Vilka tester bör man ha hemma.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jokis
    • March 2006
    • 17

    Vilka tester bör man ha hemma.

    Hej!

    Jag har läst här på Zoopet om vilka tester som rekommenderas, måste säga på en gång att det är otroligt bra sida. Så glad i hågen, så gick jag till min Zoo butik här på orten (köper ej gärna fiskar där). Men annars går det väl att handla där, men efter detta..svar jag fick idag. Ja då åker jag de 5 mil till nästa zoo.

    Jag gick dit och köpa bla.dessa tester, JBL dropptest för Nitrit. Fick till svar, att det hade han inte hemma, för de funka inte här uppe. VA??? vadå funka inte. Man funderar vart man bor?? På månen? Nä.. närmare bestämt i hälsingland. Hade heller inte Nutrafins nitrittest .

    Det som fanns var Sera Nitrit och Sera Ammonium. Det var två viktiga test sa Zoo gubben. Någon ph-test hade han inte hemma. Han hade däremot stickor, som han rekommendera. Men jag sa att det har jag redan, och i för sig så visa väl det bra värden på vattnet. Men efter jag har läst här på Zoopet att man inta kan lita på dem, så villa jag ha dropptest. Sa att jag inte lite på dem, då fråga han varför och undra om det var gamla jag hade. Dem kunde man gått och väl använda tyckte han, men visst han kunde ta hem ett paket, som innehöll alla tester. Det gick på över 600 kr. Men eftersom jag fick sådan svar, så lugnar jag mig, tills jag får åka iväg till något annat Zoo. De verkar veta vad de snackar om (tror jag).

    Men jag vill höra med er också vad ni reko. för märken och vilka test jag behöver ha hemma. Så jag inte springer iväg och köper något test jag inte behöver ha tex...

    Och ni som bor i Gävleborgslän. Har ni något Zoo som ni kan rekommendera, som kan akvarium och fiskar. Och även har bra fiskar och växter. Så man slipper känna som man spelar på lotto varje gång man köper en fisk. Ni förstår säkert vad jag menar.

    Tack på förhand!!

    "En vacker sång sopar dammet från hjärtat"
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    Nitrit o PH eventulet Kh

    nitrat mäter ja inte inte heller gh eller amonium
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • Jokis
      • March 2006
      • 17

      #3
      Måste fråga, men det är så man lär sig på . Vad är Kh?

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        JBL var länge betraktat som ett udda fabrikat och är väl mest känt av besökarna på Zoopet.

        Vill du veta hurdant vatten du har bör du ha pH, gH, KH, NH3 Nh4, NO2, No3, PO4, Fe, Cu, Ca, Cl, CO2, Mg, O2, då vet du vilket vatten du har.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Det där var väl lite onödigt som svar till en som undrar vad man i första hand bör ha hemma?!

          KH = vattnets alkanitet eller buffringsförmåga. Lågt KH kan leda till snabba pH förändringar
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Jag har alla utom Mg, Fe, Po4, som inte behövs då jag inte har växter.
            I ett nystartat akvarium med kranvatten som vanligen har ett pH på 8-8,5 behöver man NH3 NH4 då risken för ammoniakförgiftning är stor de första 10 dagarna.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • jagtep
              • March 2006
              • 50

              #7
              Kör med Sera´s produkter, dom är enkla att använda, har en låg felmarginal och är dryga (=billiga att använda). Däremot använder jag gärna Åleds Ph-test av samma anledningar som jag använde till sera..
              JBL tyckte inte jag om använda men smaken är ju som baken..:-)
              Dom testerna som man behöver (tycker jag) är Ph, No2 och eventuellt Kh. Men det beror ju naturligtvis på var man bor och hur vattnet är där. I dom flesta djurbutiker (i gbg) kan man lämna in ett litet vattenprov (kostar ibland någon tia) och få svar på dom vanligaste vattenvärdena (typ Ph, nitrit osv.) ser man då att något är fel kan man köpa det testet..

              Kommentar

              • svempa69
                • March 2006
                • 88

                #8
                Jag är relativ nybörjare och kan varmt rekommendera Nutrafins Test Kit (basvärde) Där är allt i det paketet (utom laboratorierock o gynekologhandskar ;-)).
                199 kronor kostade det. Att du inte provar handla på nätet istället??

