Sporrad av en annan tråd... Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    Sporrad av en annan tråd... Co2

    Vad behöver man igentligen för en mer "automatisk" Co2 anläggning. ?

    Igentligen är min fråga ganska "onödig" då jag inte planerar något växtkar, utan snarare tvärt om, men av ett vetgirigt intresse... Man är bara dum, om man inte vill lära...

    B!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Tub, manometer, nålventil, Grön co2 slang, backventil, magnetventil, och en elektronisk ph controller.

    Då har du en nästan idiotsäker anläggning.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      låter som en anläggning för mig... ja, det där med idiotsäker altså...

      Elektronisk ph kontroller låter som nått man skulle haft, oavsett Co2 anlägning eller ej, slippa alla lösa tester.. dyr antar jag ?

      B!

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen skickat av Tropfrog
        Då har du en nästan idiotsäker anläggning.
        Idiotsäker? Hm... Prövat låta bli att kalibrera den eller låta proben trilla ur akvariet? ;-)

        Peter
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • schizo
          • August 2003
          • 259

          #5
          Han skrev iofs NÄSTAN idiotsäker
          - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

          Kommentar

          • Labeth
            • September 2004
            • 533

            #6
            Man kan ju få en magnetventil som hakar upp sig som jag mina fiskar låg på botten halvt livlösa efter att jag fått ner CO2 nivån med ca 80% började fiskarna långsammt vakna till liv ... ingen dog som tur var ... men växterna bubblade som vanligt ungefär...

            Min kostanad för CO2 anläggning som inte är den billigaste i alla avsenden:
            CO2 tub 5kg = 1000kr (Hyggligt normalt)
            CO2 Armatur+nålventil = 1200kr (Hyggligt normalt)
            CO2 reaktor = 820kr (ganska dyrt)
            CO2 Kontroller+Magnetventil 2800kr (relativt billigt)
            Totalt för min helt automatisk CO2 anläggning = blundar och tänker på fina växter
            Så visst kostar det en del
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              hmm, varför måste CO2 slangen vara grön?
              min är genomskinlig (silicon)...
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Labeth
                • September 2004
                • 533

                #8
                det måste den inte min är oxå genomskinlig...
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  silikonslang fungerar inte, den släpper ut co2.

                  Elektronisk ph kontroller låter som nått man skulle haft, oavsett Co2 anlägning eller ej, slippa alla lösa tester.. dyr antar jag ?
                  Nja controllern har du inte så mycket nytta av om du inte har co2. Den kopplas nämligen till co2 anläggningen och styr ph värdet med hjälp av co2.

                  Tycker faktiskt inte att det är så dyrt, ligger runt 3000 kr i tyskland. Men man får ett otroligt fint och lättskött växtakvarium, så det är det värt.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Robot
                    • February 2004
                    • 1174

                    #10
                    Annars har vi ju många exempel på DIY CO2... Kostar runt 20:- men är allt annat än idiotsäkert...

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Om karet är tillräckligt stort kanske man kan köra med en kombination av jäst-CO2 och CO2 från flaska med pH-kontroller. Dvs låta jäst-CO2'n stå för grundbehovet och låta kontrollern finjustera med "Fin-CO2" från flaskan. Börjar bli trött (och fattig) på att fylla flaskan var och varannan månad...
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Mr B
                        • September 2004
                        • 1310

                        #12
                        Topfrog, tanken var just en elektronisk PH kontroll, för att slippa förbrukningsvaror som stickor, eller droptest. Sen vet jag inte, ok för att jag inte sikta på nån biotop, men jag kör malavisar, så där jätte mycke växter lär det inte bli... Enligt de fiskar jag har än så länge "grönt = mat"

                        Tack för att ni svarat utömmande :- )
                        B!

                        Kommentar

                        • Glajdarn
                          • November 2004
                          • 270

                          #13
                          Jag har hört talas om en lösning som både är billig och funkis (enl. uppgiftslämnaren, alltså).
                          Den gick ut på att man hade en flaska med vatten, jäst och socker, från vilken man leder ner CO2 i akvariet genom en slang och en syresten.
                          Risken skulle vara ett flaskan kan välta och då pressa ut jästblandningen i akvariet.

                          Jag förstår att denna anordning inte är ideal för ett växtakvarium, men kan den inte duga för ett akvarium med "normalmycket" växter och fiskar? Framför allt om karet är runt 300 liter eller större.
                          Enligt uppgiftslämnaren växte det så det knakade i akvariet med sådan anordning, och fiskarna mådde prima.
                          "This is a lighthouse. Your call."

                          Kommentar

                          • MagicFingers
                            • November 2003
                            • 3136

                            #14
                            Hmm, är det inte vanlig akvarieslang som släpper ut CO2?... *förbryllad*. köpte ju siliconslang bara för co2 ändamålet, vanlig slang finns ju överallt...
                            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                            Nunc Est Bibendum

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Jag har hört talas om en lösning som både är billig och funkis (enl. uppgiftslämnaren, alltså).
                              Den gick ut på att man hade en flaska med vatten, jäst och socker, från vilken man leder ner CO2 i akvariet genom en slang och en syresten.
                              Risken skulle vara ett flaskan kan välta och då pressa ut jästblandningen i akvariet.

                              Jag förstår att denna anordning inte är ideal för ett växtakvarium, men kan den inte duga för ett akvarium med "normalmycket" växter och fiskar? Framför allt om karet är runt 300 liter eller större.
                              Enligt uppgiftslämnaren växte det så det knakade i akvariet med sådan anordning, och fiskarna mådde prima.
                              Sök jäst co2 på forumet så hittar du säkert 100 trådar om denna metod med lite varierande metoder. Det finns väldigt få som orkar klabba med det i längden. Detta för att det är kladdigt och för att du får väldigt ojämn co2 halt. Om man har lättare sk bikarbväxter i karet kan ojämn co2 vara sämre än ingen co2 tillsats alls. Dessutom är det inget vidare för fiskarna.

                              Din slutsats om att det skulle vara bättre i ett större kar går jag inte med på, möjligvis kan man få tillräcklig co2 halt i mindre kar men knappast i större med lite mer belysning.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...