co2 löslighet i vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • >>13<<
    • September 2005
    • 16

    co2 löslighet i vatten

    Jag såg på AGA's hemsida att Co2's löslighet i vatten är 2000 mg/l, är det någon häromkring
    som månne vet vad detta motsvarar i ppm?

    Ytterligare undrar jag var den letala dosen upplöst co2 ligger på för fisk, generellt sett?

    Samt var det letala ph't för fisk ligger?

    Tack o adjö..
    --------------------------------------------------------------------
    ivyMiKe
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ja, om vi säger att 1 liter vatten väger exakt 1 kg (vilket är bra nära sanningen) så motsvarar dina 2000 mg/l just 2000 ppm...

    Fiskarna får respirationsproblem från ca 30 ppm, men de kan (om du har tur) kortvarigt överleva doser på flera hundra ppm...
    Senast redigerad av petnym; 26 October 2005, 07:12.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • >>13<<
      • September 2005
      • 16

      #3
      okej ... säg mej då. Ponera att jag tillsätter 4 bubblor per sekund till ett kar på 200 liter med KH 4. Om jag då höjer KH med låt säga Bikarbonat till 7 KH, blir det en annat mättnadsgrad med CO2 i det hårdare vattnet?? Jag vet att PH värdet kommer vara annorlunda men frågan gäller om mängden CO2 tillgängligt för växterna förändras om man höjer KH värdet men bibehåller samma bubbeltakt?
      Jag har sett någonstans att högre KH skulle betyda att man måste göra av med mer CO2?
      Alltså kh värdets påverkan på CO2's löslighet i vatten.
      Senast redigerad av >>13<<; 26 October 2005, 11:55.
      --------------------------------------------------------------------
      ivyMiKe

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Mängden CO2 vid bibehållen bubbeltakt är den samma.
        Det du sett om högt KH och mer CO2 är antagligen att det går åt mer CO2 att sänka pH till ett visst värde än om KH hae varit lägre KH.
        Detta är anledningen till att CO2-tabellen inte fungerar om man micklar med KH
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • >>13<<
          • September 2005
          • 16

          #5
          Okej gissade att det förhöll sig så. Så hur skall man gå till väga om man vill ha upp KH lite för att undvika PH dip, om jag tillsätter bikarbonat kan jag ej använda mej av CO2 tabellen sen då för att utläsa konc. ac CO2 i vattnet? Eller kan jag börja med fräsh start med stort VB och sen buffra upp KH till önskad mängd och sen tillsätta CO2 och köra efter tabellen?
          --------------------------------------------------------------------
          ivyMiKe

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Tabellen funkar inte om du kör bikarbonat.
            Däremot ska det gå att göra ett "utandningsprov" i en litenmängd akvarievatten.
            CO2 i utandnigsluften ger ca 30 ell 60ppm CO2 (uppgifterna går i sär)
            Man gör ett pH test och kollar vilket utslag det ger, detta pH värde ska man sedan försöka uppnå för optimal CO2 halt (ca 30ppm)

            Sök på "Krause" i forumet.
            Ex denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthre...ghlight=krause
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • >>13<<
              • September 2005
              • 16

              #7
              tack för hjälpen
              läste lite på hjortgatans om kolsyresystemet, det klargjorde en del. Hade inte koll på att CO2 var naturligt förekommande till viss grad ständigt i vattnet som jag fattade det. Men säg mej, vet du hur det funkar med KH bufferten, förbrukas denna då i.o.m att man fortsätter tillsätta CO2 som bildar kolsyra till viss del?
              Alltså kommer KH bufferten sjunka om man ständigt tillsatte CO2 utan att göra vattenbyte eller tillsatte bufferthöjande preparat?
              --------------------------------------------------------------------
              ivyMiKe

              Kommentar

              Arbetssätt...