.

Jag vet inte vad "de vanliga rekomendationerna" är. Men jag antar vattenbyte var 14e dag eller oftare. Med kh 14-16 så misstänker jag mätfel som en klart mer trolig anledning till ph fallet. En så bra buffert förbrukas knappast inom ett par veckor i ett normalbelastat akvarium, ialafall inte så mycket att ph faller till kalklösande nivåer.
            Du verkar missta mig för ett klantskalle med en bit handsvettig pH-remsa, jag vet vad som händer, jag har hög konsumtion av kalciumkarbonater i flera av mina akvarier. Trots regelbundna vattenbyten utgörs skillnaden mellan snabbt eroderande snäckskal och helt erosionsfria snäckskal på mina levande snäckor av just tillsats av snäckskalskross.

Ha de!

Kommentar

• Tropfrog
              • October 2002
              • 8083

Ursprungligen postat av solbacka
              Jag funderar i framtiden göra om mitt 100l till snäcklekare-kar och tänkte läsa denna tråd men blev huuu mer förvirrad Jag har lågt ph 6,5 och alkalinitet HCO3 är 35 (den bör vara över 60).kalcium 29, magnesium 2,2. Jag har med andra ord ostabilt mjukt och surt vatten.
              Jag tycker snäcklekare verka häftiga fiskar men det behövs göras något med vattnet då. Tips? Är natriumbikarbonat det bästa?
              Det är inte så konstigt att du blir förvirrad, det förekommer en del felaktigheter i tråden och flera försök att sväva ifrån huvudfrågan.

Det finns två sätt för dig att hålla upp ph´t. Det ena är kalkhaltig material som kan lösa sig till ph strax över 7, det andra är natriumbikarbonattillsats som höjer ph till strax över 8. När man förlitar sig på kalk så kan det bildas en microhinna av alger och bakterier som gör att kalken inte löser sig. Därför är det bra att skrubba rent en eller två stenar vid varje vattenbyte. Oavsett vilket du väljer så är det noga att ta reda på om det förekommer kväve i ditt vatten. Det kan hända att det finns kväve i form av amonium i ett sånt vatten du har. Då måste det elimineras innan du höjer ph, för att amoniakutfällning kan ske.

Lycka till med dina snäcklekare, roligare fisk finns knappt i sötvatten.
              MVH
              Magnus
              min zoon

Kommentar

• Erik...
                • May 2006
                • 1459

Natriumbikarbonat är väldigt effektivt på att höja kh och pH snabbt, vilket är jättebra om det är allt man är ute efter.

Använder du natriumbikarbonat är risken mycket stor att du kommer att få problem att hålla växter, men natriumbikarbonatet ersätter vissa av de funktioner som kalciumkarbonater normalt sett står för, så du får inte alls samma förlust av den lilla mängd kalciumföreningar du har som du skulle fått utan natriumbikarbonat. Man kan ju tillsätta lite kalciumklorid också, det är minst sagt snabbt, men det har ingen praktisk spärr, så man måste vara mer säker på hu rmycket man ska tillsätta.
                Med någon liter snäckskalskross skulle du ganska snart komma upp i pH 7, och KH följer med, sen löser sig det lite långsammare. Efter ett tag räcker det för de flesta domesticerade Tanganyikor, särskilt om du har så pass låg belastning som några snäcklekare innebär, och håller dig till mycket små vattenbyten.

Fast med din beskrivning av ditt vatten får man lätt intrycket att du redan är väl insatt i ämnet.

Kommentar

• Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8083

Man kan ju tillsätta lite kalciumklorid också, det är minst sagt snabbt, men det har ingen praktisk spärr, så man måste vara mer säker på hu rmycket man ska tillsätta.
                  Vad menar du med snabb? Vad kan hända vid överdosering?

Solbacka:

Det finns ingen risk för växterna att tillsätta natriumbikarbonat, de behöver både natrium och bikarbonat.

Om du väljer att använda kalksten så glöm inte att skrubba en del av materialet nogrant vid varje vattenbyte.

