Grönt Vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Grönt Vatten

    Hej

    För det första vet jag att det finns andra diskussionsämnen som också handlar om grönt vatten men jag har tyvärr inte kunnat få någon hjälp av dessa...

    Mitt vatten har börjat bli allt grumligare och grönare under de senaste dagarna och jag vet inte varför. De enda jag har gjort är;

    1) Vattenbyte.

    2) Anslutit en CO2 burk till karet.

    3) Rengjort min Eheim-Classic pump och lagt till aktivt kol, ehfimech och substrat i den.

    Jag skulle verkligen vara tacksam om någon visste lösningen till mitt problem, det här gröna vattnet är verkligen gräsligt (som tur verkar inte fiskarna ta skada av det).
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Läste nyligen att "snap descisions" (snabba beslut) oftast var dom riktiga.
    Här är min "gut feeling" om detta - algblomningen har uppkommit pga vattenbyte och CO2 och kommer därför att lugna ner sej när växterna kommit ikapp och algerna filtrerats bort.
    Men bli inte rädd för vattenbyten pga detta.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • truck
      • December 2004
      • 2

      #3
      grönt vatten Hej zaius jag hade själv grönt vatten men jag fick ett tipps av en kompis
      Att man skall sätta in ett vanligt lysrör som du har uppe på taket.
      Och skall ha akvariumet tänt max:: åtta timmar om dygnet...

      MVH//// TRUCK
      per

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Algerna har triggats av dom amoniumtoppar du fått i samband med filtertvätten. Man skall aldrig tvätta sitt filter om inte flödet avtagit avsevärt. Ett bra filter behöver inte rengöras på 6 månader eller mer.

        Tyvärr är det så att så fort svävalgerna väl etablerat sig kan dom leva fint på nitrat som kvävekälla. Därför brukar det vara ganska så besvärligt att bli av med dom. Jag har läst många tips om att mörklägga karet i en vecka, byta mycket vatten osv.
        Jag har provat allt och kan säga att det enda som funkar för mig är uv-c filter. Men med det så knäcker man dom på 2 dagar.

        Sen är knepet att inte få tillbaka dom. Feta biologiska filter som aldrig blir anaeroba och växter som har allt det de behöver är receptet.

        Jag hade ofta svävalger förr i mitt tokbelysta växtkar med många snabbväxare i. Men det har jag sluppit i 6 månader nu. De förändringar jag gjort är:
        Inköp av ytterligare ett ytterfilter (bryter ner amonium)
        Automatisk gödning (gör att växterna har allt dom behöver och konsumerar amonium)
        kört igång oxidator (ser till att filterna aldrig blir anaeroba, dessutom verkar man inte behöva tvätta filter när man har en sån).

        Nu är mitt kar ganska så extremt, så därför behövde jag extrema åtgärder. De flesta klarar sig bra med bra filter och estimatedindex gödning.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Det hände antagligen inte för att du börjat tillföra co2 utan det har med all säkerhet hänt pga av att du rengjorde filtret lite för noggrant. Det gav antagligen en ammoniumtopp som triggade grönvatten. Du har antagligen bra belysning alt solljus !

          Ammonium+rejält med ljus triggar grönvatten bums !

          Den enda snabba lösningen är ett UVC-filter !

          Den lite långsammare lösningen är att göra ett lite större vattenbyte och efter det mörklägga karet helt några dagar. Tillsätt även rejält med Nitrivec för att hjälpa igång filtret !

          Effekten av uvc-filter ser du här :



          Scrolla ner lite , 24 timmars uvc gav kristallklart vatten.
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Ouch, Magnus var snabbare
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              I still go with my gut feeling - som kan vara fel...
              Vad gäller filterrengöring (i den enda burk jag har filter) måste jag göra detta varje vecka men å andra sidan provocerar jag fram detta eftersom jag matar med räkmix dagen innan.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Svårt att jämföra kar och kar rätt över.
                Om du inte har filter i dina kar har du förmodligen inte så mycket belysning. Jag tror inte heller att du har lika mycket fisk som frågeställaren eller tillsätter co2....Men jag kan ju ha fel.

                Jag har en "gut feeling" av att du aldrig har haft grönvatten i dina kar erikhur?
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  erikthur: det verkar som om du har för liten filtervolym. Jag skulle köpa ett större ytterfilter (det bästa jag gjort själv, håller flera månader om det är rätt dimensionerat utan rensning).

                  Har man ettt stabilt växtakvarium (CO2, gödning och ljus) så får man inte svävalger. Det är när man stör detta system som man får alger (CO2 eller gödning tar slut, alternativt rengöring av filter så att man får Amoniumspik, som skrivits ovan).

                  Se Tom Barrs artikel http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=1 så förstår ni vad jag menar.
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tropfrog
                    Svårt att jämföra kar och kar rätt över.
                    Om du inte har filter i dina kar har du förmodligen inte så mycket belysning. Jag tror inte heller att du har lika mycket fisk som frågeställaren eller tillsätter co2....Men jag kan ju ha fel.

                    Jag har en "gut feeling" av att du aldrig har haft grönvatten i dina kar erikhur?
                    MVH
                    Magnus
                    Inga uppsåtliga grönvatten-attacker men visst har jag alla upptänkliga typer av alger utom i de burkar jag vill ha dem...
                    Jag tycker alger kan vara ett tillskott i den akvaristiska floran ibland. Däremot bekämpar jag cyanon (oftast) men förlorar ganska ofta. I akvariet med filtret bekämpade jag andmaten ihärdigt men när den gav upp ersattes den av framförallt cyanon så nästa gång kanske jag tar det försiktigare.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • dgqlof
                      • November 2003
                      • 1344

                      #11
                      Det här med ammoniumspikar har jag tidigare varit ganska skeptisk till men jag börjar bli övertygad. Pga långt strömavbrott efter stormen var jag utan filter i 10 dagar. Filtermaterialet luktade såpass illa efter det att jag var tvungen att rusa ut med det utomhus när jag öppnade filtret... Så med nytt filtermaterial, växter som varit nerkylda och länge i helt mörker borde jag kanske förstått att grönvattenrisken var överhängande. Just nu står det och väger om det skall bli soppa, håller tummarna att det klarar sig.

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #12
                        Cyanon kan du prova att bekämpa med KNO3 (samt TMG/NutriSi och KH2PO4). Andra har sagt att det fungerade bra. Har inte cyanon så jag kan prova, men skall vid tillfälle...
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • Zaius
                          • August 2004
                          • 150

                          #13
                          För det första tack så hemskt mycket för alla svaren, ska dock först ta itu med den metod som verkar bekvämast .

                          Finns det extra uvc filter till Eheim-Classic, vad koster de och var i pumpen ska jag i så fall placera in det/dem? spelar det någon roll överhuvudtaget? ni vet ju enligt bruksanvisningen ska man ha ehfimech längst ner, sedan det vanliga filtret, därefter substratet och så vidare.

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Vill klargöra att ett UVC-filter inte är något filtermaterial som man stoppar i sitt befintliga filter utan ett "filter" som består av en behållare med ett lysrör där vattnet belyses av alg- och bakeriedödande "strålning".
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • Zaius
                              • August 2004
                              • 150

                              #15
                              Åh fy fan vad dyrt detta var nu igen...vet någon var man kan få tag i ett UV-c filter för 300l *billigt* någonstans?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...