Oljehinna på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tzerra
    • July 2005
    • 84

    Oljehinna på ytan

    När man tittar upp på ytan underifrån så ser det ut som att det är en oljehinna på ytan? Är det farligt? Vad ska man göra åt de?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Tzerra
    När man tittar upp på ytan underifrån så ser det ut som att det är en oljehinna på ytan? Är det farligt? Vad ska man göra åt de?
    Hinnan minskar utbytet av syre med luften så man kan råka ut för syrebrist i vattnet på grund av hinnan. Hinnan brukar gå bort om man riktar utblåset från en pump eller ett filter mot ytan.
    Senast redigerad av petnym; 23 August 2005, 15:25.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Oljehinna på vattnet är en biofilm som består av fetter från nedbrutet organiskt material.
      Ett sätt att undvika hinnan är att effektivt rengöra botten från organiskt material och mata lite mindre.
      Plecostomus eller gibbiceps håller också botten ganska ren.
      Suga upp hinnan med hjälp av tidningspapper tycks också fungera.
      Att rikta utblåsen uppåt är bara kosmetisk, det organisk materialet är ändå kvar.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Att rikta utblåsen uppåt är bara kosmetisk, det organisk materialet är ändå kvar.
        Ja, fast inte på ytan... :-)
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Dagge
          • December 2004
          • 188

          #5
          Jag har 3st Black Mollys som äter av hinnan. Hade 2 st innan, men de hann knappt med att äta. 3 st håller jämn fart för mig i mitt 240l.
          Dagge
          Ampblog

          Kommentar

          Arbetssätt...