Ph och kh i Tanganyikasjön är avsevärt mycket högre än vad du kan nå med upplösning av kalksten. Men dina snäcklekare kommer inte att klaga.
                  MVH
                  Magnus
                  Senast redigerad av Tropfrog; 09 October 2006, 07:02.
                  min zoon

Kommentar

• solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

Till snäcklekarna skulle jag inte ha växter bara finsand och snäckskal inget annat. Jag har för mycket nitrat i vattnet 50-60 något. Nitratkväve 14.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

Kommentar

• solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

Vi har egen grävd brunn så vi testar vattnet varje år för det blir lätt förändringar om det händer något. Fast på dessa 10 åren har det hållt ungefär samma.
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

Kommentar

• albjohn
                        • March 2006
                        • 1179

Jag körde nyligen igång ett 54 l snäcklekarkar med kalksten och fin sand blandat med korallkross, desutom tillsätter jag bikarbonat, kh ligger nu på ca 11 och ph ca 8.

Både fiskar och växter, javaormbunke och hornsärv mår bara bra så inte behöver du vara rädd för bikarbonat.

Ett tips kan ju vara att du blandar en kraftig lösning av bikarbonat och vatten i tex en flaska och pytsar i eftersom och mäter dig fram till lämpligt värde och utifrån det räknar ut hur mycket du behöver tillsätta vid varje vattenbyte.
                        I mitt fall verkar det räcka med ca 2-3 kryddmått per 10 l vid vattenbyte eftersom mitt komunala vatten har ca kh 5 och ph 7,5, det är i och med det säkert ej nödvändigt med bikarbonat men jag tillsätter det i alla fall inte minst för att lära mig hur det fungerar.

Obs byt vatten före du börjar pytsa i eller gör det före fiskarna kommer.
                        Mvh Leif

Kommentar

• Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8083

Till snäcklekarna skulle jag inte ha växter bara finsand och snäckskal inget annat. Jag har för mycket nitrat i vattnet 50-60 något. Nitratkväve 14.
                          Nitratvärdet är inte på något sätt alarmerande, men jag skulle nog rekomendera att plantera några växter i karet. Plantera dem i krukor med grova stenar ovanpå så att snäckisarna inte kommer åt att gräva upp dem. Med en sådan lösning skulle varje vattenbyte innebära mer nitrat i vattnet, altså bör man göra endast små vattenbyten.

Du har inte funderat på växtakvarium?
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

Kommentar

• solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

Jag har växter i mitt 100l nu som växer på bra. Fast jag slarvat med övriga näringsämnen. Vilket gör växterna lite ljusa. Bifogar också bild på mitt gamla 375 som är sålt, bilden är dålig men man ser att det är fullt med växter, en enda ihoptrasslad gröt. Jag körde där med Pelle och Miriam + extra av något kommer ej ihåg nu. Mitt nya skalare akvarium ska vara växtakvarie 275l, det är helt nyplanterat och jag ska få balans där innan jag börjar göda. Även hos diskusarna 350l ska jag ha växter men de har varit lite krassliga så jag vågar inte göda där ännu.
                            Därför skulle jag vilja senare ha något nytt i mitt 100l, helt annorlunda.

Stackars silverhajar och övriga fiskar i mitt 375l höll på att få en ljuschock när jag rensade bort alla växter
                            Bifogade filer
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

Kommentar

• Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8083

Grymt vatten för växtakvarium, inte annat än att man är lite avundsjuk.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

Kommentar

• Erik...
                                • May 2006
                                • 1459

Lasse och Magnus, nu slog det mig, efter att ha läst era inlägg står det klart att ni inte känner till så grundläggande fakta som att att det blir en nitratreducerande process i anaeroba miljöer, nitrat blir till nitrit och ammonium/ammoniak och kvävgas, Ni tjatar om svavelväte, men på ett tidigare stadium uppstår bland annat ammoniak, om man har högt pH. Inte konstigt att ni inte fattar att det är en så stor onödig risk att ha ett onödigt högt pH.

Ha de!

Kommentar

Arbetssätt...