Praktiska tips vid vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hj22az
    • June 2005
    • 4

    Praktiska tips vid vattenbyte?

    Hejsan!
    Är det någon som har några bra tips hur man sköter sina vattenbyten på enklaste sätt?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av hj22az
    Hejsan!
    Är det någon som har några bra tips hur man sköter sina vattenbyten på enklaste sätt?
    ...Med en grov slang till närmsta badrum.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Gimbo
      • January 2005
      • 2734

      #3
      När du fyller på vatten igen så kopplar du slangen direkt på kramen med koppling. Använd en trädgårdsslang. Fast har för mig att jag läst någon stans att en del slangar kan innehålla nått skdligt. Kommer inte ihåg vad, men det är något i "skallen" som säger att det är något jag hört
      Någon som vet?

      Sätt en "hävertblåsa" på slangen så behöver du inte suga för att få häverteffekt. Eller varför inte köpa en eldriven pump på Biltema för ett par hundringar
      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

      Kommentar

      • jarinen
        • February 2003
        • 801

        #4
        Skaffa ett insugsrör till ett ytterfilter av lämplig grovlek, sätt fast en grov slang på insugsröret, nu har du en smidig lösning till akvarieänden, ingen risk att den far eller trillar av eller så. Skaffa snabbkopplingar till badrumsänden, både slang och kran ska ha ett smidigt snabbkopplingslösning.

        När du sedan drar igång en tömning, häng i akvarieänden och koppla på vattnet, fyll slangen fram till karet och koppla sedan av snabbkopplingen i badrummet och så hoppar det igång utan att suga eller nåt. När det är färdigtömt, koppla på vattnet och fyll.

        Smidigt smidigare smidigast ! ; )


        Mvh Jari

        Kommentar

        • Bucket
          • February 2004
          • 1020

          #5
          sticker fort som f*n till "hardware" affären
          jävla massa akvarium!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            Personligen plaskar jag nytt vatten i vasken i köket, fyller hon, tempererar osv, och låter kranen rinna, sen låter jag ytterfilter pumpen suga vatten ur hon, detta pga växlande klorhalt i vattnet. vissa dagar stinker köket klor efteråt, vissa dagar kunde jag tankat rakt ner i akvariet... Har helt enkelt inte plats att krana upp fatvis med vatten, och det här funkar minst lika smidigt... ända nakdelen kan väll vara att svagt klorerat vatten cirkulerar genom den ena av mina 2 pumpar på sin väg till akvariet. för att skona bakterie floran fyller jag därför genom de båda pumparna var annan gång, så att säga...

            Har funkat bra än så länge.
            B!

            Kommentar

            Arbetssätt...