Om vi ska vara riktigt petiga så är det väl bara kalciumhydroxid som är en kalciumförening vars mängd ingår i pH mätandet, att kalk löser i vatten har andra pH höjande funktioner.
Angående kalkbegreppsfrågan, Antar att ni hört begreppen kalkfattigt kalkrikt vatten? Det är mycket vanliga uttryck, man syftar oftast inte på att det är dåligt eller gott om kalkstenar i det vattnet
Sidospår är ett välkänt sätt att förvirra folk. Vi söker fortfarande bevis för att calsium är ph höjande samt att natriumbikarbonattillsats leder till calsiumbrist hos fiskarna. Detta är påstående som jag inte tycker kan avfärdas med "språkliga detaljer" eller "Om vi ska vara riktigt petiga så...". Var snäll och använd inte ordet vetenskaplig i ett inlägg till om du inte kan backa upp det. Det är ett mycket kraftfullt ord som inte bör missbrukas, det förvirrar bara för de som vill lära mer.
Jag ser i din profil att du bor i uppsala, inte så konstigt att du tror att kalksten skyddar dig mot ph fall. Uppsala vatten + kalksten garanterar att du aldrig får ph fall. Enbart uppsalavatten likaså.
Pust, jag har gett upp den här tråden nu, detta är beyond my limits...
Gör nog en ny tråd när jag köpt ett KH-test
Gör nog en ny tråd när jag köpt ett KH-test
MVH
Magnus
Kommentar