Bubblorna attackerar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steveo
    • November 2004
    • 97

    Bubblorna attackerar

    Ok, mitt akvarie är iofs nytt och jag antar att allt inte är igång som det ska... jo, grusen är där, liksom doppvärmaren, filtret (Fluval-4-innerfilter) och sten (islandslava och gul hålsten), men något som stör mig är att det är bubblor ÖVERALLT på akvariets rutor, både på kortsidor och långsidor. Man ser ju knappt in i karet för alla jäkla bubblor. Hur länge ska det hålla på sådär? Om någon annan smart person har nån erfarenhet av Fluval-4-innerfilter som typ flyter trots att dom är indränkta med vatten och varit igång i flera timmar så kan ni ju ge tips på hur man får skräpet att hålla sig på plats =) Jo visst sitter det i hållaren, men det vill ge sig av och flyta upp. Det är ju lite komiskt att Fluval tipsar om att man kan använda det som ett bottenfilter, men det blir ju lite svårt när det flyter som frigolit. Måste ju erkänna att det där Aquaball-filtret från Eheim verkar något smidigare. I övrigt så var Fluvalfiltret ok och lättanvänt.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Bubblorna beror på att du nyss fyllt karet med syrerikt vatten från kranen. Det försvinner över en dag.
    Har också ett Fluval 4+ filter och upplever lite "flytkraft" om jag tagit upp filtret. Det beror högst troligt på att det "fastnar" lite luft i filtret, går över på en dag eller två, men går fortare om man vänder det lite upp och ner under vattnet.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • steveo
      • November 2004
      • 97

      #3
      Ursprungligen skickat av heeke
      Bubblorna beror på att du nyss fyllt karet med syrerikt vatten från kranen. Det försvinner över en dag.
      Har också ett Fluval 4+ filter och upplever lite "flytkraft" om jag tagit upp filtret. Det beror högst troligt på att det "fastnar" lite luft i filtret, går över på en dag eller två, men går fortare om man vänder det lite upp och ner under vattnet.
      tack för ditt snabba svar. Då är dom förhoppningsvis borta imorgon när jag vaknar =)

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Bubblor är ju lätta att ta bort med en algmagnet eller svamp.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Inte för att vara elak eller så, men jag skulle villja påstå att "lite" mera tålamod krävs nog om du ska kunna njuta av ditt nya akvarium.

          Sökfunktionen i forumet ger dig många svar (inte "Sök!" som står mellan Annonsbörs och Bli Zoopetmedlem högst upp, utan Sök som står mellan Senaste dygnet och Dagböker, när du är inne i forumet).
          Om du inte tycker att du hittar svaret via sökfunktionen så finns det ju massor av kunniga avarister som kan svara förstås.
          Zoopets artiklar är inte att fördömma heller, dom hittar du till höger på första sidan.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • steveo
            • November 2004
            • 97

            #6
            Det handlar inte om tålamod, det handlar om att söka information och svar på ett snabbt och smidigt sätt för att undvika problem som kan uppstå om man inte är tillräckligt försiktig och uppmärksam. I övrigt så kan man inte enhälligt söka info från en enda källa eftersom människor (även inom akvarievärlden)hävdar olika saker. I övrigt så har jag använt internet i 10år så att hitta har jag inget problem med
            Men man ska ju utnyttja forumet då det finns stor kunskap här.

            Kommentar

            Arbetssätt...