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Jag har alla utom Mg, Fe, Po4, som inte behövs då jag inte har växter.
                  I ett nystartat akvarium med kranvatten som vanligen har ett pH på 8-8,5 behöver man NH3 NH4 då risken för ammoniakförgiftning är stor de första 10 dagarna.
                  Tycker synd om din plånbok Kramfors. Se till att förebygga problemen (engångskostnad) istället för att leta och korigera felaktigheter. En och annan krona lär du spara iaf.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Jag bukar testa vattnet åt de som är dumsnåla när deras fiskar blivit sjuka eller dött.
                    Har man ett värde fel tex något lågt pH så är det inte direkt farligt för fisken,
                    men när flera värden är något fel gör att sammantaget blir fiskar sjuka och dör tillsynes utan orsak, då behövs tester.

                    Jag kan inte förstå hur man kan förebygga problemen om man inte vet orsaken till dem.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      Vill du veta hurdant vatten du har bör du ha pH, gH, KH, NH3 Nh4, NO2, No3, PO4, Fe, Cu, Ca, Cl, CO2, Mg, O2, då vet du vilket vatten du har.
                      låter....dyrt

                      sitter med ph och nitrit själv men kommer bli några till när nästa akvarium startas upp.

                      föredrar jbl, drygast billigast och är relativt lättlästa oc har bra rykte.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        Jag kan inte förstå hur man kan förebygga problemen om man inte vet orsaken till dem.
                        Ta O2 t.ex.
                        Istället för att ha dålig ytcirkulation och mäta syrehalten för att sedan se att man har för dålig syresättning, så kan man ju se till att ha bra ytrörelse från början och slippa oroa sig.
                        För NO2, NH3 och NH4 så kan man ju se till att ha ett ordentligt filter och inte övermata, starta upp försiktigt osv så slipper du oroa dig där också.
                        NO3, byt vatten. Osv osv.

                        Därmed inte sagt att man aldrig har nytta av tester. Som "Nybörjare" kan man gott ha koll på NO2 (NH3 och NH4 i all ära men inte mycket kommunvatten har ett pH på över 8 när det väl är framme i kranen, eller kanske mer korrekt behåller ett pH över 8 efter en tid i karet. Undantag finns).
                        Har man inte något preparat som fiddlar med pH, tex torv, kalkhaltigt grus mm mm så kommer inte pH att ändra sig speciellt heller. Visst är KH lågt så kan det snabbt bli förändringar, men dom sker inte "av dig själva" utan något som påverkar pH måste till först, men ok pH och KH kan vara bra att ha koll på, men jag skulle säga att det kan man kolla hos zoohandlarn några gånger i början för att få en uppfattning om något händer.

                        Jag vill påstå att det största problemet för "nybörjare" är att man har aldeles för mycket fisk för tidigt och ett underdimensionerat filter. Lägg där till övermatning så blir det knappast bättre.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Man kan ha bra ytcirkurlation och ändå ha syrebrist i vattnet pga. mycket koldioxid.
                          Det är många som har Malawi som buffrar sitt vatten till över pH 8, ett ammoniumvärde på 0,5 mg/l vid pH 8 är skadligt i längden.
                          Men vill ni råda nybörjare att inte veta vilket vatten de ha så ok.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av heeke
                            Det där var väl lite onödigt som svar till en som undrar vad man i första hand bör ha hemma?!
                            Testerna har väl inte så lång hållbarhet så lämpligt svar borde vara: "Bara dom man för tillfället behöver"
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Du får inte mycket koldioxid vid kraftig ytrörelse, samt att syre och koldioxid konkurerar inte med varandra om "utrymmet". Koldioxidförgiftning och syrebrist är två olika saker, fråga mig som personligen varit med om båda sakerna.
                              Visst finns det många som buffrar sitt vatten för malawi då är det en annan sak, helt klart.
                              Som sagt jag pratar inte när man börjar fiddla med en massa grejjer då kan tester naturligtvis vara till nytta.
                              Det jag menar är en "nybörjare" som gladeligen tappar upp kranvatten i sin balja och är "nöjd" med det.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...